Kommentarer till Action Planning Bulletin POL 51/02/99 Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2000

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet/Aktivistteamet
Datum: 24 januari 2000


Kommentarer till Action Planning Bulletin POL 51/02/99

Det konstaterades att den svenska sektionen blivit ombedd att delta i de flesta av de planerade aktionerna under året och för arbete med ytterligare "at risk countries", s k requested participation och sections identified. Många av de aktioner som är planerade fram till dess att Tortyrkampanjen startar, ligger dessutom samtidigt.

Country Linking projekt :
Svenska sektionen deltar i Country Linking projekt för Indonesien.

Genomgång och kommentarer till pågående aktioner:

International Criminal Court
Carl och Elisabeth Löfgren har haft ett möte med UD och Sverige kommer troligen att ratificera under våren. Eventuell inverkan på Tortyrkampanjen av detta bör uppmärksammas.

National, regional and international controls on the arms and security trade
Ingen MEC/MSP-grupp finns. Mycket liten aktivitet kring detta.

Womens's rights action 2000 (juli 1999 - juni 2000)
Liten aktivitet kring detta. De två grupper som relativt nyligen startat i Göteborg och Stockholm med inriktning på arbete rörande kvinnor har främst arbetat med Pakistan-aktionen under hösten.

  • Aktiviteter kring den internationella kvinnodagen den 8 mars bör genomföras, eventuellt kan Juristgruppen Stockholm även delta (de arrangerade en aktivitet förra året). Från IS får vi en allmän folder om kvinnors rättigheter ( kan översättas), sex vädajndefall (Kina, Turkiet, Trinidad/Tobago, Uganda, Mellanöstern och Zimbawe.

Children's rights action (september 1999 - mars 2000)
Huvudsaklig aktivitet kring internationella barndagen i november 1999 och översättning av rapporten, som kan användas av Aktionsgruppen för Barn i deras fortsatta arbete.

Afghanistan (3 november - januari 2000)
Sista etappen inledd som kommer att behandla människorättsförsvarare och särskilt grymma straff. 21 grupper deltar i arbetet. SAMO har haft mycket kontakt med Afghanistankommittén.

Irak (november 1999 - mars 2000)
11 grupper deltar i aktionen.

56th Session of UNHCR (december 1999 - april 2000)
En rapport har kommit där särskilt 5 länder (Sierra Leone, Kina, Mexico, Jugoslavien, Saudiarabien) fokuseras samt teman människorättsförsvarare och dödsstraffet.
  • Lobby mot den svenska delegationen, mr-gruppen i riksdagen m fl planeras. Förmöte med berörda samordnare och specialgrupper föreslås.

Ryssland (barn och mänskliga rättigheter) - UPPSKJUTEN!
Ingen samordnare.

Israel och de ockuperade områdena (8 december 1999 - 8 april 2000)
Rapporten har blivit kritiserad och IS har svarat på denna kritik. 11 grupper deltar.
  • Eventuellt bör ett ambassadbesök genomföras under våren.


Genomgång av nya aktioner:

Haiti (13 mars - juli)
Ingen samordnare finns, varken för Haiti eller regionen (RAN). Svenska sektionen ombedd delta. En lawyers action är planerad till maj.
  • Vi tackar nej till aktionen. Juristgruppen arbetar med lawyers action och kan i det arbetet samarbeta med Amnestyfonden.

Demokratiska republiken Congo (mars - juni)
Svenska sektionen inte ombedd delta. För den geografiska balansens skull är det viktigt med arbete på Afrika. En aktion på Burundi har kommit (inte med i APBn) som svenska sektionen redan gjort en del arbete på.
  • Vi deltar inte i denna aktion utan fortsätter arbete på Burundi.

Nepal (mars - maj)
Svenska sektionen ombedd delta. En lawyers action kommer om Nepal och Indien och ett directors meeting är planerad i Nepal under året. Länkar finns till Nepal. Erfaren samordnare finns. Samarbete samordnare och Juristgrupp kan eventuellt ske.
  • Vi deltar, under förutsättning att samordnaren och Juristgruppen kan åta sig arbete med detta. Vid samtal med SAMO den 17/1 lovade hon att ta på sig ansvar för aktionen och i samarbete med kampanjansvarig ta fram ett material till grupper.

Österrike (mars - maj)
Svenska sektionen ombedd delta. RAN-samordnare finns. Kontakter med Polishögskolan har inletts och kan möjligen länkas till aktionen. Viktig för geografisk balans.
  • Vi deltar, under förutsättning att samordnaren kan åta sig arbetet med detta. SAMO bekräftat den 18/1 att hon åtar sig arbetet med aktionen.

SAUDIARABIEN (27 mars - september)
Förberedelse pågår. Tidigare samordnare har slutat, eventuellt kan en gruppmedlem som tidigare bott i Saudiarabien involveras i kampanjarbetet.

Pakistan (april - juni) preliminär
Svenska sektionen ombedd delta. Fortsättning av tidigare aktion, dock med delvis nytt focus (tribal justice). Årsmötesgäst från Pakistan föreslagen. Sannolikt är grupper och samordnare intresserad av att fortsätta arbetet, bör dock kollas upp.
  • Vi deltar. SAMO har den 20/1 bekräftat att hon åtar sig arbetet.

Colombia Human Rights Defenders (april 2000 - april 2001)
Svenska sektionen ombedd delta. Samordnare på Amerika har redan inlett arbete med detta tema, ett intersektionellt samordnarmöte är planerat till våren där svenska sektionen står som värd (dock inte helt bekräftat), Amnestyfonden har bidragit till HRD-programmet, etc. Många länkar till svenska sektionen med andra ord.
  • Vi deltar.

Trade Union Action (maj)
Svenska sektionen ombedd delta. Årligt återkommande aktivitet för Fackliga gruppen. Knuten till Saudiarabien och gästarbetare.
  • Vi deltar.

Indien (maj - juli)
Svenska sektionen ombedd delta. Stark samordningsgrupp och 1999 var Sverige värd för ett intersektionellt samordnarmöte. Förslag finns också om årsmötesgäst från Indien. Lawyers action planerad för Indien och samarbete Juristgrupp och samordnarna möjligt.
  • Vi deltar, under förutsättning att samordnarna kan åta sig arbete med detta. SAMO har via e-post den 16/1 bekräftat att han tar på sig de uppgifter som behövs för att genomföra aktionen.

Vitryssland (maj - juli)
Ingen samordnare. Svenska sektionen ombedd delta. Det finns ett starkt intresse bland mr-gruppen i riksdagen och en årsmötesgäst från Vitryssland är föreslagen.
  • Vi deltar, men genomför endast lobbyaktiviteter. Aktionen aviseras inte i Grupptrycket.

Sierra Leone (juni - september)
Svenska sektionen ombedd delta och har sedan tidigare tagit på sig "crisis preparedness" för landet. Sierra Leone är också ett av fem länder som tas upp av Amnesty under MR-kommissionens möte i Genève (se aktion ovan). Både land- och RAN-samordnare finns.
  • Per den 21/1 har ingen av samordnarna hört av sig, och efter diskussion i aktivistteamet förslår vi att vi tackar nej till aktionen, samt även att vara med i Crisis preparedness. Tidsmässigt ligger aktionen illa för oss med tanke på semestrar.

ASEAN (juni - juli)
  • Vi deltar, enbart lobby.

Indonesien (juli - september)
Svenska sektionen ombedd delta. Dålig tidpunkt. Country Linking projektet pågår, två aktionsfall med anknytning till projektet har nyligen kommit till svenska sektionen och rekrytering av aktiva medlemmar till arbete med projektet pågår. Lawyers action kommer också, Juristgruppen bör involveras i Country Linking.
  • Vi deltar.

West Africa Thematic Action on Human Rights Defenders (september - februari)
Svenska sektionen ombedd delta. Svenska handlingsplanens tema HRD, WANTED-kampanjen kan dra fördel av material.
  • Vi deltar, men det är beroende på vilka resurser som finns på sekretariatet och under förutsättning av samordnarna kan åta sig arbete med detta. Per den 21/1 har ingen av samordnarna hört av sig.

ASEM (september - oktober)
  • Vi deltar, enbart lobby.

Karibien - engelsktalande delen (september 2000 - januari 2001)
Svenska sektionen ombedd delta. Vi har ingen samordnare. En lawyers action är planerad.
  • Vi tackar nej. Juristgruppen arbetar med lawyers action.

Amnestyveckan (16-23 oktober 2000)
Ingår i Tortyrkampanjen.

TORTYRKAMPANJEN (oktober 2000 - september 2001)
Förberedelser pågår.

Children's Rights Action 2000 (november 2000)
Årlig återkommande aktivitet för Aktionsgruppen för Barn. Arbetet sker inom ramen för Tortyrkampanjen.
  • Vi deltar.

Genomgång av länderlista för crisis preparedness:


Krisarbete i svenska sektionen .

Snabba (kortvariga) aktioner präglar idag Amnestys arbete i lika hög grad som det långsiktiga, envetna och mer planerade och förberedda arbete vi är kända för. Under 1999 hade vi två crisis response (krisaktioner), Kosovo och Östtimor. Ingen av dessa bägge kriser var överraskande, Amnesty har ju i många, många år rapporterat om och varnat för just detta, men vi har ändå inte hittat former för arbetet under själva krisen. Det gäller såväl IS som sektionerna. Vi behöver nu titta på arbetet med Kosovo och Östtimor och lära oss av dessa erfarenheter och vi behöver planera för kommande aktioner av liknande slag.

På IS finns en lista över Countries At Risk (riskländer) - länder där situationen är sådan att ett instabilt läge snabbt kan förvandlas till politiskt kaos, där vi kan vänta oss massiva kränkningar av mänskliga rättigheter. I Action Planning Bulletin för 2000 listas 15 sådana länder. Sektioner (mestadels de större) har av IS ombetts vara nyckelsektioner för vissa länder. Alla sektioner förväntas delta i en krisaktion men erfarenheterna har visat att det finns behov av en mindre grupp, knuten till IS för konsultationer och planering. Den gruppen utgörs av i förväg utsedda nyckelsektioner. Exempelvis så är sektionerna i Brasilien, Elfenbenskusten, Holland, Portugal, Spanien, USA och Sverige ombedda att vara nyckelsektioner (och därmed "sambandsgrupp") för Angola.

Nyckelsektion blir man
  • om det finns strategiskt viktiga relationer med risklandet (historiska, politiska, militära, ekonomiska osv).
  • om sektionen har ett stort direkt inflytande i krisen
  • om sektionen har kapacitet att leva upp till de förväntningar/krav som ställs på en nyckelsektion.

Nyckelsektioner förväntas att under en krisaktion
  • medverka i snabba och regelbundna kontakter med IS för konsultationer och feedback om strategier och aktiviteter. Att i ett tidigt skede av en kris medverka i planeringsmöten, telefonkonferenser och e-postdiskussioner.
  • i den utsträckning resurserna tillåter stötta den internationella rörelsens insatser genom att till exempel
- stödja en mindre sektion vars arbete kan ha strategisk betydelse för aktionen
- utforska MSP/ekonomiska relationer mellan risklandet och andra som kan ha betydelse för Amnestys strategi
- identifiera kvalificerade personer som kan rycka in som extrakrafter på IS eller för fältarbete
- förbereda material som kan användas av rörelsen
- koordinera mediaarbete/ NGO-kontakter/IGO-arbete på ett regionalt plan.

Svenska sektionen har ombetts vara nyckelsektion för Angola, Sierra Leone, Kuba, Haiti, Afghanistan,Indonesien/Östtimor, fd Jugoslavien/Albanien/Macedonien, Georgia och Israel/OT/PA. Som medlemmar i EU-föreningen har vi också ett indirekt ansvar för Algeriet.

Innan man beslutar sig för att bli en nyckelsektion bör man ta ställning till följande:
  • Finns det ett tillräckligt stort intresse bland personal och andra som blir inblandade i ett risklandsarbete och finns det en allmän förståelse för de krav som ställs på en nyckelsektion?
  • Finns det landsamordnare på risklandet och finns det grupper som arbetar med relevant RAN?
  • Finns det andra stategiskt viktiga grupper (som specialgrupper) som under en kris kan bistå sektionen med råd, stöd och aktiviteter?
  • Finns det relevanta språkkunskaper i sektionen?
  • Vilka bilaterala kontakter finns det med risklandet som kan vara användbara?
  • Finns det en större grupp människor från risklandet i sektionen som kan engageras?
  • Finns det något intresse, eller potensiellt intresse, för risklandet i media?
  • Finns det någon större representation av organisationer inom sektionen, som kommer att vara aktiva i rikslandet under och/eller före en kris?
  • Finns det planer på att inkludera risklandet i en specialisering för att stärka statusen som nyckelsektion?
  • Har sektionen den kapacitet, praktisk och organisatorisk, som är nödvändig för ett effektivt arbete som nyckelsektion? Utrustning för snabb kommunikation, möjlighet att utse en person till koordinator för krisaktioner, möjlighet att sätta ihop ett kristeam inom sektionen,

Hittills har krisarbetet legat på en låg nivå inom sektionen. Ett antal brandkårsgrupper finns som tagit emot material under året, som dock endast i två fall varit aktioner på riskländer. En manifestation arrangerades utanför Indonesiens ambassad med anledning av Östtimor. Arbetet med crisis preparedness omfattar dock mycket mer och även utifrån en låg ambitionsnivå har vi inte gjort det som förväntas. Bland annat behöver landsamordningarna för Indonesien, Israel och Jugoslavien förstärkas, arbetet inom nätverket av grupper behöver utvärderas och byggas ut och användning av hemsida bör utvecklas.Därför är det rimligt att vi i dagsläget bara åtar oss nyckelsektionsstatus för de länder där vi uppfyller merparten av ovan nämnda kriterier. Detta gäller inte för

Haiti: Det finns ingen motivering till varför just Sverige skulle vara viktigt i detta arbete. Sverige har inga historiska band med Haiti och inte särskilt mycket kontakt i övrigt. Vi har ingen samordnare. Dessutom har vi språket (franska) emot oss.

Georgien : Samordnare saknas för Georgien.

Sierra Leone: Enda motiveringen till varför Sverige står med som sektion tycks vara att EU är en stor donator till SL. Utöver vårt samarbete med sektionen i SL har vi inga andra starkare band till SL och hittills har inget arbete gjorts.
  • Vi föreslår att sektionen åtar sig att arbeta med Angola, Kuba, Afghanistan,Indonesien/Östtimor, fd Jugoslavien/Albanien/Macedonien och Israel/OT/PA och att vi avstår från Haiti, Georgien, och Sierra Leone.