Preliminär intäktsrapport 1998 Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 1999

Kommentarer till den preliminära intäktsrapporten för 1998

Periodens (december) intäkter

Intäkterna för perioden december är 10 285 tkr och 598 tkr högre än för motsvarande period 1997 (9 687 tkr).
November månads givarbrev gav i december 953 tkr, vilket är en minskning med 263 tkr jämfört med motsvarande period 1997.
Spontana gåvor uppgår till 686 tkr, vilket är en minskning med 672 tkr jämfört med samma period 1997.
Human -och Hjälpfonden slutade 1998 på 7 120 tkr respektive 293 tkr, vilket är en ökning med 1382 tkr respektive 107 tkr jämfört med 1997.

Årets (jan-dec) intäkter

Intäkter

De preliminära siffrorna för 1998 visar på ett intäktsutfall på 40 320 tkr, 103,4% av budget, vilket innebär ett utfall på ca 1 827 tkr (4,7% ) mer än för 1998.

Intäkterna för hel- och delbetalande medlemmar har ett högre utfall (+597 tkr) än 1997. Anledningen till detta är att bägge avgifterna höjdes med 20 kr till medlemsåret 1998. Ser man däremot till antalet medlemmar har vi den sista december 1998 4090 färre medlemmar än den sista december 1997. Utfallet för gruppavgifter är 57 tkr lägre än för 1997 och når därmed bara 71,9% av budgeten.
När det gäller försäljningen ligger den försäljning som rör Almanackan o dyl 79 tkr högre än efter motsvarande period 1997. En av anledningarna är att försäljningen av utbildningsmaterialet "Födda Fria" går bra.

Beträffande kategorin gåvor & bidrag ligger följande intäktsslag högre 1998 än 1997; spontana gåvor som är ca 2 695 tkr högre, AmnestyGiro som ligger ca 105 tkr högre samt intäktsslaget AmnestySupporter som ligger ca 100 tkr högre.
Spontana gåvor för 1998 uppgår till 6 209 tkr, varav 4 815 tkr utgörs av testamentariska gåvor (därav 3 863 tkr från Johannes Andersson), och överskrider budgeten med 3 409 tkr
Intäktsslag under gåvor & bidrag som går sämre 1998 än 1997 är bl a insamlingar, speciella insamlingsprojekt samt bidrag från grupper.
På intäktsslaget insamlingar , innehållande intäkter från våra sex givarbrev, är utfallet 1998 5 869 tkr (73,4% av budgeten), vilket är ca 2 283 tkr lägre än året innan, bl.a beroende på att givarbrevet för septemberbrevet utgått pga Radiohjälpskampanjen (ca 1.000 tkr) och att givarbreven 1998 gått betydligt sämre än 1997.
Speciella insamlingsprojekt innehåller intäkterna från andra projekt som t.ex. inköp av adresser, bearbetning av eget register och ibladningar. Intäktsslaget uppgår till 191 tkr (38,3% av budgeten) och har ett utfall som är 425 tkr lägre än 1997. Intäktsslaget inkluderar ett stort utskick till ca 80 000 inköpta adresser i november månad på 122 tkr. Under 1997 användes en del av de budgeterade kostnaderna för speciella insamlingsprojekt till utskick, något som inte gjorts under samma utsträckning 1998.
Bidrag från grupper är ca 163 tkr lägre än 1997 och når bara 61,2% av budgeterade intäkter.
Intäktsslaget almanackan ligger ca 129 tkr under motsvarande period förra året och når enbart 77,2% av budget.
Utdelningen från Human- och Hjälpfonden ger tillsammans 2 018 tkr mer än vad som är budgeterat och utgör tillsammans 18,3% av de totala intäkterna .

OBS! Intäktssiffrorna kan fortfarande komma att ändras något för 1998

Kostnader

På kostnadssidan är det fortfarande för många öppna poster för att kunna göra en preliminär sammanställning.
Som det ser ut nu kommer det totala resultatet med all sannolikhet visa ett överskott för 1998.

Astrid Jansen