- Skriv ut
- Uppdaterad 09 Jun 2014
Uppföljning av årsmötesbeslut 2014 Underlag till styrelsemöte 12-14 juni 2014
Till: Styrelsen Från: Sekretariatet Datum: 28 maj 2014, reviderat 9 juni 2014 | BESLUTS- |
Uppföljning av årsmötesbeslut
Följande beslut som fattades vid årsmötet 2014 föranleder någon form av uppföljning. Nedan kommer sekretariatet med förslag på hur det kan göras, och i vissa fall en kommentar till beslutet.
§ 33 Motion gällande drabbade personers medgivande för att bli föremål för Amnestys insatser
Beslut
att uppdra åt styrelsen att verka för att den internationella styrelsen gör en översyn och utvärdering av hur arbetet för individer påverkats av reglerna om drabbade personers medgivande och vilka kriterier som gäller.
Kommentar:
I september kommer ett stort internationellt Amnestymöte att äga rum för “Individuals at Risk Coordinators”. Svenska sektionen kommer att vara representerad. På det mötet tar vi upp denna fråga och kopplar den till en bredare fråga som handlar om hur vi följer upp vårt arbete med individer och mäter effekt, både i relation till just den enskilda individen men också utifrån IAR-strategin, det vill säga kopplat hur enskilda fall även kan leda till förändring på samhällsnivå. Detta blir det första steget vad gäller uppföljning av denna motion. Efter det får vi se hur vi går vidare för det beror förstås på utfallet på mötet.
Förslag på åtgärd:
att uppdra åt sekretariatet att lyfta frågan kring drabbade personers medgivande på det internationella mötet för “Individual at Risk Coordinators” samt återrapportera till styrelsen senast november 2014.
§ 35 Förslag från styrelse om onlineval av förtroendevalda
Beslut
att införa onlineval av förtroendevalda på årsmötet 2015,
att det där efter ska ske en utvärdering av resultatet inför kommande årsmöten.
Kommentar:
Sekretariatet har bokat ett möte med representant från VoteIT den 18 juni. På mötet deltar även sekretariatets IT-ansvarige. På mötet ska diskuteras nästa steg i användningen och implementering av VoteIT.
Vad gäller utvärdering skall en sådan givetvis planeras in och utföras så att användningen av systemet kan optimeras inför nästkommande årsmöten.
Förslag på åtgärd:
att uppdra åt sekretariatet att återrapportera till styrelsens forum hur arbetet med VoteIT fortskrider senast januari 2015.
§ 38 Motion gällande arbetet mot dödsstraffet i USA
Beslut
att styrelsen tar initiativ till en omsorgsfull utvärdering och eventuell omprövning av arbetet mot dödsstraffet i USA
Kommentar:
USA-sektionen är intresserad av att ha stöd från andra sektioner i arbetet mot dödsstraff. Vi tänker oss därför att vi börjar med att inleda en dialog med den sektionen för att se på hur de ser på beslutet men också hur vi kan stödja dem i det arbetet. Detta görs i god tid så att vi kan uppdatera verksamhetsplanen för 2015 med detta.
Förslag på åtgärd:
att uppdra åt sekretariatet att inkomma med förslag på revideringar till verksamhetsplan 2015 baserat på på dialog med AIUS.
§ 39 Motion gällande fångar i USA
Beslut
att den svenska sektionens styrelse verkar för en bred granskning av vad som kallats ”det fängelse- industriella komplexet” i USA med särskild inriktning på de allvarliga problem och missförhållanden som i flera delstater lett till att rättssystemet är nära ett sammanbrott
Kommentar:
Vi inleder en dialog med den amerikanska sektionen och IS. Detta görs i god tid så att vi kan uppdatera verksamhetsplanen för 2015 med detta.
Förslag på åtgärd:
att uppdra åt sekretariatet att inkomma med förslag på revideringar till verksamhetsplan 2015 baserat på på dialog med AIUS.
§ 41 Förslag från styrelsen om medlemsavgifternas storlek 2015
Beslut
att den helbetalande medlemsavgiften hålls oförändrad till 240 kronor per år för 2015, samt
att den delbetalande medlemsavgiften hålls oförändrad till 160 kronor per år för 2015 och omfattar personer under 20 år.
Kommentar:
Här är det ju inte beslutet som sådant som ska följas upp utan det informella löfte som Sofia Halth gav att undersöka hur och om även personer över 65 år kan omfattas av den delbetalande medlemsavgiften.
Förslag på åtgärd:
att uppdra åt sekretariatet att återkomma i frågan om delbetalande medlemsavgift även för personer över 65 år i samband med höstens planerade diskussion kring medlemsskap i stort.
§ 42 Den svenska sektionens position angående den föreslagna policyn om avkriminalisering av sexarbete
Beslut
att uppdra åt styrelsen att, på Chairs Assembly 2014, och i andra relevanta internationella sammanhang verka för att AI:s arbete inom området skall fokusera på allvarliga människorättskränkningar som människor i prostitution utsätts för. Detta innebär att:
- Amnesty ska agera i fall då människor som säljer sex utsätts för allvarliga människorättskränkningar
- Amnesty ska arbeta för avkriminalisering av försäljning av sex
- Amnesty inte ska betrakta det som en mänsklig rättighet att sälja sex
- Amnesty inte ska betrakta det som en mänsklig rättighet att köpa sex
att uppdra åt styrelsen att, på Chairs Assembly 2014, och i andra relevanta internationella sammanhang verka för att AI ska arbeta för att ingen skall tvingas att sälja sexuella tjänster genom diskriminering, tvång eller våld, ej heller på grund av ekonomisk eller social nöd. Detta innebär att:
- Amnestys arbete mot människorättskränkningar kopplade till prostitution inte bara ska fokusera på lagändringar
- Amnesty ska arbeta för att stater tar i tu med könsdiskriminering och annan strukturell diskriminering som inskränker människors valmöjligheter och leder till att många riskerar att hamna i prostitution.
att uppdra åt styrelsen att, på Chairs Assembly 2014, och i andra relevanta internationella sammanhang verka för att AI:s arbete bör vara evidensbaserat och möjliggöra för organisationen att agera med en mångfald effektiva instrument för skydda och uppfylla de mänskliga rättigheterna för människor i prostitution. Detta innebär att:
- Amnesty inte ska ta ett universellt ställningstagande för avkriminalisering av sexköp
- Amnesty inte ska ta ett universellt ställningstagande för avkriminalisering av kringaktiviteter till prostitution
- Amnestys ställningstagande till reformer av lagstiftningen kopplade till prostitution ska vara evidensbaserat
Kommentar:
Sekretariatet håller på att ta fram en sammanställning av de remissvar som kommit för att se exakt vad de olika sektionerna tycker samt se var vi är överens och var skiljelinjerna går. Detta har vi inför mötet i juni. Utöver förarbetet inför det mötet tar vi löpande möjligheter i beaktande för att påverka i beslutets riktning.
§ 43 Motion om arvodering av ledamöter i sektionsstyrelsen
Beslut
att inte arvodera sektionens styrelse,
att uppdra åt sektionens styrelse att se över hur kostnadsersättning för förtroendevalda, särskilt för förlorad inkomst, kan bli mer användbar.
Kommentar:
Inom nuvarande regelverk, som finns att läsa i styrdokumentet Kostnadsersättning för förtroendevalda i svenska sektionen av Amnesty International ges en möjlighet att ge ersättning för inkomstbortfall “för deltagande i möten och uppdrag”. Det finns olika tolkningar av innebörd i detta samt oklarhet i beslutets intention varför sekretariatet föreslår att styrelsen tillsätter en uppdragsgrupp att utreda detta.
Förslag på åtgärd:
att uppdra åt sekretariatet återkomma med direktiv för en sådan uppdragsgrupp senast september 2014, som skall inkomma med slutrapport senast januari 2015.
§ 45 Motion gällande arbetet med Nordkorea
Beslut
att styrelsen i svenska Amnesty ska verka för att arbetet med Nordkorea ges en högre prioritet.
Kommentar:
Arbetet med Nordkorea i svenska sektionen har redan givits större prioritet, bland annat genom att vi nu deltar i alla projekt på Nordkorea. Vidare kommer vi att revidera verksamhetsplanen 2015 utifrån detta beslut.
Förslag på åtgärd:
att uppdra åt sekretariatet att inkomma med förslag på revideringar till verksamhetsplan 2015 för ge arbete med Nordkorea högre prioritet genom att delta i alla projekt på Nordkorea.
§ 50 Motion gällande utlokalisering av utredare vid det internationella sekretariatet (IS)
Beslut
att styrelsen verkar för sådana lösningar att inte sekretariatets olika delar drabbas av fortsatta kompetensförluster,
attstyrelsen noga följer de åtgärder som vidtas för att minska riskerna med utlokalisering till städer som i flera avseenden är betydligt mindre säkra än London.
Kommentar:
Idag finns ett antal sätt för styrelse och sektion att hålla sig uppdaterade kring GTP (Global Transition Programme), vilka är viktiga att identifiera för att på bästa sätt kunna följa upp årsmötesbesluten.
Bland annat kommer frågan att lyftas på Chairs Assembly / Directors Forum med möjlighet att ställa frågor till den Internationella styrelsen och den Internationelle generalsekreteraren.
Alla sektioner får även nyhetsbrev kring GTP, samt så informerar den Internationella styrelsen rörelsen efter varje möte, där GTP alltid tas upp. Den internationella styrelsen organiserar även telekonferenser för ordföranden och telekonferenser finns även för generalsekreterare.
Det finns även möjlighet för en representant från den Internationella styrelsen eller Senior Leadership Team att, via videolänk, delta på ett styrelsemöte så att styrelsen kan lyfta årsmötets åsikt.
Förslag på åtgärd:
att bjuda in representant från Internationella styrelsen alternativt Senior Leadership Team till styrelsens X-möte för att lyfta problematiken kring GTP-processen.