Underlag till styrelsens majmöte inför diskussionen om strategiska mål Underlag till styrelsemöte 8-9 maj 2014

Till: Styrelsen

Från: Sekretariatet

Datum: 30 april 2014

 

Underlag till styrelsens majmöte inför diskussionen om strategiska mål

 

Bakgrund

 

Processen med att ta fram ett underlag till IS om svenska sektionens syn på vad som är viktigt i de kommande strategiska målen inleddes med en workshop i Stockholm den 24-25 mars. Syftet var att först göra en omvärldsanalys av världen inför åren 2016-2019 för att sedan kunna landa i vilka frågor som den svenska sektionen anser att är viktiga att ha med bland de strategiska målen. I samband med workshopsdiskussionerna den 25 mars identifierades en del MR-områden och organisatoriska områden att titta vidare på. Många frågor kring processen uppkom också då vi hittills inte hade fått så mycket information från IS.

 

Sedan workshopen har sekretariatet arbetat vidare med en omvärldsanalys och tagit fram underlag kring de organisatoriska utmaningarna som diskuterades den 25 mars. Denna omvärldsanalys ligger till grund för den workshop som vi kommer ha på årsmötet då årsmötesdeltagarna kan lämna deras medskick till oss inför skrivandet av underlaget till IS. Medlemmar som inte är på årsmötet kan också läsa underlagen och skicka synpunkter via medlemssidorna fram till den 11 maj.

 

Nu behövs styrelsens vägledning kring några av de strategiska frågor inför skrivandet av underlaget till IS. Frågorna är utvalda både utifrån den diskussion som skedde på workshopen den 25 mars kring vissa oklarheter gällande omfattningen av de strategiska målen för området mänskliga rättigheter samt vilka organisatoriska områden som skulle vara strategiskt för svenska sektionen att lyfta. En diskussion behövs också om hur underlaget till IS bör se ut och en kort presentation kring det ges på styrelsemötet.

 

Underlag

 

1. Diskussionsunderlag om strategiska mål till årsmötet

 

2. Strategic Goals, information från IS (hämtat från https://intranet.amnesty.org/wiki/display/StrategicGoals/Strategic+goals)

 

3. Diskussionsfrågor strategiska mål











2. Strategic Goals, information från IS

Amnesty International’s next overarching strategy will cover four years and will run from 2016 to 2019.

In line with Decision 24 of the International Council last year, it will be presented in the form of ‘Strategic Goals’ which will replace what has been known until now as the Integrated Strategic Plan.

What are the Strategic Goals and why are they important?

The Strategic Goals:

  • Provide an overarching global strategy setting out what we will work together to achieve in the next period

  • Show how we will translate our vision and mission into concrete outcomes

  • Bring focus to our work and communicate our highest priorities to the movement and the world

  • Are oriented towards impact, based on a clear analysis of Amnesty International's “value-add”

  • Guide decisions about what to work on, ways of working and how to use our resources

Developing the Strategic Goals is a great opportunity to help shape what we want to achieve as a movement in the years to come – in the context of the challenges we face as an organisation, the human rights we need to protect and the strengths and expertise we can draw on.

When will the Strategic Goals be developed?

The Strategic Goals will be built via a four-phase process with opportunities at every stage for people from across the movement to have a say, but obviously the sooner you participate the more influence you will have!

The final Strategic Goals will be adopted at the International Council Meeting (ICM) in August 2015.

 

What Happens When?

Phase 1 - Analysis of our context and priorities - NOW!!February - May 2014

This involves analysing trends in the outside world and exploring the implications for human rights and for Amnesty's work.

Phase 2 - First draft for consultation - August - October 2014

Drawing on the analysis phase and the suggestions and ideas received from across the movement, we'll prepare a first draft of the Strategic Goals. This may involve providing different options. This second phase will be the time to discuss this draft and provide comments and input, including offering suggestions of alternatives, variations or different wording.

Phase 3 - Second draft for consultation – draft ICM resolution - January - May 2015

Once the comments have been incorporated, the next draft will be discussed by the International Board in December and shared across the movement as a draft resolution. This version will be used for further discussion and consultation in the lead up to the ICM.

Phase 4- The final Strategic Goals will be adopted by the ICM in August 2015

The International Board may incorporate changes as a result of suggestions made in the third phase, and the final draft will then be circulated with the final ICM papers, ready for discussion and agreement at the ICM.

Who will develop the Strategic Goals?

We are committed to using participative methods to develop the Strategic Goals and hope members, staff and boards from across the movement will actively participate by contributing ideas as well as by proactively leading discussions with other stakeholders and channeling their ideas into the goal development process. This is the best way to ensure that Amnesty’s next Strategic Goals take account of local, national, sub-regional, regional and global perspectives.

While a central coordinating function will be provided by the Strategy and Evaluation Unit (SEU) at the International Secretariat, we are striving to run a process in which analysis about our context and priorities is generated from the ‘bottom up’.

How will rights holders be engaged in shaping the Strategic Goals?

We strongly encourage Amnesty staff who are working directly with rights holders to find creative ways to reach out and involve rights holders in this conversation wherever there are opportunities and in whatever phases of the process will work best. Outreach by Amnesty staff who hold the relationships will be especially important for engaging rights holders who do not have access to web-based technologies.

Once a set of proposed Strategic Goals has been developed (see phase 2 above), we will launch a digital platform in various languages to help more rights holders and partners to have their say. If you would like to be involved in developing this platform or if you would like to contribute ideas please contact [email protected].  

Why Strategic Goals and not another Integrated Strategic Plan?

  • To reflect our sharper focus on outcomes and impact - not just identifying the issue or area, but also being very clear about what we want to achieve in this four year period.

  • Part of a broader effort to ensure our top level strategy is: Focused  --Clear --Flexible ---Responsive

What are the basic parameters for the Strategic Goals?

The International Board has set the following parameters for the Strategic Goals:

  • Each goal will be 4 years in duration with a chance to update after 2 years if necessary

  • Each should set out a long term change we are working towards and our specific achievable goal for the next 4 years

  • There should be a maximumof 10 goals – this is likely to be up to 6 human rights goals and up to 4 organisational goals

  • Each goal will be accompanied by a theory of change explaining how we believe the goal is best achieved (combining what is currently covered by critical pathways, regional strategies, growth strategy etc.) This framework will assist all entities (the International Secretariat, sections, national offices etc) translate that strategic direction into an operational plan.

Will the Strategic Goals be all-encompassing or will there be scope for entities to do other work?

No decision has yet been taken on whether all work undertaken across the Amnesty International movement needs to be anchored in the Strategic Goals or whether, instead, there should also be space for entities to pursue other work, for example work that is considered crucial for local or regional relevance.

This is a key issue for entities to consider, bearing in mind the implications for resources, planning, our new global operating model, local relevance, integration and the 'One Amnesty' concept.

Note that before the current ISP was adopted, a decision was taken by the International Board that all work should be traced back to the priorities set out in the ISP. We are using this first phase of the development of the Goals to seek views on this in the context of the new Strategic Goals, including likely implications, and this will help inform a decision.

Will we continue to do similar work as we are currently doing, or will the Strategic Goals take us in a new direction?

At this stage it is too early to know what direction the Strategic Goals will take, however we do know that as the world changes and we continue to learn what works and does not work in achieving human rights change we must also adjust our work and approaches. This may mean taking on new areas of work or approaching existing areas in a new way. We also know from experience under the current Integrated Strategic Plan that we cannot spread ourselves too thinly and need to prioritize according to where we can add the most value. Therefore, it is likely that we will continue work in many existing areas, but may also expand into some new areas, as well as exit out of or reduce work in some areas.

How do the Strategic Goals link to the Global Transition Programme?

The Global Transition Programme aims to make sure we are fit for purpose as an organisation and able to have maximum impact in our changing world. The restructuring, new regional offices and more integrated working methods are all part of these efforts and help inform development of the new Strategic Goals. The content of the Strategic Goals will therefore be informed not only by changes in the outside world, but also changes internally within the organisation. The timing for this works smoothly as we will start implementing the Strategic Goals in 2016, when our new global operating model and regional offices will all be in place.

How will the Strategic Goals be translated into plans for action?

This graphic shows how each Strategic Goal will be accompanied by a theory of change explaining how we can best achieve the goal. The theories of change will replace the "mid-level" strategies currently found across multiple documents (critical pathways, regional strategies, country priority list, growth strategy etc). These will then roll down to an operational plan for each entity (International Secretariat, sections, structures, national offices etc) - the IS will continue to have a two year operational plan, but national entities can decide whether one or two year operational plans work best in their circumstances.

graph1.jpgHow will evaluation of the current Integrated Strategic Plan feed into the process?

We are still in the midst of delivering the current ISP, so a full-scale evaluation cannot be conducted but we are encouraging people to share their thoughts on its strengths and weaknesses as part of the 'conversation' about what our next Strategic Goals should look like. We are also conducting analysis of a large number of key evaluations and internal reporting processes carried out by the IS and other Amnesty entities during 2010-14 to consider what key lessons can be learned for the purposes of informing development of the Strategic Goals.




3. Diskussionsfrågor strategiska mål

 

1. Nivå och omfattning på de strategiska målen för mänskliga rättigheter.

 

Hur ser styrelsen på vilken nivå och hur omfattande se strategiska målen ska vara?

 

I underlagen från IS (Q & A) framgår att beslut inte än fattats kring de strategiska målens omfattning och det är en fråga som styrelsens vägledning behövs kring. Omfattningen av målen får också konsekvenser för hur mycket av Amnestys nuvarande och potentiellt nya arbete som skulle få plats i dem och hur stora prioriteringar som på sikt behövs inom det arbete som Amnesty bedriver idag och i framtiden. Denna fråga har diskuterats av ledningsgruppen på sekretariatet som landat i följande slutsats:

 

För att de strategiska målen ska kunna vara tydliga gällande vilka prioriteringar som gäller för rörelsen anser vi att målen ska ligga på en konkret nivå (inte så omfattande som målen i ISP:n utan ungefär samma nivå som critical pathways ligger på idag) och inte vara för omfattande. Syftet är att göra de strategiska målen till prioriteringar som gäller alla sektioner - de ska vara verktyget genom vilket alla sektioner kan tala med samma röst och utgöra en försäkring om en miniminivå att organisationen arbetar med samma frågor samtidigt.

 

Vår utgångspunkt är att Amnesty fortfarande ska kunna uttala sig om områden och kunna agera reaktivt om behov skulle uppstå även inom områden som inte ingår i de strategiska målen - så länge detta är inom ramen för Amnestys åtagande. Vi har redan tidigare till exempel haft en årsrapport där vi uttryckt oss om frågor i länder där vi inte har utfört utredningsarbete. Grunden måste vara våra styrdokument och tidigare mandat.

 

2. Utifrån omvärldsanalysen går flera nya områden att identifiera där Amnesty eventuellt skulle kunna skapa reell positiv förändring för mänskliga rättigheter. Det är inte möjligt att fortsätta arbeta med allt det vi gör idag och samtidigt ta oss an nya arbetsområden. Hur ser styrelsen på att eventuellt behöva prioritera bort tidigare kärnarbete för Amnesty för att kunna prioritera nya utmaningar som Amnesty anses bäst lämpad för att möta?

 

3. Vilka av de organisatoriska utmaningarna är mest strategiska att skicka till IS som förslag till organisatoriska mål?

 

På workshopen den 25 mars identifierades sex områden som kunde vara framtida organisatoriska mål. Förutom dessa har ett till förslag angående att ta fram långsiktiga mål för rörelsen uppkommit i diskussioner med ledningsgruppen på sekretariatet. En kort sammanfattning om dessa frågor finns i underlaget till årsmötet. De sju områdena är:

 

  • Framtagande av långsiktiga mål för rörelsen

  • Stärka infrastruktur och kunskap om hur ny teknik kan användas

  • Hur vi blir mer effektiva vid mobilisering

  • Säkerställa en långsiktig finansiering--

  • Ägandeskap hos medlemmar + gräsrötter

  • Stärka och tydliggöra Amnestyidentiteten

  • Partnerskap - dra nytta av och stärka andra

 

Framtagande av långsiktiga mål för rörelsen

 

Amnesty arbetar med förändringsprocesser. Vi vill förändra människors liv genom förändringar i lagstiftning och andra policys, genom ansvarsutkrävande och aktivism. Detta är ett arbete som tar tid. Det vet vi. För att kunna ta fram strategiska konkreta och uppföljningsbara mål måste vi veta våra mål på mycket längre sikt. Vi måste veta vart vi är på väg för att lägga upp vägen dit så bra som möjligt. Organisationen behöver en långsiktig strategi för åtminstone tio år, som sedan konkretiseras i mer konkreta men flexibla fyraåriga planer.

 

4. Hur ska vårt svar till IS vara utformat och hur ska processen fram till slutet av maj formas? Förslag presenteras på styrelsemötet inför denna diskussion.