Punkt 12. Tidsplan för "relationen mellan Amnestyfonden och sektionsstyrelsen" Underlag till styrelsemöte 19-20 mars 2016

Datum: 2016-03-04

Punkt: 12. Tidsplan för “relationen mellan Amnestyfonden och sektionsstyrelsen”

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

Syftet med översynsprocess av relationen mellan Fonden och sektionen är att styrelserna ska fatta beslut om vilken relation sektionen och Fonden ska ha till varandra såväl ekonomiskt som verksamhetsmässigt och strategiskt. Processen ägs av sektionen och Fonden gemensamt. Värderingar som ska prägla processen är: öppenhet, mod (våga vända på stenar och erkänna styrelsernas olika intressen) och tolerans.

ett samarbetsavtal ska behandlas av styrelserna.

De strategiska frågorna som hittills har diskuterats mellan sektionen och Fonden har handlat om;

• Hur ska samarbetet kring verksamheten och relationen mellan styrelserna se ut?

• Hur ska det finansiella samarbetet se ut?

• Hur ska avtalet se ut?

Under arbetets gång har det blivit tydligt att det är en ganska komplex kommunikation eftersom det är fyra parter som är involverade (Amnestyfondens styrelse, Amnestyfondens personal, sekretariatets personal och sektionens styrelse). Diskussioner mellan ordföranden från Amnestyfonden och sektionen landade därför i  tillsättandet av en arbetsgrupp med tre personer från varje styrelse. I gruppen ska också ingå representant/er från sekretariatet.

Arbetsgruppen får i uppdrag att besluta om den framtida processplanen samt att identifiera vilka frågor vi behöver besvara. Intentionen är att processen på styrelsennivå ska vara klart under styrelseåret 2016/2017.

Styrelsen föreslås besluta

att styrelsen utser tre personer för att tillsammans med representanter för Amnestyfonden ta fram en process samt identifiera frågor som möjliggör att fatta beslut om vilken relation sektionen och Fonden ska ha till varandra såväl ekonomiskt som verksamhetsmässigt och strategiskt.