Punkt 3.2 Kommentarer till ekonomiskt utfall 2015 Underlag till styrelsemöte 19-20 mars 2016

Till: Styrelsen, Granskningskommittén

Datum: 201603011

Punkt: 3.2 Kommentarer till ekonomiskt utfall 2015

RAPPORT

Kommentarer till ekonomiskt utfall 2015
(1 bilaga)

Inledning

Ekonomiska kvartalsrapporter tas fram fyra gånger per år och bygger på det ackumulerade utfallet per 31/3, 30/6, 30/9 och 31/12. Denna text är den fjärde kvartalsrapporten och är ett komplement till årsredovisningen. Rapporten tar upp det ackumulerade resultatet och de ekonomiska aspekterna för år 2015. Siffror i parentes avser föregående år.

Sammanfattning

Årets intäkter uppgår till 146,9 (106,9) mkr, vilket är 40,3 mkr över budget. Testamenten det intäktsslag som främst överträffat budget och anledningen är att sektionen fick 51 mkr från testamenten, att jämföra med budgeterat 2 mkr. Det innebär att ett flertal intäktsslag inte nått budget och till stor del är det medlems- och givarvärvningen som inte har levt upp till förväntningarna, vilket får konsekvenser inte bara i år utan också på längre sikt.

Kostnaderna uppgår till 102,3 (102,8) mkr, vilket är 4,2  mkr under budget. Främst är det kostnaderna för den internationella rörelsen som hamnar under budget men även varm rekrytering, pågående givande och övrig fundraising ligger under budget. Årets överskott blev 44,6 (4) mkr.

Utfall 2015

0 tkr

4 009 tkr

Intäkter

Intäkterna uppgår till 146 918 (106 851) tkr, inklusive räntor att jämföra med budget 106 545 tkr. Utfallet är 40 373 (801) tkr över budget. Detta beror på det mycket stora arvet som började betalas ut under oktober, som hittills har givit intäkter på 48,2 mkr, inklusive Amnestyfondens andel. Sektionens andel  uppgår till 42,9 mkr. Frånräknat arvet hade intäkterna legat på 104 020 tkr, 2 525 tkr under budget och 2 831 tkr lägre än 2014. Minskningen av intäkterna kan till stor del hänföras till medlemstappet på grund av beslutet på internationella rådsmötet (ICM) i augusti 2015, angående staters skyldigheter att respektera, skydda och uppfylla de mänskliga rättigheterna för personer som säljer sex.

Intäkterna från nyvärvade medlemmar och givare särskiljs i kall respektive varm rekrytering. Kall rekrytering innebär värvning av medlemmar och givare som inte har någon anknytning till organisationen sedan tidigare, medan varm rekrytering innebär bearbetning av personer som på något sätt har visat sitt intresse för organisationen. Intäkterna under värvningsåret räknas till rekrytering, efterföljande kalenderår räknas dessa intäkter som ett regelbundet givande.

Kall rekrytering

Under kall rekrytering återfinns främst intäkter från årets värvning av medlemmar och givare via Face-to-Face, F2F. Övrig kall rekrytering sker främst via digitala kanaler och Telefundraising, TF. Totala intäkter från den kalla rekryteringen är 3 453 (2 935) tkr, vilket är 1 801 (1 057) tkr under budget, men 518 tkr bättre än föregående år. Antalet nya medlemmar/givare som värvats genom kall rekrytering är 10 201 stycken istället för budgeterade 13 696. Varken rekryteringen av nya medlemmar via F2F eller via TF har uppnått målen. Den största anledning till detta är att  både F2F och TF har varit underbemannade och har haft stora svårigheter att rekrytera nya värvare. TF har även drabbats av hög sjukfrånvaro och tjänstledighet, vilka är bidragande orsaker.

Rekryteringen av nya medlemmar via internet fortsätter att öka och invärvningskanalen digital to conversion når nästan budget. Dessa invärvningskanaler har en stor potential och förväntas generera så kallade leads som TF kan utnyttja för att rekrytera nya medlemmar.

Varm rekrytering

Intäkterna från den varma rekryteringen är 295 tkr vilket är 297 tkr lägre än föregående år och 419 tkr under budget. Den varma rekryteringen sker främst via TF och anledningen till att resultatet mer än halverats är huvudsakligen problem med leverantörer av telefonnummer, men även de tidigare nämnda problemen med bemanning, sjukfrånvaro och interna processer spelar in här.

Pågående givande

Det största intäktsslaget under det pågående givandet är intäkter från medlemsavgifter och gåvor via autogiro som uppgår till 77 445 (74 889) tkr, vilket är 3% under budget. Jämfört med föregående år är det en ökning med drygt 3%. Anledningen till att utfallet är lägre än budgeterat beror främst på att budgeten lades tidigt under 2014. Även beslutet på det internationella rådsmötet (ICM) i augusti 2015 angående staters skyldigheter att respektera, skydda och uppfylla de mänskliga rättigheterna för personer som säljer sex, har påverkat dessa intäkter. Beslutet ledde till ett avhopp som enligt sekretariatets beräkningar motsvarar ett intäktsbortfall på 600 tkr, men kommer även att påverka kommande års intäkter.

Näst största intäkterna kommer från givarbrev och medlemsavgifter via inbetalningskort och intäkterna uppgår till 3 569 (3 687) tkr, vilket är 422 tkr under budget. Anledningen är att antal medlemmar som betalar via inbetalningskort blivit färre fortare än förutsett, vilket i huvudsak är positivt då vi främst vill ha medlemmar som betalar via autogiro. Detta följer vår strategi att konvertera medlemmar som betalar via inbetalningskort till att betala via autogiro. Vad det gäller givarbreven så ser vi även där en vikande trend och har gjort det under flera år.

Även uppgradering via TF har gått sämre än förväntat och anledningen är delvis de tidigare nämnda problemen med bemanning, men även ett sämre resultat än väntat i början av året vilket har en stor påverkan på kalenderårets resultat. Utfallet är 266 (1 974) tkr att jämföra med budget 580 tkr.

Övrig fundraising

Intäkterna från övrig fundraising uppgår till 73 210 (30 199) tkr, 51 236 tkr över budget. De intäktsslag som främst överstiger budget är testamenten och Humanfonden. Testamenten överstiger budget med

49 120 tkr, varav 48 200 tkr hör till det mycket stora arvet. Humanfonden överträffar budget med 1 967 tkr och det kan finnas anledning att se över gällande budgeteringsprinciper i och med att utfallet har varit cirka 2 000 tkr över budget några år i följd.

Försäljning

Till försäljning räknas intäkter från Amnestybutiken och prenumerationer på Amnesty Press. Utfallet är 292 (332) tkr, 26 tkr över budget. Det positiva resultatet hänför sig till Amnestybutiken, där intäkterna var cirka 70 tkr högre än väntat, däremot går intäkterna för prenumerationen på Amnesty Press ned.

Övriga intäkter

Under övriga intäkter återfinns arvoden och räntor. Intäkterna uppgår till 82 (196) tkr, vilket är 128 tkr under budget. Detta beror på det dåliga ränteläget under 2015.

Amnestyfonden

Som en avgående post ligger den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden. Amnestyfondens andel blev 15 157 (9 647) tkr.

Kostnader

I enlighet med den internationella kontoplanen delas kostnadsbudgeten upp i fyra huvudområden: arbetet för mänskliga rättigheter, fundraising, stöd till organisationen och internationella rörelsen. Varje huvudområde delas i sin tur in i olika verksamhetsområden och sedan än mer detaljerat i kostnadsställen, cost centres.

De sammanlagda kostnaderna 2015 uppgick till 102,3 (102,8) mkr vilket är 4,2 mkr under budget. Främst är det internationella rörelsen som understiger budget men även kostnaderna för fundraising och arbetet för mänskliga rättigheter hamnar lägre än budgeterat.

Arbetet för mänskliga rättigheter

Kostnaderna för det nationella arbetet för mänskliga rättigheter uppgår till 26,4  (25,3) mkr, vilket är 3% under budget. Anledningen är främst att aktiviteter har budgeterats för högt.

Prioriterat MR-arbete

Till det prioriterade MR-arbetet räknas sektionens kampanj- och påverkansarbete. Kostnaderna för

hela området är 6 630 (8 925) tkr, 947 tkr under budget. Avvikelserna är fördelade på ett flertal kampanjer och beror på att personalkostnader till viss del har fördelats på stöd till MR-arbetet istället för på kampanjarbetet.

Ej prioriterat MR-arbete

Under ej prioriterat MR-arbete ligger främst sektionens arbete med utbildning inom mänskliga rättigheter. Utfallet blev 2 551 (2 119) tkr, 15 tkr över budget.

Utvecklingskostnader

Utfallet för det planerings- och utvecklingsarbete som bedrivs inom ramen för handlingsplanen blev

2 521 (1 816) tkr, 896 tkr under budget. Anledningen till detta är att processen kring planeringsystem och andra utvecklingsfrågor periodiserats om.

Stöd till MR-arbetet

Under stöd till MR-arbetet återfinns stöd till medlemmar, grupper och distrikt men även kostnader för Amnesty Press och annan kommunikation. Utfallet uppgår till 14 692 (12 477) tkr, 1 008 tkr över budget. De områden som överstiger budget mest är members, activists and groups support  och omgörningen av Amnesty Press.

Fundraising

Kostnaderna för fundraising uppgår till 22,9 (21,0 mkr) mkr, 0,8 mkr under budget.

De internationella redovisningsriktlinjerna medför att definitioner och kriterier skiljer sig från det som klassificeras som insamlingskostnader enligt Svensk Insamlingskontroll. Det medför att en direkt jämförelse inte kan göras.

Kall rekrytering

Kostnaderna för kall rekrytering uppgår till 14 594 (10 134) tkr, 1 490 tkr över budget. Kostnaderna för F2F hamnar 995 tkr över budget. Till största delen beror det på riksdagens beslut att höja de sociala avgifterna för anställda födda 1992 eller senare.

Även digital to conversion överstiger budget. Utfallet för 2015 är 439 tkr jämfört med en budget på 217 tkr. Anledningen är högre kostnader för telefundraising än budgeterat.

Varm rekrytering

Kostnaderna för varm rekrytering uppgår till 2 612 (4 300) tkr, vilket är 963 tkr under budget och det är främst kostnaderna för TF som understiger budget. Anledningen är omfördelningar av resurser till andra områden.

Pågående givande

Kostnaderna för det pågående givandet är låga i jämförelse mot intäkterna. Utfallet är 3 175 (3 816) tkr, vilket är 631 tkr under budget. Det är främst kostnaderna för givarbrev understiger budget med 312 tkr, vilket beror på att format och medskick har ändrats, vilket har sparat pengar.

Övrig fundraising

Utfallet för övrig fundraising är 719 (868) tkr, 591 tkr under budget. Främst är det arbetet gentemot testamenten och gåvor som understiger budget, men även fonder och stiftelser, inklusive Postkodlotteriet, och major donors understiger budget. Anledning till detta är att tre budgeterade projekt inte blev av, bland annat testamentesutskick i Amnesty Press och filmer till Postkodlotteriet, då Postkodlotteriet ej ville ha med dessa filmer i sina program.

Stöd till fundraising

Kostnaderna för stödet till fundraising uppgår till 3 767 tkr (3 457) tkr, 210 tkr under budget. Främst är det välkomstaktiviteter som inte nått budgeterad kostnad. Det beror till viss del på att färre medlemmar har rekryterats än budgeterat, vilket gör att utskicket av välkomstpaket blivit färre än beräknat. När en jämförelse av utfallet och budget görs för annonseringskostnader (brand) ser det ut som dessa understiger budget, men de budgeterade annonseringskostnaderna som avser specifika kampanjer har kostnadsförts under respektive kampanj.

Försäljning

Kostnaderna uppgår till 296 (400) tkr, 48 tkr över budget. Detta på grund av ett större inköp av de populära t-shirts, linnen och babydressar med trycket Fighting Bad Guys, som tog slut snabbare än väntat.

Amnestyfonden

Som en avgående post, på 2 285 tkr, från fundraisingkostnaderna finns Amnestyfondens del av insamlingskostnaderna.

Stöd till organisationen

Stöd till organisationen uppgår till 17,3 (16,6) mkr, vilket är något under budget.

Gemensamma kostnader

Utfallet för gemensamma kostnader uppgår till 13 709 (13 653) tkr, 27 (1 230) tkr under budget.

Styrning

Utfallet är 2 788 (2 432) tkr, 230 (456) tkr över budget. Det är främst styrelsens kostnader och årsmötet som hamnade över budget. Anledningen är att lönekostnader i samband med personalförändringar har bokförts under styrning.

Övriga kostnader

Utfall 810 (477) tkr, 515 (423) tkr under budget. Kostnaderna för avskrivningar blev lägre än budgeterat främst beroende på att en del utvecklingskostnader för CRM-systemet kostnadsfördes under året.

Internationella rörelsen

Transaktioner inom rörelsen uppgår till 35 762 (39 985) tkr, budget 38 000 (39 805) tkr.

Internationella sekretariatet

Det obligatoriska bidraget till den internationella rörelsen uppgick till 26 486 (21 944) tkr. Dessutom ingår ett frivilliga bidrag (additional voluntary contribution, AVC) på 10 500 (13 388) tkr. Övergångsreglerna enligt beräkningsmodellen Distribution model medförde att det obligatoriska bidraget blev lägre än budgeterat.

EU-kontoret

Bidraget till Amnestys EU-kontor uppgår till 1 677 (940) tkr. I kostnaderna ingår 600 tkr som reserverats för omgörningen av EU-kontoret.

Funktionsindelning av kostnaderna

I årsredovisningen delas kostnaderna upp efter funktion. Ändamålskostnaderna blev 53% i relation

till intäkterna och motsvarande kostnader för insamling- och administration blev 17%. Anledningen till att det inte summerar till 100% är överskottet på 44,6 mkr.

Till ändamålskostnader räknas bland annat sektionens bidrag till det internationella sekretariatet och direkta samt fördelade kostnader för kampanj- och opinionsbildning. Som insamlingskostnader räknas kostnader för insamlingsarbete inklusive fördelade kostnader. Till administrationskostnader räknas kostnader som är nödvändiga för att administrera organisationen. Även medlemsvärvning och medlemsregister ingår i administrationskostnaderna.

Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras föreskrifter måste minst 75% av en insamlingsorganisations intäkter gå till organisationens ändamål och omvänt får som mest 25% gå till insamling och administration. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna om synnerliga skäl föreligger. Stora gåvor och testamenten är en sådan omständighet som utgör synnerliga skäl.

Eget kapital/reserver

Det egna kapitalet uppgår till 78,6 (33,8) mkr.

Hösten 2013 antogs en ny reservpolicy som baseras på internationella riktlinjer. De internationella riktlinjerna har tillkommit för att tillse att den globala rörelsen som helhet har en bra nivå på reserverna

för att säkra en stabil verksamhet och för att varje sektion ska ha tillräckliga reserver för de egna

kraven. Sektionens reserver ska enligt policyn motsvara 3-5 månaders verksamhetskostnader, inklusive obligatoriska bidrag till internationella rörelsen, och nivån ska vara anpassad till vilka

framtida åtaganden som finns samt andra faktorer som kan påverka behovet.

Den samlade bedömningen av sektionens reservkrav 2015 fastställde den lägsta nivån på reserven

till 32,0 mkr och den högsta nivån till 38,4 mkr. Det innebär att det utgående egna kapitalet hamnar

högt över fastställda nivån. Under 2016 kommer en plan att tas fram för hur arvet ska hanteras.

Bilaga 1

Resultatrapport 2015, sammanfattning, intäkter och kostnader