Lån till internationella fundraisingiinvesteringar Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 2014

Från: Maria Eklund

Datum: 29 januari 2014

Lån till internationella fundraisinginvesteringar

På oktobermötet 2013 fattade styrelsen följande beslut:

att tillsvidare ställa sig positiv till att sektionen lånar ut pengar på upp till cirka 500 000 euro till det internationella sekretariatet för fundraisinginvesteringar, och

att uppdra åt sekretariatet att lägga upp lånevillkoren i forum för slutgiltigt per capsulam-beslut.

Tidigare i januari fick vi ett remissförslag från det internationella sekretariatet (IS) avseende lånemekanismen och lånevillkoren. Sekretariatet har i samråd med mig gett våra kommentarer i konsultationen. Vi bedömer lånevillkoren som acceptabla och framförde enbart ett par smärre kommentarer i form av förbättringsförslag och förtydliganden.

Det framgår i remissförslaget att det är till IS som vi lånar pengarna, IS är alltså vår kontraktspart. På IS hanteras lånen genom en Fundraising Investment Fund, som finns på IS. Riskhanteringen delas mellan parterna och beskrivs på följande sätt:

5. Risk sharing mechanism and management of loan payment default

a) Although the RAM Committee (via the IS) only grants loans for fundraising initiatives which are considered to have an appropriate return on investment and financial and fundraising due diligence is performed on the fundraising plans and financial models, it may be that the borrower subsequently will not be able to repay the loan. This may be due to underperformance of the implemented fundraising programme or other barriers which have arisen after the loan has been dispersed. In order that the sections lending into the FIF do not have to carry all the risk of non-repayment of funds loaned, 25% of the paid in amount (the full funding balance having been transferred into the FIF in cash) will not be loaned out to mitigate against payment defaults. This rate will be reviewed periodically to ensure that it does reflect the current default profile of the FIF loan portfolio.

b) In the case of borrower loan default, the lenders will be reimbursed by the FIF according to the pay back agreement in the contract. In the event that there is a loan default which means the lenders into the FIF cannot be reimbursed in accordance with the original loan agreements, then there will be a renegotiation of the repayment profile.

c) If the default rate is higher than expected and the FIF does not have enough funds to pay back the full loan to the investors, the investors will bear the risk of the loss of part or all of the investment.

d) The exchange rate risk is borne by the FIF. - The lender will receive the full amount in local currency which was paid into the FIF - The borrower has to repay the full fundraising loan in the currency as originally received from the FIF.

Vad gäller rapportering nämns bland annat följande:

e) If there are serious concerns regarding the performance of one or several fundraising initiatives the IS informs the lenders immediately.

Sekretariatet bedömer villkoren som acceptabla. I den händelse låntagaren inte kan betala tillbaka lånet får alltså långivaren (under förutsättning att det finns så det räcker för samtliga aktuella återbetalningsplaner) tillbaka enligt ursprunglig återbetalningsplan från de 25% av totalsumman som avsatts som kollektivt fonderad “försäkring”. Procentsatsen kan revideras utifrån bedömning av portföljens totala riskexponering. Om fonden inte räcker sker en omförhandling av villkoren.

Nu önskar IS snarast få besked från den svenska sektionen vilket belopp vi är villiga att låna ut 2014.

Det framgår i remissförslaget att FIF står för valutaväxlingsrisker, så därför bör vi ge besked på lånebelopp till IS uttryckt i svenska kronor. Sekretariatet bedömer att vi bör maximalt låna ut 500 000 euro, vilket motsvarar cirka 4,4 miljoner kronor.

Jag bedömer att de frågetecken som fanns inför oktobermötet kring lånevillkoren har besvarats i det förslag till lånemekanism som vi fått för konsultation. Såvida inte de slutliga lånevillkoren blir avsevärt förändrade jämfört med förslaget, så anser jag att styrelsen kan delegera den fortsatta hanteringen till sekretariatet och att frågan inte behöver tas upp för PC-beslut enligt oktoberbeslutet.

Förslag till beslut:

att sektionen under 2014 utbetalar ett lån på 4,4 miljoner kronor till det internationella sekretariatet för fundraisinginvesteringar och delegerar till svenska sekretariatet att komma överens om de detaljerade lånevillkoren.