Tillämpning av ICM-beslut 22 i den svenska sektionen Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 2013

Datum: 25 januari 2013

Tillämpning av ICM-beslut 22 i den svenska sektionen

Inledning

ICM-beslut 22:2011 redogör för den information om löner och ersättningar som den internationella styrelsen (IEC) årligen ska rapportera. Det rör sig om fyra huvudsakliga punkter:

- Kvot mellan högsta och lägsta lön (på IS)
- Totalt utbetalda ersättningar (allowances) till förtroendevalda i styrelsen
- Totalt utbetalda ersättningar för utlägg (expenses reimbursed) till förtroendevalda i styrelsen
- Belopp och detaljer rörande avgångsvederlag (severance payment) överstigande GBP 100 000

ICM-beslut 22 ålägger inte sektionerna att implementera beslutet, som enbart avser IEC. Styrelsen har däremot, mot bakgrund av sektionens högt ställda mål om transparens, uppdragit åt sekretariatet att ta fram den information som krävs för att eventuellt införa delar av, eller motsvarande information, för svenska sektionen.

Vi ger i det nedanstående exempel på hur en sådan rapportering kortfattat skulle kunna se ut för sektionen, i första hand som information på vår hemsida. Man skulle också kunna tänka sig att den på något sätt ingick i vår årsredovisning, dock är utrymmet i den not 3 där sådan information redovisas mycket begränsat så det skulle då möjligen vara frågan om information som kan ges inom ramen för förvaltningsberättelsen.

Observera att texten enbart omfattar de tre första punkterna. Utbetalningar i storleksordningen GBP 100 000 är i dagsläget inte möjliga utifrån de anställningsvillkor som finns i sektionen.

Exempel på text om svenska sektionen utifrån ICM-beslut 22

Löner och ersättningar

Generalsekreterarens lön

Svenska Amnestys generalsekreterare Lise Bergh tjänar 54 100 kr i månaden (2012). Generalsekreteraren har ett tidsbegränsat förordnande och har inget pensionsavtal eller andra tjänsteförmåner som skiljer sig från övriga anställda på sekretariatet.

Organisationen är ansluten till KFOs kollektivavtal för ideella organisationer och tillämpar avtalets regler för anställningsvillkor och lönesättning. Kvoten mellan högsta respektive lägsta lön på sekretariatet är 3,3.

Styrelsens ersättningar

Mellan årsmöten är styrelsen sektionens högsta beslutande organ. För styrelseuppdraget utgår inget arvode, dock kan styrelseledamöter ansöka om ersättning för förlorad arbetsinkomst med maximalt 3% av ett prisbasbelopp per dag. Under 2012 betalades totalt drygt 22 000 kr (exkl sociala avgifter) ut till styrelsen som ersättning för förlorad arbetsinkomst.

I övrigt betalar sektionen resor, kost och logi för styrelsens ledamöter i samband med möten och andra styrelseuppdrag, samt tillhandahåller datorer och annan utrustning som kan behövas för uppdraget.
(De sammanlagda kostnaderna för styrelsen för detta är ganska tidskrävande att ta fram och frågan är vad en sådan information säger, se kommentarer nedan).

Kommentarer till texten

Kvoten mellan högsta respektive lägsta lön är inte ett gängse mått på löneskillnader i Sverige. Denna uppgift kan komma att kännas meningslös så länge det inte finns jämförelser att göra med andra organisationer/branscher.

Flera organisationer publicerar även information om generalsekreterarens anställningsvillkor, t ex om det utgår någon form av avgångsvederlag om anställningsavtalet sägs upp från styrelsens sida. I vårt fall finns en sådan klausul som säger att ett avgångsvederlag om maximalt 8 månadslöner kan utgå. Storleken på avgångsvederlaget beror på hur lång tid av anställningstiden som återstår.

När det gäller ersättningar till styrelsen kan man välja att lyfta fram styrelsen som kollektiv eller särskilt redogöra för t ex ersättningar till ordförande och kassör, eftersom dessa funktioner väljs separat på årsmötet. Åtminstone medialt är det oftast de högsta företrädarna för organisationerna, generalsekreteraren och ordföranden, som väcker intresse, vilket kan tala för att löner, ersättningar och villkor för just dessa positioner bör synliggöras.

De sammanlagda kostnaderna för styrelsen för att utföra sitt uppdrag är svåra att jämföra med andra organisationer, eftersom uppgift ofta saknas. Dessutom bör man i så fall ta ställning till om de lönekostnader för sekretariatets personal som är relaterade till styrelsen också ska räknas med. Den totala kostnaden för alla cost centres under området “Governance” i Cocoa uppgick 2012 preliminärt till drygt 1 500 tkr.
Hur den kostnaden står sig i förhållande till andra organisationer har vi ingen aning om.

När det gäller texter på hemsidan om löner, ersättningar och villkor kan de förstås broderas ut allt efter behag. Vissa organisationer har t ex citat från generalsekreterare eller ordförande där man kommenterar/förklarar uppgifterna/utgifterna. Det finns helt enkelt många sätt att kommunicera ut dessa saker.