Kostnader i samband med omorganisation av sekretariatet Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2007

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 16 november 2007

Kostnader i samband med omorganisation av sekretariatet

Bakgrund
I skrivande stund pågår en organisationsöversyn på sekretariatet som med all säkerhet föranleder ökade kostnader 2008. Det förslag som för närvarande diskuteras är att ersätta den nuvarande teamorganisationen med en indelning av sekretariatet i tre "grupperingar", med en "gruppchef" i varje. En förändring av tjänstestrukturen med fler chefer kommer att leda till ökade lönekostnader, samt utökade kostnader för utbildning och verksamhetsutveckling. I viss mån kompenseras detta av att det redan nu i budgetförslaget 2008 finns inlagt 100 000 kr för verksamhetsutveckling i s m en omorganisation, vilka är tänkt för bl a utbildning. Dessutom finns en budget för teamorganisationen (teamsamordnarersättning, teamomkostnader för möten o d) på ca 240 000 kr, som skulle kunna överföras till den nya organisationen. Det finns dock tillkommande kostnader vi haft svårt att i dagsläget budgetera, eftersom organisationsöversynen ännu inte är färdig. Vi anser att dessa kostnader därför bör tas från sektionens reserver utifrån styrelsens direktiv och instruktioner.

Utökade kostnader för omorganisationen
Om chefsrekryteringarna innbär en utökning av det totala fasta personalutrymmet på sekretariatet ökar lönekostnaderna på årsbasis med drygt 600 000 kr (inkl soc avgifter m m) per tjänst. Även vid en intern rekrytering inom det befintliga tjänsteutrymmet måste man räkna med en viss ökning av personalkostnaderna, förmodligen på motsvarande en tjänst eller 500 000 kr per år.

Delar av rekryteringen till de nya chefstjänsterna kommer, oavsett rekryteringsform, att behöva utföras med extern professionell hjälp. Uppskattad kostnad för detta är 100 000 kr (engångskostnad).

När omorganisationen är genomförd vill vi genomföra en arbetsvärdering av samtliga tjänster på sekretariatet för att dels ta fram nya befattnings- och arbetsbeskrivningar, dels genomföra en lönekartläggning för att försäkra oss om att vi har en rättvis och icke-diskriminerande lönesättning. Uppskattad kostnad för en sådan arbetsvärdering är 150 000 kr (engångskostnad).

Förslag till beslut

att styrelsen fastställer en nivå på de kostnader utöver fastslagen budget som sekretariatet kan ta i anspråk 2008 för den förestående omorganisationen.