Tidsplan - ICM strategi Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2000

TIdsplan:

FEB 2000:

• 2 mandatunderlag förväntas från SCM (Standing Committee of Mandat)
  • mandatdiskussioner på webben (uppdateras utifrån mandatunderlagen från SCM, se nedan)
  • anmäla intresse till SCM för att anordna det internationella mandatmötet

MARS 2000:
  • styrelsemöte - diskussion av ev mandatrelaterade förslag och mandatunderlag
  • mandatdiskussioner på webben
  • DAWG-underlag inkl en första workshop till sektioner

APRIL 2000:
  • mandatdiskussioner på webben

MAJ 2000:
  • mandatdiskussioner på webben avslutas och diskuteras på årsmötet 2000
  • årsmötet - mandatseminarium (utifrån mandatunderlag från SCM och mandatdiskussion på webben)
  • årsmötet - ev mandatrelaterade förslag från styrelsen
  • årsmötet - DUG-rapport
  • styrelsemöte - diskussion av ev mandat- och/eller DAWG-underlag

AUG 2000:
  • mandatunderlag ang ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter förväntas från SCM och ska ligga till grund för en workshop till grupp- och distriktsmöten
  • feedback till SCM av de första två mandatunderlagen (A-utskottet samordnar)

SEPT 2000:
  • DAWG-underlag inkl en andra workshop till sektioner
  • styrelsemöte tillsammans med distriktsombuden - diskussion om höstens och vårens aktiviteter, presentation av workshops, diskussion av ev mandat- och/eller DAWG-underlag

OKT 2000:
  • internationellt mandatmöte - anordnas ev av sektionen, i annat fall sänder vi delegater till mötet

NOV 2000:
  • förslag på internationella stadgeändringar från SCM eller andra (9 månader innan ICM)

DEC 2000:
  • styrelsemöte - förslag (i form av resolutioner) till årsmötet kring mandat- och DAWG-frågor, diskussion av ev mandat- och/eller DAWG-underlag
  • 9 december - nationellt mandatmöte

JAN 2001:
  • resolutioner till ICM skickas in (7 månader innan ICM)
  • styrelsemöte - utse ICM-delegation, diskussion av förslag (i form av inskickade resolutioner) till årsmötet kring mandat- och DAWG-frågor, ev diskutera förslag från DUG av nationella demokratifrågor, diskussion av ev mandat- och/eller DAWG-underlag
  • styrelsens medverkan på distriktsmöten med fokus på mandat- och internationella/nationella demokratifrågor utifrån framtagna workshops

FEB 2001:

MARS 2001:
  • styrelsemöte - diskussion av förslag (i form av inskickade resolutioner) till årsmötet kring mandat- och DAWG-frågor, diskussion av ev mandat- och/eller DAWG-underlag, diskutera förslag från DUG av nationella demokratifrågor

APRIL 2001:

MAJ 2001:
  • årsmöte - fokus på mandat- och internationella/nationella demokratifrågor (DUG-gruppens motioner)
  • ev emergency resolutions (som skall med internationella utskick) - dessa måste motiveras och kan avslås av Prep Comm.

AUG 2001:
  • ICM

SEPT 2001:
  • styrelsemöte - diskussion om hur man följer upp och förankrar fattade ICM-beslut

Styrelsen beslutar:

-att ovanstående tidplan antas som sektionens strategi avseende Mandatöversynen och Demokratiöversynen (DAWG-arbetet) inför ICM 2001;
-att, som en stående punkt på styrelsens möten framöver, diskutera mandat- och demokratirelaterade underlag från den internationella rörelsen. A-utskottet följer och bereder mandatrelaterade underlag och Hanna Roberts följer och bereder demokratirelaterade DAWG- och DUG-underlag;
-att A-utskottet och sekretariatet uppdaterar mandatdiskussionen på webben utifrån de underlag som kommer från SCM, (Standing Committee of Mandate) under våren 2000;
-att A-utskottet ser över möjligheten att lägga fram viktiga mandatrelaterade förslag redan till årsmötet 2000;
-att styrelsen tillskriver SCM om intresse att anordna det internationella mandatmötet i oktober 2000 och där kostnader tas ur reserven;
-att styrelsen tar initiativ till ett nationellt mandatmöte efter det internationella mandatmötet, där sektionen står för kostnaden av två representanter per distrikt;
-att styrelsen deltar på alla disktriktsmöten under våren 2001 med fokus på mandat- och internationella/nationella demokratifrågor utifrån framtagna workshops;
-att årsmötet 2001 utökas till ett tredagarsmöte som inleds med ett stort mandatseminarium;
-att styrelsen, fr o m december 2000, utifrån de diskussioner som förs i sektionen skriver förslag till resolutioner som presenteras på årsmötet 2001 och som antingen skickas till internationella rörelsen som resolutioner i januari 2000 eller som brandkårs-resolutioner (emergency resolutions) fram till maj 2001 samt
-att styrelsen, i de fall årsmötet är av en annan åsikt, drar tillbaka ovannämnda resolutioner.