Musik vid Siljan Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 1999

Från: sekretariatet/Miriam Lindbom
Datum: 1999-01-22

Musik vid Siljan

Musik vid Siljan är ett musikevangemang som hålls varje år i Rättvik. Arrangör är Musik vid Siljan och sponsorer Folksam och Föreningssparbanken. Evangemanget anordnas sedan ett antal år i samarbete med och till förmån för Amnesty International, Lutherhjälpen, Rädda Barnen och Röda Korset. Sedan förra året fungerar MR-fonden som samordnare för de ideella organisationerna.

Uppföljning av 1998 års Musik vid Siljan
MR Fonden har genomfört en uppföljning som visar att organisationerna uppskattar deltagandet i evangemanget men önskar ett bättre samarbete mellan organisationerna, att samordningen lokalt-centralt inom organisationerna inte fungerade särskilt bra samt att det inte fanns några klara kontaktpersoner på organisationerna.
En mindre uppföljning inom Amnesty angående 1998 års Musik vid Siljan visar följande:

• Små resurser både centralt (liten del av marknadsföringstjänst) och lokalt (2 grupper) för att genomföra några större arrangemang.
  • De två grupperna i Rättvik och Leksand arbetar gärna med detta men känner inte att de har tillräckliga resurser. De vill helst synas och genomföra någon sorts brevskrivningskampanj.
  • Dålig kommunikation centralt - lokalt, dålig feed-back.

Planer inför 1999 års Musik vid Siljan
Årets evangemang kommer att äga rum den 4-11 juli. Det tema som Musik vid Siljan har angett för i år är "Mot ny identitet...". Vid ett första möte mellan alla inblandade parter invände organisationerna mot att temat är alldeles för "luddigt" och negativt (startar med negation) varvid det är osäkert om detta tema fortfarande gäller.

1999 kommer MR-fonden fungera som en samordnare för organisationerna och som kontakt mot Musik vid Siljan. Vid ett första samordningsmöte mellan de fyra organisationerna och MR-fonden beslutades följande:
  • Organisationerna ska samarbeta under evangemanget och får därmed inte en "egen" dag att sätta sin egen prägel på.
  • MR Fonden ansvarar för samordning centralt. Organisationerna ansvarar för att resurser finns avsatta samt för samordning lokalt.
  • Önskemål till MvS att organisationerna i festivalprogrammet presenteras genom ett gemensamt brev undertecknat av respektive ordförande alt generalsekreterare.
  • Önskemål att paneldebatt med samtliga organisationers ordförande alt generalsekreterare anordnas under MvS.
  • Önskemål om nytt tema som alla organisatioerna kan relatera till.

Frågor att ta ställning till inför Amnestys medverkan
Måndag 25/1 kommer ett nytt möte att hållas med alla inblandade. Vid det mötet kommer det fortsatta samarbetet att diskuteras och det vore därför bra om en intern diskussion har förts rörande följande frågor:
  • Det troliga temat i år har ingen självklar anknytning till mänskliga rättigheter och för övriga organisationer är det inte självklart att just dessa ska fokuseras. Hur ska vi förhålla oss till ett samarbete om temat mer allmänt fokuserar medmänsklighet i framtiden eller något liknande?
  • Vad kan vi förbinda oss till när det gäller samarbete med de andra organisationerna? Kan Amnesty delta i en gemensam paneldebatt? Skriva under gemensamt brev i programmet?
  • Vilka föreläsare/ personer från Amnesty kommer kunna närvara vid MvS? Ordförande? Generalsekreterare? Övriga? Kan vi utlova att t ex ordförande eller ny generalsekreterare kommer att kunna ställa upp?
  • Hur mycket resurser ska avsättas för detta projekt? De andra organisationerna har en lokal organisation att falla tillbaka på och förväntar sig att vi kan ställa upp på samma sätt.