Punkt 11.4 Uppföljning av årsmötesbeslut Underlag till styrelsemöte 19-20 mars 2016

Till: Styrelsen

Från: Sekretariatet

Datum: 2015-03-04
Punkt: 11.4 Uppföljning av årsmötesbeslut

 

      INFORMATIONSUNDERLAG

 

Bakgrund

I granskningskommitténs rapport från 2015 lyfter granskningskommittén fram ett antal beslut från 2014 där granskningskommittén anser att styrelsens återrapportering till årsmötet inte har varit tillräcklig. Dessa beslut är inkluderade i denna uppföljning av årsmötesbeslut. Vi har också valt att ta med ett tidigare beslut från 2012 som har levt kvar och diskuterats av årsmötet i flera omgångar.

 

Sekretariatet konstaterar att det inte är helt tydligt när ett årsmötesbeslut kan anses genomfört och föreslår därför att denna fråga inkluderas i den kommande översynen av den svenska sektionens interndemokratiska strukturer, så kallade “större årsmötesfrågor”.

 

UPPFÖLJNING AV ÅRSMÖTESBESLUT 2015

 

§ 29. Motion om stadgeändring angående valberedningen

Beslut

att sektionens stadgar § 7.5 ändras så att lydelsen blir: 7.5 val av valberedning: a) fem ordinarie ledamöter som väljs för en tid av två år med val av tre ena året och två det andra året och med en ordförande som väljs internt b) en suppleant som väljs för en tid av ett år.

 

Styrelsens åtgärd

Svenska sektionens stadgar punkt 7.5 gällande valberedningen har ändrats i enlighet med beslutet. Beslutet har kommunicerats med valberedningens valberedning som är medvetna om att en övergång till det nya systemet måste ske. Riktlinjerna för valberedningens valberedning har också uppdaterats. Styrelsen anser därmed årsmötets beslut genomfört.

______________________________________________________________________ 

§ 32. Motion om stadgeändring avseende val av Granskningskommitté

Beslut

att ändra svenska sektionens stadgar punkten 7.5 - såvitt gäller Granskningskommittén - så
att den får följande nya lydelse: 7.5 val av granskningskommitté: a) tre ordinarie ledamöter för en tid av två år med val av två ena året och en det andra året och b) en suppleant för en tid av ett år.

 

Styrelsens åtgärd

Svenska sektionens stadgar punkt 7.5 gällande granskningskommittén har ändrats i enlighet med beslutet. Styrelsen anser därmed årsmötets beslut genomfört.

_______________________________________________________________________

 

§ 33. Motion gällande långsiktigt arbete för enskilda individer

Beslut

att grupperna ges möjlighet till långsiktigt arbeta för enskilda fall inom alla nämnda delar av Amnesty Internationals nuvarande åtagande;

 

att styrelsen verkar för en sådan utveckling inom den internationella rörelsen.

 

§ 34. Förslag från styrelsen angående Resolution om att stärka arbetet med individer

Beslut
att uppdra åt svenska sektionen att på ICM 2015 verka för att Amnestyrörelsen bekräftar vikten
av arbetet med individer samt vidtar åtgärder för att utveckla och stärka individarbetet.

 

Styrelsens åtgärd 33 - 34

På ICM 2015 lade svenska sektionen fram en resolution om att stärka arbetet för individer, vilken gick igenom enhälligt med två mindre tillägg som förstärkte texten. Sekretariatet följer arbetet med beslutet från ICM så att det implementeras (det är ett mål i årets verksamhetsplan). Internationella sekretariatet håller nu på att ta fram en strategi inom området: “Global Strategy for Amnesty International’s work with and for individuals and communities at risk (2016-2019)”. Sekretariatet har kommenterat strategin i samband med att den var ute på remiss. I kommentaren konstaterar vi att strategin är i linje med resolutionen och att den syftar till att utveckla och stärka arbetet för och med individer, samt att ta fram aktionsfall inom alla områden för de strategiska målen. Strategin löper parallellt med de strategiska målen.

 

Inom ramen för kampanjen min kropp mina rättigheter har sekretariatet gett förslag på individfall inom området till grupperna som är anslutna. Detta har inneburit att fem grupper har skaffat aktionsfall. Sekretariatet kommer att uppdatera informationen på aktivistportalen kring individfall och brevskrivning med bland annat tips från en av våra grupper. Aktivistpersonalen utbildas i hur grupper bör arbeta kring individfall i syfte att ge bättre stöd och uppmuntran till grupper. I gruppsekreterarutbildningen som genomförs hösten 2016 är arbetet med individfall ett självklart inslag. Vidare ser vi över informationen som går till grupper när de får ett individfall samt den information som går ut till nystartade grupper. Vi har också gjort ett temanummer för Insats kring att arbeta med individfall. (OBS: marsnumret). Styrelsen anser därmed årsmötets beslut genomfört.

_______________________________________________________________________
§ 36. Motion om förändringar i valberedningens riktlinjer
Beslut
att valberedningens riktlinjer ändras enligt förslagen i motionen.

Styrelsens åtgärd
Valberedningens riktlinjer har ändrats i enlighet med beslutet. Styrelsen anser därmed årsmötets beslut genomfört.
_______________________________________________________________________
§ 37. Förslag från styrelsen om valberedningens valberedning
Beslut
att årsmötesbeslut 2013:57 om valberedningens valberedning återkallas;

attuppdra åt styrelsen att vidta fortsatta förbättringsåtgärder gällande valberedningens valberednings tillsättning och arbete och återrapportera resultatet på årsmötet 2016.

Styrelsens åtgärd
Sekretariatet har utarbetat en plan för stödet till valberedningens valberedning, när olika aktiviteter ska genomföras, av vem och vem som ansvarar. Sekretariatet har under hösten 2015 och våren 2016 haft löpande kontakt med valberedningens valberedning och stöttat dem i de problem som uppstått. Styrelsen har informerats om hur stödet utformats och hur arbetet fortlöpt på styrelsens decembermöte 2015 och marsmöte 2016. Sekretariatet avser att fortsätta arbeta utifrån den implementerade planen gällande ansvar och arbetsfördelning. Styrelsen anser därmed årsmötets beslut genomfört.
_______________________________________________________________________
§ 38. Motion: En sektion, en röst
Beslut
att uppdra åt ICM-delegationen att verka för att det nuvarande systemets fördelningsgrunder för representation/rösträtt på internationella rådsmötet ses över i syfte att se om det går att stärka det demokratiska systemet i förhållande till ekonomiskt svagare och/eller mindre sektioner på något annat sätt.

Styrelsens åtgärd
På styrelsens junimöte beslutades att ICM-delegationen skulle lyfta behovet av en översyn av det nuvarande systemets fördelningsgrunder för representation/rösträtt på ICM och verka för att det görs en översynen inom ramen för Governance Reform-processen. Det beslutades också att sekretariatet och IU, inom ramen för Governance Reform-processen, ska verka för att det undersöks om det går att stärka det demokratiska systemet i förhållande till ekonomiskt svagare och/eller mindre sektioner på något annat sätt än genom "en sektion, en röst"

På ICM beslutades att en konsultation med rörelsen kommer att genomföras vad gäller rösträtt.
Svenska sektionen deltar i konsultationen. Ett första steg har varit att i konsultationsrundan gällande det förslag till ny styrmodell som sektionerna deltog i under februari argumentera i enlighet med årsmötets beslut. Styrelsen kommer fortsätta att arbeta med frågan.

 

_______________________________________________________________________
§ 39. Förslag från styrelsen gällande stadgeändring för att tidigarelägga motionsstoppet
Beslut
att ändra paragraf 7.3 av sektionens stadgar så att den får följande lydelse i stadgarna: Motioner till årsmötet ska vara styrelsen tillhanda senast tolv veckor före årsmötet. Årsmötet är inte skyldigt att behandla senare inkomna motioner. Årsmötet är inte heller skyldigt att behandla förslag från styrelsen som har beslutats efter att årsmöteshandlingarna har gjorts tillgängliga enligt 7.4. Årsmötet kan dock under förutsättning av minst 2/3 majoritet ta upp för sent inkomna motioner eller förslag till behandling. Styrelsen skall lämna yttranden över inkomna motioner.

 

Styrelsens åtgärd

Svenska sektionens stadgar punkt 7.3 har ändrats i enlighet med beslutet.

Dock skedde ett misstag och den andra att-satsen i styrelsens förslag kom inte med i protokollet. På årsmötet 2016 kommer en rättning i protokollet att göras gällande den andra att-satsen som löd:

“att ändra paragraf 7.2 av sektionens stadgar så att den  får följande lydelse (ny text fetmarkerad, föreslagen borttagning överstruken). 7.2 Kallelse till årsmöte, med påminnelse om tidpunkter för att lämna in motioner och nomineringar avseende stadgeenliga val, ska av styrelsen utsändas till, eller på annat sätt göras tillgängliga för, medlemmarna senast tolvfjorton veckor före årsmötet. Inför årsmötet 2016 har vi arbetat i enlighet med årsmötets beslut och kallelsen gick ut fjorton veckor före årsmötet. Efter rättningen i årsmötesprotokollet kommer sektionens stadgar punkt 7.2 att ändras.

_______________________________________________________________________
§ 40. Motion om ytterligare resurser till arbetet med “flykting och migration” på sekretariatet
Beslut

att styrelsen ger i uppdrag till sekretariatet att ytterligare prioritera arbetet med flykting och migration, utifrån det ökade trycket på verksamheten.

 

Styrelsens åtgärd
På styrelsens junimöte beslutades att uppdra åt sekretariatet att inför framtagandet av verksamhetsplanerna för 2016 analysera på vilket sätt och i vilken omfattning arbetet med flykting och migration kan ges ökad prioritet. Förutom årsmötesbeslutet lanseras i höst en global kampanj på området. Därför beslutades det på styrelsens oktobermöte att stärka upp arbetet på flykting och migration med en extra tjänst.Tjänsten sträcker sig över kampanjperioden och under den tiden kommer sekretariatet att se över hur vi resursätter efter 2017. Styrelsen anser därmed årsmötets beslut genomfört.

_______________________________________________________________________
§ 46. Sök intresserade medlemmar för uppdrag
Beslut

att ge styrelsen i uppdrag att hitta former för att ge medlemmar möjlighet att anmäla sitt intresse till att delta i uppdrag som utlyses av styrelsen.


Styrelsens åtgärd

Styrelsen har beslutat att de uppdrag där styrelsen ska tillsätta medlemmar ska annonseras
i passande kanaler och eller fora. Styrelsen anser därmed årsmötets beslut genomfört.

_______________________________________________________________________
§ 47. Förslag från styrelsen om Resolutionen om långsiktig riktning
Beslut

att uppdra åt svenska styrelsen att på ICM 2015 verka för att Amnestyrörelsen arbetar fram en långsiktig inriktning.

 

Styrelsens åtgärd

Svenska sektionen la fram en resolution på ICM om att ta fram en långsiktig riktning för den internationella rörelsen. På styrelsens junimöte beslutades att uppdra åt ICM-delegationen att på ICM 2015 verka för att Amnestyrörelsen arbetar fram en långsiktig riktning. Reaktionerna på resolutionen var blandade. En del var positiva och såg vikten av långsiktighet medan andra sektioner var negativa till förslaget och uttryckte rädsla för ökad arbetsbörda. Efter diskussioner i beredningsgruppen beslutade svenska delegationen att dra tillbaka resolutionen för att istället ha möjlighet att driva frågan längre fram. Styrelsen anser i och med insatserna under ICM 2015 årsmötets beslut genomfört.
_______________________________________________________________________

§ 48. Förslag från styrelsen om stadgeändring om anmälan till årsmötet
Beslut
att ändra stadgarnas paragraf 9.2 till följande lydelse: Varje medlem av sektionen har rätt att närvara vid årsmöte och extra medlemsmöte förutsatt att medlemmen innan anmälningstiden till mötet gått ut har betalat medlemsavgift för innevarande eller föregående år. För yttrande och rösträtt krävs att medlemmen anmält sig till årsmötet i enlighet med de anvisningar som ges i kallelsen. Årsmötet kan vid upprättande av röstlängden bevilja sent anmälda medlemmar yttrande och rösträtt.

 

Åtgärd

Svenska sektionens stadgar paragraf 9.2 har ändrats i enlighet med beslutet. Styrelsen anser därmed årsmötets beslut genomfört.
_______________________________________________________________________

§ 49. Förslag från styrelsen angående de strategiska målen 2016-2019
Beslut
attuppdra åt styrelsen att på ICM 2015 verka för att arbetet mot grova kränkningar av medborgerliga och politiska rättigheter (såsom godtyckliga gripanden, tortyr, dödsstraff samt samvetsfångar) inkluderas i de strategiska målen 2016-2019;

 

att anta att uppdra styrelsen att på ICM 2015 verka för att sexuella och reproduktiva rättigheter inkluderas i de strategiska målen 2016-2019;

 

att uppdra åt styrelsen att på ICM 2015 verka för att flykting- och asylfrågorna i de strategiska målen 2016-2019 inkluderar rätten att söka asyl, legala vägar för att söka skydd samt tillgång till en rättssäker asylprocess utifrån principen om non-refoulement.

 

Åtgärd
På styrelsens junimöte beslutades att uppdra till ICM-delegationen att arbeta för ovan nämnda årsmötesbeslut. På styrelsens oktobermöte rapporterades att det endast gjordes några mycket små justeringar i de strategiska målen under ICM och att andra ändringsförslag hänvisades till bakgrundsdokumenten “theories of change”. Eftersom ICM inte beslutar om “theories of change” bör hanteringen av ändringsförslagen tolkas som rekommendationer till IS, snarare än bindande beslut.

 

Arbetet mot grova kränkningar av de medborgerliga och politiska rättigheterna finns med i “theories of change”. T.ex. nämns arbetet för samvetsfångar specifikt som en metod inom ramen för arbetet för individuals at risk inom “theory of change for enabling and protecting civic space and human rights defenders”. Tortyr finns med i “theory of change for people affected by conflict”, “theory of change for international justice” och “theory of change for criminal justice”. En “theory of change” handlar om avskaffandet av dödsstraffet. Sexuella och reproduktiva rättigheter är ett prioriterat område inom  “theory of change: gender and discrimination”.

 

Vad gäller flykting-och migrationsfrågor har de strategiska målen och “theory of change” fortfarande samma brister som tidigare:

- Det talas enbart om människor som drabbats av konflikt men inte om de som flyr repressiva regimer

- Tillgång till en rättssäker asylprocess nämns ej.

- Principen om non-refoulement nämns ej.

- Ensidigt fokus på vidarebosättning

- För ensidigt fokus på MENA/Syrien, med tanke på det stora antalet såväl konflikter som repressiva regimer på den afrikanska kontinenten.

 

Styrelsen anser i och med insatserna under ICM 2015 årsmötets beslut genomfört.
_______________________________________________________________________

 

UPPFÖLJNING AV ÅRSMÖTESBESLUT FRÅN 2014

Beslut som granskningskommittén har kommenterat som ofullständigt rapporterade.

 

§ 33. Motion gällande drabbade personers medgivande för att bli föremål för Amnestys insatser

Beslut

att uppdra åt styrelsen att verka för att den internationella styrelsen gör en översyn och utvärdering av hur arbetet för individer påverkats av reglerna om drabbade personers medgivande och vilka kriterier som gäller.

 

Styrelsens åtgärd

Till årsmötet  2015 återrapporterade styrelsen att sekretariatet haft dialog med internationella sekretariatet och den som är ansvarig för samtyckespolicyn (“informed consent”). Hon menar att de regelbundet gör översyner och utvärderingar för att dra lärdomar så att Amnesty alltid arbetar på ett etiskt sätt. Utifrån dessa översyner uppdateras ramarna för arbetet med samtycke. Samtyckespolicyn, som Amnesty har haft i ungefär fem (nu sex) år, är rotad i en längre tradition av etisk hänsyn och respekt för människors integritet. Detta för att vi ska kunna försäkra oss om att vårt arbete inte skadar de människorna vi arbetar med och för. Det kan finnas några nackdelar med detta arbetssätt, exempelvis att det ibland kan ta lite längre tid att utveckla vårt arbete men dessa är av mindre art och högst motiverade. Det är av ytterst vikt att Amnesty anses vara en seriös aktör i sammanhanget bland de människor vi arbetar med, annars kommer vi inte få tillgång till de vittnesmål som möjliggör vårt arbete. Dessutom är vår policy inte enbart grundad i etik utan även i lagstiftning. Lagstiftning kring dataskydd kräver att vi använder de personuppgifter vi samlar in på ett ändamålsenligt sätt. Samtidigt finns det en viss flexibilitet Det är ett krav att det ska finnas ett medgivande av den drabbade individen för att det ska bli aktuellt att personen/personerna ska kunna bli föremål för ett mer långsiktigt arbete som aktionsfall. Samma krav gäller inte för att individer ska kunna tas upp i blixtaktioner då det väger tyngre att snabbt kunna agera.

 

I sin rapport till årsmötet 2015 ansåg granskningskommittén att beslutet återstår att följas upp eftersom kontakt inte hade tagits med internationella styrelsen. Sekretariatet har drivit frågan vidare, men av två anledningar har fortsatt kontakt varit med det nternationella sekretariatet. För det första sammanföll perioden med arbetet med sexarbetarpolicyn. Det var då ostrategiskt att föra upp denna fråga eftersom styrelsen och sekretariatet prioriterade sexarbetarpolicyn i kontakterna med internationella styrelsen. Den andra anledningen är att styrelsen och sekretariatet gjorde en felbedömning när man tänkte sig att kontakterna gällade detta skulle vara med den internationella styrelsen, eftersom det är en relativt operativ fråga som hanteras av det internationella sekretariatet.

 

Internationella sekretariatet håller nu (februari 2016) på att ta fram en ny strategi inom området: “Global Strategy for Amnesty International’s work with and for individuals and communities at risk (2016-2019)”. Sekretariatet har kommenterat strategin i samband med att den var ute på remiss. I strategin står det att samtyckespolicyn kommer ses över (vilket redan sker) och att en utvärdering av arbetet sedan kommer ske kontinuerligt.

 

Däremot kommer det internationella sekretariatet inte att prioritera att göra en översyn och utvärdering av hur arbetet för individer påverkats av reglerna om drabbade personers medgivande. Internationella sekretariatet menar att det skulle vara svårt och resurskrävande att utvärdera detta och hänvisar också till att regeln behöver finnas då det är nödvändigt att arbeta för individer på ett etiskt sätt. Styrelsen håller med om den bedömning som det internationella sekretariatet gör. Styrelsen anser därmed årsmötets beslut genomfört.

______________________

§ 35 Förslag från styrelse om onlineval av förtroendevalda  

Beslut

att införa onlineval av förtroendevalda på årsmötet 2015;

 

att det där efter ska ske en utvärdering av resultatet inför kommande årsmöten.

 

Styrelsens åtgärd:

På årsmötet 2015 genomfördes onlineval av förtroendevalda. Efter årsmötet genomförde sekretariatet utvärderingar som innefattade frågor gällande användandet av onlineval av förtroendevalda. Dels ingick det frågor om onlinevalen i den allmänna utvärderingen av årsmötet som genomfördes av de personer som deltog på plats och dels fanns det en separat utvärdering för dem som bara deltog på distans och alltså bara röstade i personvalen. Frågan om årsmötet online kommer att inkluderas i översynen av större årsmötesfrågor.

 

______________________

§ 38. Motion gällande arbetet mot dödsstraffet i USA

Beslut

att styrelsen tar initiativ till en omsorgsfull utvärdering och eventuell omprövning av arbetet mot dödsstraff i USA

 

Styrelsens åtgärd:

Till förra årsmötet rapporterade styrelsen bland annat att dödstraffsarbetet eventuellt skulle utvärderas i samband med framtagande av strategiska mål för perioden 2016-2019. Styrelsen och sekretariatet har följt upp frågan och haft dialog med Amnestysektionen i USA som meddelar att arbetet mot dödsstraffet utvärderades i samband med att förändringsteorin som styr vårt arbete inom området fram till 2019 togs fram (Theory of change for Abolishing the Death Penalty). En slutsats som drogs i detta arbete är att internationellt påverkansarbete mot dödsstraffet i USA har mycket liten effekt på beslutsfattare i USA.

Styrelsen anser därmed årsmötets beslut genomfört.

 

_______________________

§ 39. Motion gällande fångar i USA

Beslut

attden svenska sektionens styrelse verkar för en bred granskning av vad som kallats för “det fängelse-industriella komplexet” i USA med särskild inriktning på de allvarliga problem och missförhållanden som i flera delstater lett till att rättssystemet är nära ett sammanbrott.

 

Styrelsens åtgärder

Som styrelsen rapporterade till årsmötet 2015 så prioriterar inte Amnestysektionen i USA arbetet med det “fängelse-industriella komplexet”. 2014 släppte Amnesty en rapport om isolering men arbetet på isolering avslutades vid årsskiftet 2014/2015. Nu pågår arbetet med att ta fram en handledning (“toolkit”) som kommer fokusera på 4-5 federala policies och lagar som bidrar till “det fängelse-industriella komplexet”. Ett exempel på detta är att minderåriga ställs inför rätta på samma sätt som vuxna för brott begångna i staten New York. Handledningen kommer användas för att öka kännedomen om policierna/lagarna och till påverkansarbete för att få till förändring av dem. Styrelse anser därmed att den svenska sektionen har verkat för en bred granskning av “det fängelse-industriella komplexet” i USA men Amnestysektionen i USA har inte prioriterat frågan i större utsträckning än som beskrivs ovan. Styrelsen anser därmed beslutet genomfört.

 

_________________________

§ 43 Motion om arvodering av ledamöter i sektionsstyrelsen

Beslut

att inte arvodera sektionens styrelse;

 

attuppdra åt styrelsen att se över hur kostnadsersättning för förtroendevalda, särskilt för förlorad
inkomst, kan bli mer användbar.

 

Styrelsens åtgärd

En översyn har gjorts och styrelsen  lägger fram ett nytt förslag gällande kostnadsersättning till årsmötet 2016.

_________________________

§ 45 Motion gällande arbetet med Nordkorea  

Beslut

att styrelsen i svenska Amnesty ska verka för att arbetet med Nordkorea ges en högre prioritet.

 

Styrelsens åtgärd

Sekretariatet har växlat upp arbetet på Nordkorea sedan sommaren 2014 och deltar nu i alla aktioner på Nordkorea. Nordkorea är för närvarande inte ett högprioriterat land från det internationella sekretariatet, men vi ser ändå att det internationella sekretariatet arbetar med frågan.

Styrelsen anser att beslutet är genomfört eftersom vi från och med 2017 går in i en ny planeringsperiod.

 

_________________________

§ 52. Motion gällande utlokalisering av utredare vid det internationella sekretariatet (IS)

Beslut

att styrelsen verkar för sådana lösningar att inte sekretariatets olika delar drabbas av fortsatta kompetensförluster;

 

att styrelsen noga följer de åtgärder som vidtas för att minska riskerna med utlokaliseringen till städer som i flera avseenden är betydligt mindre säkra än London.

 

Styrelsens åtgärd:

Såväl styrelsen som sekretariatet följer denna fråga och har vid ett flertal tillfällen under 2015 lyft frågan. Det har diskuterats på ett styrelsemöte med en representant från den internationella styrelsen samt både i samband med att Europakontoret i Bryssel gick över till internationella sekretariatets ansvar samt då det funnits farhågor kring hur omstruktureringar av kommunikation i London negativt skulle kunna påverka vårt och andras arbete som sektion.

 

Det är en omfattande förändring som pågår för fullt i vår internationella rörelse och det kommer att leda till förändringar. Detta är helt naturligt och också en del av anledningen till att man ville bli en global organisation. De regionala kontor som etableras börjar leverera på exempelvis just större närvaro till människorättsförsvarare och att leverera nyheter i realtid samt ett annat nätverkande på plats. Global Transition Program (GTP) förväntas vara genomfört i slutet på 2016 och därefter kommer enligt plan en utvärdering att genomföras. Styrelsen fortsäter att följa frågan.



UPPFÖLJNING AV ÅRSMÖTESBESLUT FRÅN TIDIGARE ÅRSMÖTEN

 

§ 34 Motionen Släpp Guantánomofångarna loss – till Sverige

Beslut

att svenska Amnestysektionen arbetar aktivt för att den svenska regeringen och riksdagen ska erbjuda fristad i Sverige för samtliga kvarvarande Guantánamofångar, som inte har dömts/inte kan dömas i en civil domstol i USA, och som inte kan ges fullgott skydd på annan plats i enlighet med internationella flyktingrättsliga normer.

 

Styrelsens åtgärd

Sekretariatet har sedan beslutet 2012 arbetat med frågan och den har funnits med i alla verksamhetsplaner sedan dess. I och med arbetet som har lagts ner under tidigare år och kommer att läggas ner under 2016 anser styrelsen att årsmötets beslut kommer att vara genomfört. Utifrån internationella prioriteringar kan  styrelsen  efter denna period komma att analysera om och när det är strategiskt att delta i eventuella aktioner kring Guantánamo.