Protokoll från AU- mötet den 16 januari 2000 Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2000

amnesty international
svenska sektionen svenska amnestyfonden

PROTOKOLL

MÖTE MED STYRELSENS ARBETSUTSKOTT (AU) DEN 16 JANUARI 2000

Ledamöter Närvarande

Jesús Alcalá Anmält förhinder
Maria Eklund X
Christian Gräslund X
Hanna Roberts X Ordförande
Torbjörn Söderberg X
Henrik Zetterquist X

Sekretariatet

Dan Grundin X
Carl Söderbergh X

1. Fastställande av dagordningen

Beslut att fastställa dagordningen med de ändringar och tillägg som framgår av protokollet.

2 Rapporter

Rapport från Handlingsplanegruppen

Torbjörn Söderberg och Christian Gräslund rapporterar. Remissvaren (ett 20-tal) har nu inkommit. Handlingsplanegruppen kommer att ha sitt nästa möte 23 januari och då sammanställa remissvaren. Redan nu anser gruppen att fundraising bör övervägas som ett nytt huvudmål. Dessutom kommer frågan om att utöka arbetet mot
identitetsbaserade kränkningar diskuteras av gruppen. AU rekommenderar att gruppen också ser hur arbetet mot dödsstraffet kan lyftas fram mer i förslaget till handlingsplan. Hanna Roberts kontaktar AMD i denna fråga. AU uppdrar åt sekretariatet att till den 23 januari delge handlingsplanegruppen hur mycket resurser på sekretariatet som i dagsläget ägnas dödsstraffsarbetet.

3. Årsmötet 2000

AU diskuterar förslag till dagordning. Den traditionella manifestationen upptar relativt mycket tid på årsmötet på bekostnad av tid i beredningsgrupper och tid till val. Torbjörn Söderberg kontaktar arrangörerna för att se om manifestationen i första hand kan flyttas till annan tidpunkt. AU föreslår att punkten "Amnestyåret 1999" förlängs med en halvtimme mot bakgrund av att bl a punkt 14. "Frågestund med sektionens styrelse" tenderar att ta mer tid än planerat. Dagordningen för fredagens övriga punkter förskjuts i enlighet med detta en halvtimme. Vidare föreslår AU att lördagens anförande och valen byter plats för att undvika att den som är inbjuden att hålla anförandet hamnar i tidsnöd. Vad gäller beredningsgrupperna kommer handlingsplanegruppen och sekretariatet att arbeta vidare med denna fråga utifrån riktlinjerna i dokumentet "Årsmötet och förslag till handlingsplan" (ORG 53/127/1999).

AU diskuterar förslag till mötesordförande, ordförande och rapportörer till beredningsgrupperna, samt redaktionsutskott. Utifrån en lista med förslag kommer styrelsens ordförande, vice ordförande och sekretariatet att kontakta berörda personer.

AU diskuterar representanter från Vitryssland, Pakistan och zigenarna i Europa som huvudgäster. Sekretariatet kontaktar personer utifrån förslag från AU.

AU föreslår följande tema för årsmötets seminarier:

DUG
Fundraising
Bildande av nya grupper
Den internationella mandatutvecklingen
Tortyr
EU:s flyktingpolitik
Litauen
Ungdomsrådet

AU diskuterar förslag till arbetsgång för yttrande över motioner till årsmötet och konstaterar att det är ont om tid mellan motionsstopp och styrelsemötet i mars. AU den 20 februari måste därför behandla de motioner som inkommit tills dess. Dessutom måste sammankallande i utskotten så fort som möjligt skicka sina förslag till yttranden till styrelsen före styrelsemötet.

Beslut att anta förslaget till arbetsgång för yttrande över motioner till årsmötet

AU diskuterar styrelsens förslag till årsmötet. AU föreslår förslag inom följande områden: AI och ESK-rättigheter, AI och statligt stöd, förhållandet sektionen-Amnestyfonden, revidering av riktlinjer för flyktingarbetet, årsmötet 2001, avgifternas storlek, och stadgeändring vad gäller kallelse/ verksamhetsberättelse. Dessutom måste "company approaches" och "naming the perpetrators" utredas vidare. B-utskottet förbereder dessutom ett underlag om att avföra årsmötesbeslutet om uppföljning av blixtaktioner från sektionens dagordning.

4.
Översynen av sekretariatet

Jesús Alcalá ger (via telefon) en rapport om Översynsgruppens arbete.

5. Övriga frågor

AU diskuterar förslag till dagordning för styrelsemötet 29-30 januari.

Dan Grundin Hanna Roberts
Protokollförare Mötesordförande