Stadgeändring - förslag från styrelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2000

Datum: 24 janauari 2000

Stadgeändring avseende utskick av kallelse till årsmöte samt verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisning (6.2 och 6.4a) - förslag från styrelsen

Kallelse till årsmötet samt verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisning skickas av praktiska och ekonomiska skäl till medlemmarna i Amnesty Press. Stadgarnas skrivning har gjort att utgivningen av Amnesty Press de senaste åren, då tidningen utkommit med sex nummer per år, blivit mycket ojämn.

För att öka flexibiliteten i utgivningen av Amnesty Press föreslås en ändring av stadgarnas punkt 6.2 innebärande att kallelse sänds till medlemmarna senast tolv veckor före årsmötet i stället för nuvarande fjorton veckor, samt punkt 6.4a innebärande att verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisning sänds till medlemmarna senast fyra veckor före årsmötet i stället för nuvarande sex veckor.

Styrelsen föreslår årsmötet besluta om följande skrivning i stadgarnas punkt 6.2 och 6.4a (ändringar kursiverade).

6.2 Kallelse till årsmöte, med påminnelse om motionstiden de år årsmötet behandlar motioner och styrelsens förslag och nomineringar avseende stadgeenliga val, skall av styrelsen utsändas till medlemmarna senast tolv veckor före årsmötet.

6.4a Följande handlingar skall utsändas till alla medlemmar senast fyra veckor före årsmötet:
- styrelsens verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisning
- svenska Amnestyfondens styrelses verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisning
- revisorernas berättelser avseende sektionen resp fonden