Val av valberedningens valberedning Underlag till styrelsemöte 26-27 oktober 2013

Från: Strategigrupp (SG) Röd

Datum: 18 oktober 2013

Val av valberedningens valberedning

SG Röd fick på junimötet 2013 i uppdrag att i samråd med sekretariatet komma med förslag på hur kandidater till valberedningens valberedning ska tas fram, som säkerställer kvaliteten i processen, till styrelsens oktobermöte.

I sitt förslag har SG Röd utgått från följande problembild:

• Det har ofta funnits för få kandidater till valberedningens valberedning

• Det har varit en pressad situation när valberedningens valberedning utsetts där varken de som väljer eller de som har valts har varit förberedda eller informerade om valet i förväg

• Valberedningens valberedning har uttryckt att arbetet varit tungrott och att de inte vetat vad de gett sig in på när de blev valda

SG Röd tror på modellen att ha en valberednings valberedning eftersom det ibland har varit svårt att få tag på kandidater till valberedningen, och med tanke på vilken viktig funktion det är måste vi försöka undvika pressade val utan tillräckligt många kandidater på sittande årsmöte. Vi anser därför att någon måste ta ansvar för att tillse att det finns tillräckligt många kvalificerade kandidater vid årsmötet. Ett alternativ till att ha en valberednings valberedning är att låta sekretariatet bereda valet av valberedning, men vi tror att det skulle kunna bli problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv. För att få ihop många bra kandidater till valberedningen behövs det ibland ett proaktivt arbete från valberedningens valberedning, och det är olämpligt att sekretariatet tar över den rollen och måste gå in och aktivt leta kandidater till valberedning. Behöver de göra motsvarande proaktiva arbete för att vi ska få ihop kandidater till valberedningens valberedning uppstår samma problematik, men i betydligt mindre skala eftersom valberedningens valberedning är ett steg längre bort från de styrande funktionerna i organisationen, exempelvis sektionsstyrelsen och fondstyrelsen. Därför kan vi inte se några bättre alternativ än att ha en valberedningens valberedning.

Vi tror att många av de problem som finns med valberedningens valberedning kan lösas med relativt små medel. Om den nyvalda valberedningens valberedning utrustas med en lathund för hur arbetet ska gå till rent praktiskt (exempelvis kontakta distriktsombud, annonsera i Insats och så vidare, med tydliga tidsramar), riktlinjer för hur de ska utföra sitt arbete (exempelvis eftersträva geografisk spridning och mångfald hos kandidaterna de plockar fram) samt en liten budget för att kunna träffas någon gång och kanske kunna besöka andra distrikt om det behövs, tror vi att deras arbete kommer att flyta på bra.

För att själva valet ska fungera bättre tror vi att information om att valet av valberedningens valberedningkommer att äga rum och att kandidater behövs behöver komma ut i god tid innan i alla lämpliga kanaler. Vi tror också att det är bra om sekretariatet administrerar valet och ansvarar för att tillse att tillräckligt många kandidaturer kommer in. Sekretariatet ska inte nominera personer, men däremot kan det krävas att sekretariatet tar direktkontakt med personer för att informera dem om möjligheten att ställa upp till val. SG Röd tycker också att styrelsen ska överväga möjligheten att flytta valet av valberednings valberedning till årsmötet. På så sätt skulle valet bli mer demokratiskt och fler potentiella kandidater skulle finnas på plats på mötet. Nackdelen med detta är att årsmötet redan är ganska tungt och att ytterligare ett val skulle kunna bli rörigt. Kanske skulle demokratiaspekten lösas genom att distriktsombuden var bättre informerade innan valet så att de kan förankra i sitt distrikt?

Oavsett vilket styrelsen väljer tror vi att det är viktigt att få det på plats så snart som möjligt och tycker därför vi ska undvika en stadgeförändring. Det enda som rör valberedningens valberedning i stadgarna i dag är att det under punkt 7.4 är stadgat att distriktens förslag till valberedning ska vara utsänt till årsmötesdeltagarna senast fyra veckor innan årsmötet. Frågan är om man kan se det som distriktens förslag om valet av valberedningens valberedning flyttas från distriktsmötet till årsmötet.

SG Röd är också av uppfattningen att valberedningens valberedning bör byta namn till något som är enklare och mer självständigt. Vi tror att ett annat namn skulle kunna göra funktionen mer attraktiv. Exempelvis skulle valberedningens valberedning istället kunna kallas valnämnden eller valkommittén.

Förslag till beslut:

att byta namn på valberedningens valberedning till valkommittén och att uppdra åt sekretariatet att uppdatera berörda dokument därefter,

att uppdra åt sekretariatet att ta tillsammans med distriktsombuden fram en lathund och riktlinjer för valkommittén samt göra ett budgetutrymme för valkommitténs möteskostnader,

att uppdra åt sekretariatet att tillsammans med distriktsombuden gå ut med information om val av valkommitté i god tid före valet i lämpliga kanaler,

att uppdra åt sekretariatet att säkerställa att det finns tillräckligt många kandidater till valkommittén innan valet,

att valet av valkommitté flyttas från distriktsmötet till årsmötet.