Kvartalsrapport 1, 2014 Underlag till styrelsemöte 12-14 juni 2014

 

Till: Styrelsen, Granskningskommittén

Från: Sekretariatet

Datum: 5 juni 2014

RAPPORT

Ekonomisk rapport för första kvartalet 2014

(3 bilagor)



Inledning

Den första kvartalsrapporten innehåller ekonomiskt utfall för perioden januari till och med mars med jämförelser mot budget och med kommentarer av större avvikelser. Rapporten innehåller inte någon prognos eftersom det efter tre månader är svårt att prognostisera helårsutfallet som till stor del är beroende av hur sommarens face-to-face värvning av nya medlemmar och givare faller ut. En prognos för helårsutfallet görs i samband med den andra kvartalsrapporten.

 

De ekonomiska förutsättningarna

Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 106 050 tkr och på kostnadssidan är den beslutade budgetramen 92 662 tkr. Därutöver finns disponibla budgetdelar avseende frivilliga bidrag till den internationella rörelsen om 13 388 tkr för beslut efter andra respektive tredje kvartalsrapporten, vilket tillsammans ger total kostnadsbudget på 106 050 tkr.

 

Verksamhetsplan

Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts.

 

Sammanfattning

Bilaga 1

Första kvartalets intäkter uppgår till 32 364 tkr, 31% av budget. Kostnaderna för motsvarande period uppgår till 19 981 tkr, vilket är 19% av den totala budgeten (inkl disponibla delar). Effekter av turbulensen kring sexarbetespolicyn hann marginellt påverka första kvartalet. De relaterade avhoppen bedöms, som senast rapporterats, vara omkring 540 (början av maj) och det finns en liten oro att även värvningen påverkats i framförallt telefon. Hittills har vi dock små avvikelser gentemot budget inom såväl regelbundet givande som nyvärvning.

 

Periodens intäkter och en jämförelse mot budget

Bilaga 2

Intäkterna till och med mars uppgår till 32 364 tkr, 31% av budget. Föregående år var intäkterna under motsvarande period 31 789 tkr. Den främsta anledningen till intäktsökningen är att det regelbundna givandet i form av gåvor och medlemsavgifter har ökat, främst p g a större medlemsbas.

 

Intäkterna (och kostnaderna) från nyvärvade medlemmar/givare skiljer på kall och varm rekrytering. Kall rekrytering innebär värvning av medlemmar och givare som inte sedan tidigare har någon anknytning till organisationen medan varm rekrytering innebär bearbetning av personer som på något sätt har visat sitt intresse. Intäkter från värvningsåret räknas till rekrytering och efterföljande år räknas intäkterna som ett pågående givande.

 

Nedan kommenteras intäktsgrupperna i den ordning som de följer i resultatrapporten

 

Kall rekrytering (Donor acquisitions, cold recruitment)

Kall rekrytering sker främst via face-to-face (F2F) men rekrytering sker även i mindre omfattning via internet och telefundraising. Hittills i år har rekryteringen via F2F gått enligt plan. Malmö gör ett uppehåll detta år, främst för att det blivit många organisationer som konkurrerar om uppmärksamheten där. Istället har ett nytt projekt i Umeå startat och det har initialt varit lätt att rekrytera både värvare och medlemmar. Stockholm har gått relativt bra, medan det i Göteborg varit svårt att rekrytera värvare. I februari, i samband med medias bevakning av sexarbetarpolicyn, ställdes många frågor till värvarna avseende svenska sektionens ställning i denna fråga. Vissa valde att avvakta ett medlemskap.

 

Utfallet för intäktsgruppen är 239 tkr, 6% av budget. Till största delen sker rekryteringen under sommaren vilket ger ett sent utfall för intäktsgruppen.

 

Varm rekrytering (Donor acqusitions, warm recruitment)

Den varma rekryteringen är ganska marginell och innebär främst kontakt via telefundraising (TF). Utfallet för intäktsgruppen är 57 tkr, 4% av budget. Förra året var utfallet för intäktsgruppen 22 tkr.

 

Pågående givande (Donor continuing)

Hit räknas framför allt gåvor och medlemsavgifter via autogiro från åren efter värvningsåret. Intäkterna från regelbundna gåvor och medlemsavgifter uppgår till 19 431 tkr, vilket är 1 393 tkr högre jämfört med motsvarande period förra året. Effekter av mediabevakningen av sexarbetarpolicyn har märkts av i antalet uppgraderingar, då många i samtal med telefundraising berättade om sin tveksamhet till förslaget.

 

Utfallet för hela intäktsgruppen är 21 162 tkr, vilket är 25% av budget.

 

Övrig fundraising (Other fundraising)

Den största intäktskällan under övrig fundraising är utdelningen från Postkodlotteriet som ligger under Trusts and foundations. Utfallet blev 13 000 tkr, vilket är samma belopp som både förra och förrförra året. Under ett nytt cost centre Restricted Income ligger öronmärkta medel, dels 250 tkr för ett Amnestyprojekt i Zimbabwe, dels 150 tkr för A-day. Även intäkterna för specialprojektet ”Kvinnors liv, Kvinnors rättigheter” i samarbete med Postkodlotteriet ligger under detta cost centre. Intäkterna bokförs vartefter kostnaderna uppstår. En annan stor intäktskälla är utdelningen från Human- och Hjälpfonden, från vilken besked om utdelningens storlek ges först sista december. Intäkterna från intäktsgruppen uppgår till 14 025 tkr, 56% av budget.

 

Försäljning (Merchandise)

Här återfinns Amnestybutiken, Kortkampanjen samt prenumerationer. Budgeten för Kortkampanjen på 237 tkr avser felaktigt hela året, den läggs ned efter julinumret. Utfallet uppgår till 81 tkr vilket är 16% av budget.

 

Övriga intäkter (Other income)

Under övriga intäkter ligger intäkter för arvoden samt räntor. Förra året återfanns även intäkter från Amnestyakademin, som nu är nedlagd. Utfallet är 8 tkr, 1% av budget, då den största intäktsposten räntor, utfaller först i december.

 

Amnestyfondens andel av insamlade medel

Denna post avser den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden.



Periodens kostnader

Bilaga 3

Kostnaderna uppgår efter tre månader till 19 981 tkr. Utfallet är 19% av den totala budgeten (inkl disponibla delar). Förra året var utfallet motsvarande period 27 042 tkr. Anledningen till den stora differensen beror på att ett frivilligt bidrag om 9 000 tkr utbetalades till IS under det första kvartalet förra året.

 

Nedan kommenteras varje kostnadsområde i den ordning som de följer i resultatrapporten.

 

Arbetet för mänskliga rättigheter (Human Rights Work)

Utfallet för arbetet för mänsklig rättigheter uppgår till 5 929 tkr inklusive lönekostnader, 21% av budget. Förra året var utfallet för första kvartalet 5 435 tkr.

 

Prioriterat MR-arbete (Critical pathways)

Utfallet för sektionens kampanjarbete uppgår till 2 182 tkr, 23% av budget. För några av kampanjerna ligger aktivitetsfokus under senare delar av året.

 

Ej prioriterat MR-arbete (non critical pathways)

Här återfinns främst sektionens arbete med utbildning inom mänskliga rättigheter. Utfallet är 353 tkr, 23% av budget.Amnestyakademin lades ned vid årsskiftet. Totalt har budgeten för området minskat med 1 247 tkr från föregående år.

 

Utvecklingskostnader (Operational enabler portfolios)

Denna post avser sektionens utvecklingsarbete på bland annat digitala plattformar och kommunikation via digitala kanaler för att nå målet om One Digital Amnesty har under första kvartalet kostat 406 tkr. Utfallet är 17% av budget.

 

Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter (Human rights support)

Stödet till arbetet för mänskliga rättigheter innefattar stöd till medlemmar, aktivister och grupper i form av utbildningar, material, utskick och förberedelser för vårt kampanjarbete. Dessutom ligger också mycket av vår kommunikation i form av Amnesty Press samt mediaarbete både i traditionella och digitala medier under rubriken. Utfallet är hittills 2 988 tkr, 22% av budget.

 

Fundraising (Fundraising)

Kostnaderna för fundraising uppgår till 3 733 tkr, vilket är 18% av budget. Utfallet för samma period förra året var 3 131 tkr.

 

Viktigt att notera är att de nya internationella riktlinjerna för redovisning definierar fundraisingkostnader på ett sätt som medför att att kostnaderna för insamling kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.

 

Kall rekrytering (Donor acquisitions, cold recruitmnet)

Den största posten är kostnaderna för värvningen av medlemmar och givare via face-to-face och rekryteringen via F2F har hittills gått bra. Ett nytt projekt i Umeå har startat, medan Malmö gör ett uppehåll i år. Budgeten för den kalla rekrytering uppgår till 10 035 tkr och utfallet är 2 097 tkr, 21% av budget. Eftersom rekryteringen främst pågår under sommaren är det främst då som kostnaderna uppstår.

 

Varm rekrytering (Donor aquisitions, warm recruitment)

Kostnaderna uppgår till 438 tkr, 12% av budget. Föregående års utfall för samma period var 198 tkr.

 

Pågående givande (Donor continuing)

Till kostnaderna räknas bland annat uppgradering via telefundraising där vi ringer till befintliga medlemmar och frågar efter en ökning av gåvan på autogiro. Dessutom ingår kostnaden för givarbrev och medlemsaviseringar. Utfallet uppgår till 784 tkr, vilket är 23% av budget.

 

Övrig fundraising (Other fundraising)

Kostnaderna efter första kvartalet är 280 tkr, 24% av budget.

 

Stöd till fundraising (Fundraising support)

Utfallet är 614 tkr, 15% av budget. En stor del av kostnaderna inom intäktsgruppen är kopplade till medlems- och givarvärvningen vilket ger ett sent utfall även för kostnaderna.

 

Försäljning (Merchandise)

Här ligger alla kostnader för Amnestys postorderverksamhet. Sektionen har det ekonomiska ansvaret för verksamheten och det praktiska arbetet med lagerhållning och leveranser sköts av aktivister i Lund. Utfallet är hittills 28 tkr, 10% av budget.

 

Gemensamma kostnader (Organisational support)

Totalt uppgick gemensamma kostnader till 4 370 tkr, 25% av budget. Förra året uppgick kostnaderna under motsvarande period till 4 346 tkr.

 

Gemensamma kostnader (Organisational support)

Under gemensamma kostnader ligger bl a alla kostnader för sekretariatet och även löner för sekretariatsgemensamma tjänster. Utfallet är 3 600 tkr, vilket är 24% av budget.

 

Styrning (Governance)

Här återfinns styrelsens kostnader, kostnader för årsmötet samt lönekostnader för styrelsesekreteraren. Utfallet är 545 tkr, 28% av budget.

 

Övriga kostnader (Other general expense)

Under denna post återfinns avskrivningar. Utfallet är 225 tkr, 25% av budget.

 

Internationella rörelsen (Intercompany transactions)

Här återfinns alla transaktioner inom organisationen. I budgeten finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, frivilliga bidrag till internationella rörelsen samt bidraget till Amnestys EU-kontor.

 

Utfallet uppgår till 5 950 tkr, 15% av budget. De frivilliga bidragen till internationella rörelsen på sammanlagt 13 388 tkr ligger för beslutet efter andra och tredje kvartalsrapporten.







Bilagor:

  1. Resultatrapport mars 2014, sammanfattning

  2. Resultatrapport mars 2014, intäkter

  3. Resultatrapport mars 2014, kostnader

    Ladda hem bilagan här.