Fundraisingstrategi för svenska sektionen Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2000

Från: Sekretariatet/IMM-teamet
Datum: 20 januari 2000

Fundraisingstrategi för svenska sektionen

Inledning

Arbetet med att ta fram en långsiktig strategi för sektionens IMM-arbete har pågått under andra halvåret 1999. På styrelsens decembermöte diskuterades en övergripande strategi sammanfattad i tolv punkter, som i stort motsvarar olika områden inom vilka sektionens IMM-arbete ska bedrivas. Under arbetet har ytterligare två faktorer tillkommit som kan komma att påverka den långsiktiga strategin: förslaget till handlingsplan 2000-2004 och utredningen om en integrering av sektionens och Amnestyfondens insamlingsarbete. Vi menar att dessa frågor utan svårighet kan inlemmas i den föreslagna IMM-strategin, eftersom denna beskriver etablerade tekniker och områden inom fundraising. Nästa steg i processen blir att utforma konkreta arbetsplaner för varje arbetsområde där både den slutgiltiga handlingsplanen och samarbetet med Amnestyfonden kommer att beaktas.

Vi vill i detta sammanhang påpeka att begreppet "IMM-strategi" bör ersättas med "fundraisingstrategi". Med fundraising avser vi insamling, medlemsvärvning och marknadsföring, men förkortningen IMM är en intern konstruktion som inte är relevant utanför Amnesty. Tyvärr finns det inget svenskt ord som till fullo överensstämmer med det engelska. Vi föreslår därför, och kommer i det nedanstående att genomgående tala om, fundraising i stället för IMM.

Tidsperspektivet för fundraisingstrategin sammanfaller med den kommande handlingsplanen, d v s 2000-2004. Vi har för att underlätta kommande planerings- och budgetarbete, och på styrelsens inrådan, föreslagit en grov tidsplan för genomförandet av strategin. Startår avser budgetår och om inte annat anges så är verksamheten att betrakta som löpande, d v s den ska bedrivas åtminstone handlingsplanetiden ut. Den första punkten i strategin är något av en "portalparagraf" och har inte placerats in i tidsschemat.

Fundraisingstrategi 2000-2004

1. Vi ska ha ambitionen att både optimera traditionella insamlings-, medlemsvärvnings- och marknadsföringsformer och utveckla nya. Fundraisingarbetet ska kännetecknas av såväl stabilitet och långsiktighet som kreativitet och flexibilitet.

2. Vi ska utnyttja och utveckla webbens möjligheter till insamling, medlemsvärvning och marknadsföring.

3. Vi ska utifrån en kommunikativ plattform utveckla arbetet med att stärka vårt varumärke. Till stöd för detta utvecklas ett enhetligt program som uttrycker Amnestys budskap i marknadsföringssyfte att användas på alla nivåer i organisationen.

4. Vi ska förbättra vår medlems- och givarvård och genom bl a fortsatta analyser av vårt register över medlemmar och bidragsgivare utveckla ett långsiktigt program för detta.

5. Vi ska, i syfte att bedriva dels medlems- och givarvård dels nyrekrytering, genomföra en långsiktig satsning på medlemskap och bidrag via autogiro.

6. Vi ska ta fram material som informerar om möjligheten att testamentera till Amnesty, strategier för hur detta material ska användas samt en policy för hur vi hanterar de etiska och juridiska aspekterna av testamentesärenden.

7. Vi bör genom sektionens fria reserver skapa resurser för att kunna testa nya idéer och kanaler för fundraisingarbetet.

8. Vi ska utreda konsekvenserna av vår policy att inte betala för annonsutrymme för att se vilka effekter denna kan ha på våra framtida intäkter.

9. Vi ska utveckla det lokala arbetet med fundraising. Grupperna bör 2004 bidra med minst 5 % av sektionens totala intäkter.

10. Vi ska utveckla arbetet med sponsring och andra typer av företagsstöd, t ex AmnestySupporter. Minst ett större långsiktigt sponsorprojekt bör genomföras under perioden 2001-2004.

11. Vi ska öka marknadsföringen av Humanfonden, samt utreda möjligheten att utveckla Hjälpfonden ytterligare.

12. Vi ska undersöka möjligheten att få in större gåvor från privatpersoner i Sverige och utveckla strategier för detta arbete om det visar sig framkomligt.

Tidsplan

Startår Aktivitet

2000 2. Utveckla webben som fundraisingkanal
3. Stärka Amnestys varumärke och utveckla Amnestys budskap i marknadsföringssyfte