Punkt 7. Tidsplan för "större årsmötesfrågor"/Governance Reform Underlag till styrelsemöte 19-20 mars 2016

Datum: 2016-03-04

Punkt: 7. Tidsplan för "större årsmötesfrågor"/Governance Reform

BESLUTSUNDERLAG

Tidsplan för "större årsmötesfrågor"/Governance reform

Bakgrund

Under många år har det i sektionen förts diskussioner om hur demokratin och effektiviteten kan stärkas i rörelsen. Frågorna som har diskuterats rör årsmötescykler, motions-/årsmöteskommitté, hur årsmöte, verksamhetsmöte och aktivistseminarium hänger ihop och om det är ett mål i sig att årsmötet har så många deltagare som möjligt och i så fall fall varför/varför inte. Diskussioner har även förts om att se över våra organisatoriska mellanformer så som distrikten, i syfte att stärka det demokratiska inflytandet och aktivismen.

Internationellt pågår en översyn av den internationella styrningen, Governance reform-processen, där bland annat form och frekvens för internationella beslutsmöten och hur den internationella rösträtten ska utformas ingår. Eftersom denna process även kan komma att påverka styrningen i svenska sektionen har styrelsen beslutat att inte låta den svenska sektionens översyn föregå den internationella processen.

Beslut med koppling till översynen av den globala styrmodellen

Årsmötesbeslut 2015

§ 42 Uppföljning årsmötesbeslut § 38 Motion: En sektion, en röst

att uppdra åt sekretariatet att i samråd med IU att i Governance Reform-processen verka för att en översyn görs av det nuvarande systemets fördelningsgrunder för representation/rösträtt på internationella rådsmötet i syfte att se om det går att stärka det demokratiska systemet i förhållande till ekonomiskt svagare och/eller mindre sektioner på något annat sätt än genom "en sektion, en röst"

Beslut med koppling till översynen av den svenska sektionens styrmodell

2014-11-28/29
§ 79 Processplan för större årsmötesfrågor
att uppdra åt sekretariatet att senast i februari ge förslag i styrelseforum på en processplan för en utredning av större årsmötesfrågor som ska komma med förslag som kan implementeras senast på årsmötet 2019.

(Frågan har senarelagts för att bättre synkronisera med den internationella processen om förändrad styrmodell.)

2015-10-03/04

§ 71 Årsmötet online
att uppdra åt sekretariatet att inkludera frågan om årsmötet online i översynen om större årsmötesfrågor och medlemskommunikation.

2015-01-30/31

§ 118 Arbetet med att utveckla distrikten

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens novembermöte ta fram en processplan för att se över våra organisatoriska mellanformer så som distrikten, i syfte att stärka det demokratiska inflytandet och aktivismen.

(I november 2015 valde ordförande och GS att senarelägga denna fråga för att den skulle ingå i processen om förändrad styrmodell, vilken har senarelagts för att synkronisera med den internationella Governance Reform- processen.)

Tidsplan

Tidpunkt

Milstolpe Internationell process

“Governance Reform - Engagement with the movement Towards a new Governance model”

Milstolpe svensk process

Förslag från de fyra arbetsgrupperna går på remiss till sektionerna/rörelsen

30/1 Styrelsens januarimöte

Seminarium med Rune Arctander från internationella styrelsen

Remissvar: AIK och internationellla utskottet

Årsmötet 2016

Seminarium på årsmötet om den internationella Governance Reform-processen och om översynen av den svenska sektionens styrmodell. Deltagarna ges möjlighet att diskutera frågorna och att ge input/medskick till översynen av den svenska sektionens styrmodell.

Information om att det kommer att finnas möjlighet för intresserade medlemmar att anmäla intresse för att ingå i uppdragsgrupp.

Juli 2016

Chairs Assembly and Directors Forum

Ett relativt färdigt förslag till förändrad styrmodell.

Ev ny konsutlationsprocess med sektionerna?

Augusti-september 2016

Uppdraget formuleras och presenteras på styrelsens septembermöte. Ev innehåll i workshop med styrelsen och ledningsgruppen?

Oktober 2016 - december

Annonsering i Insats efter medlemmar som är intresserade av att ingå i uppdragsgrupp. Därefter sätts uppdragsgrupp samman och börjar att arbeta.

Januari 2017

Förslag från internationella styrelsen inför ICM 2017

Våren 2017

Uppdragsgruppen fortsätter arbetet. Konsultation och förankring i rörelsen

Årsmötet 2017

Workshop om förslaget.

Eventuella första förslag till årsmötet

(Beror på uppdraget och vilka frågor som ingår.) Annars kanske bara en workshop el liknande.

Augusti 2017

Beslut angående Governance Reform på Internationella rådsmötet (ICM).

Årsmötet 2018

Beslut angående svenska sektionens styrmodell

Implementering av årsmötesbeslut

Styrelsen föreslås diskutera

• I februari gav den svenska sektionen sina synpunkter och kommentarer på arbetsgruppens förslag till ny styrmodell för den internationella rörelsen (Governance Reform-processen). Utifrån det vi nu vet om förslaget, vilka frågor vill styrelsen lyfta fram och diskutera på den svenska sektionens årsmöte 2016 (seminarium) och vilka kopplingar ser styrelsen att vi bör och kan göra till översynen av den svenska styrmodellen och interndemokratin som är planerad?

Styrelsen föreslås besluta

att anta tidsplanen för översynen av den svenska sektionens styrmodell och interndemokrati.