Rapport om arbetet med stadgeöversynen Underlag till styrelsemöte 26-27 oktober 2013

Till: Styrelsen

Från: Sekretariatet

Datum 18 oktober 2013

 

Rapport om arbetet med stadgeöversynen

 

Inledning

 

Styrelsen uppdrog i maj 2013 åt sekretariatet att formulera direktiv för en översyn av sektionens stadgar till årsmötet 2014.

 

Styrelsens avsikt med översynen är att låta en grupp titta närmare på bland annat hur stadgarna rent allmänt ”hänger med i tiden”, hur de överensstämmer med de internationella stadgarna och mandatet, samt hur de förhåller sig till övriga styrdokument. En annan fråga som en översyn bör ta ställning till är vilken detaljnivå stadgarna bör ha. Ett generellt medskick från styrelsen är att stadgarna inte bör vara för detaljerade. Det skulle riskera att göra dem inaktuella snabbare, med större uppdateringsbehov. Ytterligare medskick inför framtagandet av direktiven är att språkliga uppdateringar bör ingå. (Ur styrelseprotokollet maj 2013)

 

När det gäller överensstämmelse med de internationella stadgarna så beslutade det internationella rådsmötet (ICM) i år att se över stadgarna avseende följande punkter:

 

(a) providing a more comprehensible and concise document;

(b) updating the Statute with regard to articles or parts which have become obsolete or outdated;

(c) reflecting developments arising out of the ongoing work on New Forms of Presence and the work of the GTP; and

(d) reflecting ongoing developments arising out of the ICM 2011 Decision 1.

 

(Ur Beslut 7: ICM 2013 - Governance Reform)

 

Sekretariatet har därför föreslagit styrelsen att se stadgeöversynen som en process i potentiellt två steg: En översyn till årsmötet 2014 främst utifrån ett sektionsperspektiv samt en förmodad ytterligare justering av stadgarna till årsmötet 2016 som en följd av den internationella översynen som läggs fram på ICM 2015. Vi tror att sektionens stadgar kommer att behöva kompletteras 2016 med skrivningar hur vi som sektion förhåller oss till den internationella rörelsen, beaktande främst One Amnesty, One Financial Amnesty, New Forms of Presence samt Core Standards. Styrelsen bör informera medlemmarna om båda dessa steg inför årsmötet 2014.

 

Utgångspunkter för översynen

 

Sekretariatet har inlett arbetet med stadgeöversynen utifrån följande utgångspunkter:

 

- Stadgarna bör inte ändras för ofta. Ändringar i enskilda paragrafer tenderar att över tid göra stadgarna mer osammanhängande och mindre konsekventa.

 

- Stadgarna bör utgöra en helhet. Det ligger alltid en fara i att lämna ett omfattande förslag till stadgeändringar av många paragrafer till ett årsmöte om årsmötet väljer att anta vissa förändringar, men avslår andra. Risken finns att stadgarna då blir lika eller, i värsta fall, ännu mer osammanhängande än tidigare. Styrelsen måste således argumentera väl för behovet av en sammanhållen översyn.

 

- Stadgarna bör inte vara för specifika. Termer och begrepp i organisationen förändras över tid, stadgarna bör vara så allmänt formulerade att detta medges.

 

- Stadgarna bör inte innehålla alltför tidsbundna begrepp och uttryck. “Modeord” och “modeuttryck” tenderar att över tid förlora sitt värde och innehåll och bör därför undvikas.

 

- Stadgarna bör inte vara för omfattande. De bör vara läsbara i betydelsen enkla att förstå. De bör dessutom inte vara för operativa och låsa organisationen och dess olika organ (styrelsen m fl) i för detaljerade instruktioner. Det bör t ex snarare stå “Styrelsen ska ta fram en arbetsordning som beskriver hur arbetet i styrelsen bedrivs och är organiserat” än en uppräkning av allt det en arbetsordning kan eller bör innehålla.

 

- Stadgarna måste med nödvändighet innehålla en del formalia om årsmötet, extra medlemsmöte samt styrelsen, eftersom årsmötet äger stadgarna och är styrelsens uppdragsgivare.

 

- Stadgarna bör så långt det är möjligt och rimligt följa/vara förenliga med viktiga externa regelverk, t ex FRIIs kvalitetskod och riktlinjer och Svensk Insamlingskontrolls regelverk, men ska inte referera till dessa.

 

Tidigare stadgeöversyn

 

Den senaste mer omfattande översynen av sektionens stadgar gjordes av årsmötet 2003, som en följd av förändringen av Amnestys åtagande som beslutades av ICM 2001. Det var nödvändigt att förändra sektionens inledande tre paragrafer Vision och åtagande, Grundläggande värderingar samt Arbetssätt så att de överensstämde med de nya internationella stadgarna. I princip översattes dessa paragrafer rakt av från engelskan. I det sammanhanget passade den dåvarande styrelsen även på att föreslå en del förändringar av mindre principiell betydelse i övriga paragrafer.

 

Genomgång av stadgarna - sammanfattning

 

Sekretariatet föreslår att

 

- de tre inledande paragraferna 1. Vision och åtagande, 2. Grundläggande värderingar samt 3. Arbetssätt kvarstår oförändrade,

 

- de följande tre paragraferna 4. Verksamhet, 5. Medlemmar och grupper samt 6. Organisation formuleras mer generellt med vissa nya inslag och görs kortare,

 

- paragraferna 7. Årsmöte, 8. Extra medlemsmöte samt 9. Beslut vid årsmöte och extra medlemsmöte hålls relativt oförändrade, med ett antal mindre ändringsförslag,

 

- paragraf 10. Styrelsen utökas med omnämnande av styrelsens arbetsordning,

 

- paragraferna 11. Amnestyfonden samt 12. Förvaltning och revision kvarstår oförändrade,

 

- paragraf 13. Stadgeändringar tas bort i sin helhet och integreras delvis i paragraf 9. Beslut vid årsmöte och extra medlemsmöte (§ 9.4),

 

- paragraf 14. Uteslutning ur Amnesty International samt avveckling och upplösning av svenska sektionen kvarstår så gott som oförändrad.

 

Av ovanstående förändringar anser vi att paragraferna 4. Verksamhet, 5. Medlemmar och grupper samt 6. Organisation skulle kunna uppfattas som de mest kontroversiella förslagen, eftersom de innehåller de mest omfattande förändringarna. Flera grupptyper försvinner i förslaget ut ur stadgarna, däremot skrivs den viktiga indelningen i redovisningsgrupper respektive sektionsgrupper in. Distrikten är ett kapitel för sig, eftersom deras formella roll och status utifrån stadgarna i relativt liten utsträckning speglar verkligheten. I och med att styrelsen de facto delegerat tillsättandet av samordnings-, aktions-, och specialgrupper till sekretariatet föreslås detta tas bort ur stadgarna.

 

Genomgång av stadgarna - paragraf för paragraf

 

I bilaga 1 framgår sekretariatets första förslag till nya lydelser i stadgarna. Borttagen text markeras med genomstrykning, nya formuleringar i röd text. I förekommande fall har kommentarer skrivits in i blå text.

 

Språkliga iakttagelser

 

Sekretariatet anser att de nuvarande stadgarna är skrivna på ett formellt, men relativt ledigt språk och ser ingen anledning att ändra detta. Texten kan dock moderniseras genom att ordet “skall” genomgående ersätts av “ska”. Även ett fåtal andra språkliga justeringar föreslås. Dessutom föreslås att Amnestyfonden skrivs ut på samtliga ställen i stadgarna och att förkortningar som “fonden” och “fondstyrelsen” undviks.

 

Det fortsatta arbetet

 

Eftersom det varit svårt att formera en permanent grupp som arbetar med stadgeöversynen avser sekretariatet att skicka ut förslaget till ändringar av stadgarna, med styrelsens synpunkter, på “remiss” till ett antal personer med erfarenhet av att tillämpa sektionens stadgar, t ex tidigare ordföranden vid årsmöten och i beredningsgrupper. Innan förslaget till nya stadgar lämnas till årsmötet bör de dessutom genomgå någon form av juridisk granskning.



Bilaga 1 - första förslag till ändringar (2013-10-18)

 

Stadgar för svenska sektionen av Amnesty International 2013

 

1. Vision och åtagande

Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer för mänskliga rättigheter. I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att utreda och agera för att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av dessa rättigheter.

 

2. Grundläggande värderingar

Amnesty International bildar ett globalt samfund av människorättsförsvarare som arbetar enligt principerna internationell solidaritet, effektivt agerande för drabbade individer, global täckning, de mänskliga rättigheternas allmängiltighet och odelbarhet, opartiskhet och oberoende samt demokrati och ömsesidig respekt.

 

3. Arbetssätt

Amnesty International riktar sig till regeringar, mellanstatliga organisationer, väpnade politiska grupper, företag och andra enskilda aktörer utan anknytning till staten.

 

Amnesty International strävar efter att avslöja kränkningar av de mänskliga rättigheterna på ett noggrant, snabbt och outtröttligt sätt. Organisationen undersöker systematiskt och opartiskt fakta i enskilda fall och mönster av kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Resultaten offentliggörs och medlemmar, sympatisörer och anställda utövar offentliga påtryckningar mot regeringar och andra för att stoppa kränkningarna.

 

Utöver arbetet mot specifika kränkningar av de mänskliga rättigheterna kräver Amnesty International att alla regeringar ska upprätthålla rättsstatliga principer och ratificera och uppfylla normer för mänskliga rättigheter. Organisationen bedriver omfattande utbildnings- och informationsverksamhet avseende mänskliga rättigheter samt uppmanar mellanstatliga organisationer, enskilda individer och alla samhällsorgan att stödja och respektera de mänskliga rättigheterna.

 

4. Verksamhet

4.1 Amnesty International är som organisation baserad på frivilligt medlemskap, vilket innebär att verksamheten är beroende av frivilligas, d v s gruppers och enskilda medlemmars, aktiva medverkan.

4.2 Svenska sektionen är en del av Amnesty International och arbetar i enlighet med dess regler och riktlinjer.

4.3 Sektionen skall vidta alla nödvändiga åtgärder för att upprätthålla en effektiv organisation bestående av anslutna grupper och enskilda medlemmar.

4.4 Sektionen skall förse medlemsgrupper och enskilda medlemmar med aktionsfall eller ge dem andra uppgifter, som främjar arbetet för i § 1 angivet åtagande.

4.5 Sektionen skall informera om kränkningar av mänskliga rättigheter och arbeta för ökad kännedom om de internationella normer, som avses i § 1 ovan.

 

5. Medlemmar,och arbetsgrupper och distrikt

5.1 Sektionen står öppen för enskilda som vill arbeta för Amnesty Internationals åtagande. Medlem blir man genom att erlägga av årsmötet beslutad avgift. Styrelsen har rätt att i särskilda fall utesluta medlem. Styrelsens beslut om uteslutning skall fattas med 2/3 majoritet. Medlem som uteslutits av styrelsen har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.

5.2. Till sektionen finns anslutna arbetsgrupper, geografiskt indelade i distrikt. En grupp kan välja att vara en egen juridisk person i form av en ideell förening eller vara direkt underställd svenska sektionen.Ett distrikt är alltid en egen juridisk person i form av en ideell förening. Grupper och distrikt som är egna juridiska personer ska anta av sektionsstyrelsen beslutade standardstadgar.Varje arbetsgrupp som valt att vara en egen juridisk person skall erlägga av distriktet beslutad distriktsavgift.Varje arbetsgrupp skall fortlöpande lämna rapport om sin verksamhet. Medlem i arbetsgrupp skall vara medlem av svenska sektionen av Amnesty International. Om arbetsgrupp ej fullgör sina åligganden gentemot sektionen eller om dess verksamhet är oförenlig med Amnesty Internationals åtagande, har styrelsen rätt att upplösa gruppen. Styrelsens beslut om upplösning skall fattas med 2/3 majoritet. ArbetsGrupp som upplösts av styrelsen har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.

5.3 Vid en grupps nedläggning skall efter avvecklingen dess resterande tillgångar tillfalla svenska sektionen.

 

6. Organisation

6.1 Sektionen verkar genom a) årsmöte, b) extra medlemsmöte, c) sektionens styrelse, d) svenska Amnestyfonden, e) distrikt,och f) anslutna grupperarbetsgrupper och g) samordnings- och specialgrupper.

6.2 Arbetet för i § 1 angivet åtagande utförs främst av sektionens arbetsgrupper, som inom ramen för dessa stadgar självständigt utformar sin verksamhet. Till stöd för arbetsgruppernas verksamhet kan styrelsen tillsätta samordnings-, aktions- och andra specialgrupper. Om en samordnings-/specialgrupp eller enskild medlem i sådan grupp ej fullgör sina åligganden gentemot sektionen eller om samordnings-/specialgruppens eller den enskilde medlemmens verksamhet är oförenlig med Amnesty Internationals åtagande, har styrelsen rätt att upplösa gruppen eller utesluta enskild medlem ur gruppen. Styrelsens beslut om upplösning/uteslutning skall fattas med 2/3 majoritet. Samordnings-/specialgrupp som upplösts av styrelsen eller medlem som uteslutits ur samordnings-/specialgrupp har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.

6.23 För stöd och service till distriktets grupper,och samordnande av verksamheter inom distriktet och för distriktets representation i budgetprocessen tillsättser varje distrikt årligen genom val ett eller flera distriktsombud.

6.34 Årsmöte och extra medlemsmöte är sektionens högsta beslutande organ. Styrelsen ansvarar för att årsmötets beslut genomförs och har övergripande ansvar för sektionens ekonomi och verksamhet. Styrelsen har rätt att inteckna, belåna eller avyttra fast egendom som tillhör sektionen.

6.45 För att genomföra styrelsens beslut och ge service till distrikt, grupper och medlemmar skall sektionen upprätthålla ett sekretariat, som leds av en generalsekreterare utsedd av styrelsen.

 

7. Årsmöte

7.1 Sektionens årsmöte skall hållas senast den 15 maj på tid och plats som styrelsen bestämmer.

7.2 Kallelse till årsmöte, med påminnelse om motionstiden och styrelsens förslag och nomineringar avseende stadgeenliga val, skall av styrelsen utsändas till, eller på annat sätt göras tillgänglig för, medlemmarna senast tolv veckor före årsmötet.

7.3 Motioner till årsmötet skall vara styrelsen tillhanda senast tio veckor före årsmötet. Årsmötet är inte skyldigt att behandla senare inkomna motioner. Årsmötet är inte heller skyldigt att behandla förslag från styrelsen som har beslutats efter att årsmöteshandlingarna har gjorts tillgängliga enligt 7.4. Årsmötet kan dock under förutsättning av minst 2/3 majoritet ta upp sent inkomna motioner eller tillgängliggjorda förslag till behandling. Styrelsen skall lämna yttranden över inkomna motioner. (Här har det tidigare förts diskussioner om man bör ändra detta till att styrelsen “kan” eller “bör” lämna yttranden.)

7.4 Följande handlingar skall utsändas till alla grupper, distrikt och årsmötesdeltagare samt göras tillgängliga för medlemmarna senast fyra veckor före årsmötet:

- styrelsens verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisningsektionens årsredovisning

- svenska Amnestyfondens styrelses verksamhetsberättelse med ekonomisk redovisningårsredovisning

- revisorernas berättelser avseende sektionen resp Amnestyfonden

- förslag till dagordning och arbetsordning

- i förekommande fall motioner som inkommit inom föreskriven tid samt (?, se 7.3) styrelsens yttranden över dessa

- i förekommande fall styrelsens förslag till handlingsplan

- styrelsens övriga förslag

- granskningskommitténs rapport om det föregående årets verksamhet

- valberedningens förslag avseende stadgeenliga val (utom val till valberedningen)

- distriktens förslag avseende valberedningen (Avser styrelsen att föreslå ändring av detta?)

7.5 Förslag till årsmötets dagordning upprättas av styrelsen. Följande ärenden skall alltid finnas upptagna:

- upprättande av röstlängd

- fråga om årsmötet utlysts i stadgeenlig ordning

- val av funktionärer: a) två ordförande, b) minst två sekreterare, c) två justerare, d) minst två rösträknare och e) två diskrimineringsombud

- sektionsstyrelsens och revisorernas berättelse avseende sektionen

- fråga om ansvarsfrihet för ledamöterna i sektionsstyrelsen

- fondstyrelsensAmnestyfondens och revisorernas berättelse avseende Amnestyfonden

- fråga om ansvarsfrihet för ledamöterna i fondstyrelsenAmnestyfondens styrelse

- val av sektionsstyrelse: a) ordförande för en tid av två år (väljs vartannat år), b) kassör för en tid av två år (väljs vartannat år), c) ytterligare tre ordinarie ledamöter för en tid av två år och d) två suppleanter för en tid av ett år

- val av fondstyrelse Amnestyfondens styrelse: a) sju ordinarie ledamöter för en tid av två år med val av fyra ena året och tre andra året och b) tre suppleanter för en tid av ett år

- val av granskningskommitté: a) tre ordinarie ledamöter b) en suppleant

- val av revisorer för sektionen resp Amnestyfonden: a) en ordinarie, som skall vara auktoriserad revisor och b) en suppleant, som skall vara auktoriserad revisor

- val av valberedning: a) fem ordinarie ledamöter, varav en sammankallande som utses internt och b) en suppleant

- beslut om beredningsgrupper(Alternativt ändras “beredningsgrupper” till “beredningsform”.)

- val av: a) ordförande för beredningsgruppen och b) rapportör för beredningsgruppen(Kvarstår eventuellt beroende av föregående pinnsats.)

- motioner och styrelsens förslag

- medlemsavgifternas storlek (Alternativt tas denna pinnsats bort helt ur stadgarna.)

7.6 Avskrift av justerat protokoll skall sändas till alla grupper, distrikt och årsmötesdeltagare senast tio veckor efter årsmötet.

7.7 Förtroendevalda i ett organ som väljs av årsmötet (sektionens styrelse, Granskningskommittén och valberedningen) får maximalt tjänstgöra i en sammanhängande period av sex år. Därefter måste ett uppehåll göras på minst två år för att kunna omväljas till samma organ. Vid val av ordförande och kassör gäller dock en sammanhängande mandatperiod i styrelsen om totalt åtta år, varav maximalt sex år som ordförande eller kassör,

 

8. Extra medlemsmöte

8.1 Extra medlemsmöte hålles, när styrelsen finner det nödvändigt eller när minst en tredjedel av sektionens medlemmar eller minst hälften av arbetsgrupperna begär det. Vid sådant extra möte får endast de ärenden behandlas för vilka mötet utlysts. (Man bör eventuellt se över hur många medlemmar resp grupper som krävs för att fatta beslut om extra medlemsmöte, samt om det i stadgarna ska anges en tid inom vilken det extra medlemsmötet ska äga rum när de formella kraven uppnåtts.)

8.2 Kallelse till extra medlemsmöte skall av styrelsen utsändas till medlemmarna senast tre veckor före mötet. Styrelsens förslag till dagordning och övriga handlingar bifogas kallelsen.

8.3 Avskrift av justerat protokoll skall utsändas till alla grupper, distrikt och mötesdeltagare senast tre veckor efter medlemsmöte.

 

9. Beslut vid årsmöte och extra medlemsmöte

9.1 Årsmöte resp extra medlemsmöte är beslutsmässigt när kallelse skett enligt stadgarna.

9.2 Varje medlem av sektionen har rätt att närvara vid årsmöte och extra medlemsmöte förutsatt att medlemmen innan anmälningstiden till mötet gått ut har erlagt medlemsavgift för innevarande eller föregående år. För yttrande- och rösträtt vid årsmötet fordras att medlemmen erlagt av styrelsen fastställd årsmötesavgift.

Anmälan till årsmötet skall ske till den dag som styrelsen fastställt som senaste anmälningsdag. I händelse av att flera anmält sig till årsmötet före sista anmälningsdag än vad som av praktiska skäl kan tas emot av årsmötesarrangörerna, ges tidigare anmälda förtur framför senare anmälda. Dock skall alltid minst en deltagare från varje arbetsgrupp garanteras deltagande, förutsatt att anmälan inkommit i tid.

9.3 De ordinarie ledamöterna och suppleanterna i sektionens styrelse resp Amnestyfondens styrelse har inte rösträtt i fråga om styrelseledamöternas ansvarsfrihet.

9.4 Vid årsmöte resp extra medlemsmöte avgörs frågor som gäller bordläggning till nästa årsmöte,ochev. behandling av för sent inkomna motioner eller stadgeändring med 2/3 majoritet. Ändring av stadgarna kan endast beslutas av årsmöte. Sådant beslut ska för att vara giltigt fattas med 2/3 majoritet. Upplösning av sektionen avgörs med 4/5 majoritet av två på varandra följande årsmöten. Ordförandeval avgörs med absolut majoritet, d v s mer än hälften av avgivna röster. Övriga frågor avgörs med enkel majoritet. Om votering är begärd sker denna öppet, utom vid personval då sluten omröstning kan begäras. Vid lika röstetal gäller den mening som den vid voteringen fungerande mötesordföranden biträder, utom vid val då lotten avgör.

9.5 Yrkande om bordläggning av ärende inom samma möte avgörs med enkel majoritet. Ärendets behandling anstår till annan tidpunkt som mötesordföranden bestämmer.

 

10. Styrelse

10.1 Styrelsen består av: ordförande, kassör och ytterligare sex ordinarie ledamöter, två suppleanter samt personalrepresentant med personlig ersättare. Personalrepresentanten har närvaro- och yttranderätt.

10.2 Ordförande och kassör väljs särskilt av årsmötet för en tid av två år med val av ordförande ena året och kassör andra året. Sex ledamöter väljs av årsmötet för en tid av två år med val av halva antalet ena året och halva antalet andra året. Två suppleanter väljs av årsmötet för en tid av ett år. Ledamöter och suppleanter kan återväljas. Vid vakans kan årsmöte eller extra medlemsmöte förrätta fyllnadsval.

10.3 Personalrepresentanten och dess suppleant väljs av personalen för en tid av ett år bland den personal, avlönad eller icke avlönad, som arbetar inom sektionens sekretariat sedan minst ett år och som är medlem av Amnesty International. Personalrepresentanten deltar ej i behandlingen av frågor som rör kollektivavtal eller stridsåtgärder eller i styrelsens beredning och beslut i frågor som kommer att förhandlas med de fackliga organisationerna. Personalrepresentanten deltar ej heller i beredning, beslut och uppföljning av de tjänstetillsättningar som styrelsen ej delegerat.

10.4 Styrelsen sammanträder på tid och plats den själv beslutar eller på kallelse av ordföranden. (Bör eventuellt strykas.)

10.5 Styrelsens suppleanter kallas till varje sammanträde och har där yttrande- och förslagsrätt. De inträder i ordinarie ledamöters ställe i den ordning de blivit valda och har då också rösträtt.

10.6 För styrelsebeslut fordras att minst fyra närvarande ordinarie ledamöter är ense. Vid lika röstetal gäller den mening som sektionens ordförande eller - vid dennes frånvaro - mötesordförande biträder.

10.7 Styrelsen utser inom sig vice ordförande och fördelar andra arbetsuppgifter.

10.8 Styrelsen äger att till sig adjungera en eller flera personer utan rösträtt.

10.9 Styrelsen äger att inom sig utse arbetsutskottgrupper.

10.10 Styrelsen bestämmer vilka som har rätt att teckna sektionens firma.

10.11 Styrelsen ska ta fram en arbetsordning som beskriver hur arbetet i styrelsen bedrivs och är organiserat.

 

11. Svenska Amnestyfonden

11.1 För Svenska Amnestyfonden gäller särskilda stadgar.

 

12. Förvaltning och revision

12.1 Sektionens verksamhets- och räkenskapsår är kalenderår.

12.2 Styrelsens förvaltning och sektionens räkenskaper skall granskas av de revisorer och den granskningskommitté som utsetts av årsmötet. Dessa har rätt att, närhelst de önskar, ta del av alla de handlingar som rör sektionens verksamhet och ekonomi.

12.3 Revisionsberättelse skall föreligga inom tolv veckor efter verksamhetsårets utgång.

 

13. Stadgeändringar

13.1 Förslag till ändring av sektionens stadgar skall vara styrelsen tillhanda tio veckor före årsmötet och skall med styrelsens yttrande utsändas till alla grupper, distrikt och årsmötesdeltagare senast sex veckor före årsmötet.

(Tas bort, eftersom någon separat hantering av motioner och förslag som innebär stadgeändringar de facto inte existerat på många år.)

13.2 Ändring av stadgarna kan endast beslutas av årsmöte. Sådant beslut skall för att vara giltigt fattas med 2/3 majoritet.(Flyttas till § 9.4)

 

13.14. Uteslutning ur Amnesty International samt avveckling och upplösning av svenska sektionen

14.1 Sektionen kan genom beslut av internationella styrelsen (International BoardIEC) uteslutas ur Amnesty International. (Uteslutning kan överklagas till Membership Appeals Committee.)

14.2 I händelse av uteslutning ur Amnesty International skall sektionen, då beslutet är definitivt, snarast avvecklas och resterande tillgångar tillfalla Amnesty International, och arkiv, protokoll och övriga handlingar överlämnas till Amnesty International.

14.3 Förslag om upplösning av sektionen skall behandlas av årsmötet under förutsättning att förslaget utsänts till alla medlemmar senast tolvfjorton veckor före mötet. (Sägs i princip redan i § 7.2.)

14.4 Beslut om upplösning skall för att vara giltigt fattas med 4/5 majoritet av två årsmöten i följd.

14.5 I händelse av upplösning skall efter avvecklingen sektionens resterande tillgångar tillfalla Amnesty International, och arkiv, protokoll och övriga handlingar överlämnas till Amnesty International. Om även Amnesty International upplösts, skall tillgångarna ges till ändamål som överensstämmer med Amnesty Internationals vision och åtagande varom beslut fattas av årsmötet med enkel majoritet, och handlingar av hemlig natur förstöras.