Budget 2008 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2007

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 13 november 2007

Budget 2008
(7 bilagor)

Inledning
Bakgrund
Sekretariatet lämnade till budgetmötet och styrelsens oktobermöte ett förslag till budget.
Styrelsen gav på sitt oktobermöte sekretariatet i uppdrag att göra vissa ändringar/tillägg
i budgeten. De ändringar som gjorts i budget sedan oktobermötet redovisas i bilaga 6.

Budgetförslaget bygger i övrigt på:

  • Handlingsplanen 2004-2010 och etappmålen 2007-2008.
  • Strategierna för fundraising, kampanj, mr- och medlemsutbildning samt aktivism.
  • Styrelsens direktiv från junimötet
  • De begränsningar som ges av Stiftelsen för insamlingskontroll
  • De reservkrav som styrelsen beslutat om

I bilaga 7 finns hänvisningar till aktuella etappmål och strategier efter de olika programmen.
Verksamhet nödvändig för att upprätthålla en sektion och ett sekretariat betecknas som
basverksamhet. Hit räknas verksamhet under Medlemmar och organisation, Gemensamma
kostnader och Internationella rörelsen. För en mer specificerad uppdelning av
personalkostnaderna för de olika programmen hänvisas till bilaga 5.

Handlingsplan och etappmål
Handlingsplanen för 2004 – 2010 fastställdes av årsmötet i Hallunda 2004. Följande
områden prioriteras i handlingsplanen:
  • Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
  • Slå vakt om kvinnors rättigheter
  • Skydda flyktingars rättigheter
  • Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
  • Öka aktivismen
  • Skapa en dynamisk organisation
  • Växa
Sektionens etappmål utgår från handlingsplanen men är mer konkreta och avser en
kortare tidsperiod.

I etappmålen för 2008 anges följande prioriterade områden:

- Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet. Arbetet mot dödsstraff och tortyr lyfts
fram tillsammans med arbetet för individer.
- Arbetet för att slå vakt om kvinnors rättigheter fokuseras på diskriminering av och
våld mot kvinnor. Svenska sektionen deltar även fortsättningsvis i den globala kampanjen
Stoppa våldet mot kvinnor.
- Skydda flyktingars rättigheter.
- Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet.
- Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Arbetet med området kommer
först att på allvar ta sin början 2008 i samband med den globala kampanjen Human Dignity .
- Arbeta för företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna.
- Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald.
- Växa med mångfald.

Hur etappmålen ska uppnås konkretiseras i en speciell målstyrningsbilaga. Budgeten är
ett redskap för att dessa mål ska kunna nås.


Strategier
Inom områdena fundraising, kampanj, mr- och medlemsutbildning samt aktivism har strategier
tagits fram. De olika strategierna behandlas under respektive programområde.


Styrelsens beslut från oktobermötet som påverkar budgeten 2008
att tillsvidare anta den av sekretariatet föreslagna intäksbudgeten 2008 på omkring 61,3 Mkr

att styrelsen tillsvidare beslutar om en kostnadsbudget på 59,7 Mkr

att återkalla beslutet om en balanserad budget för 2008 som fattades vid styrelsen möte den
15-17 juni 2007 och att de nya direktiven till sekretariatet innebär att budgeten för 2008 ska
vara balanserad eller medföra ett överskott

att kostnaderna inte ska överstiga 60 Mkr



Budgetramen

Budgetförslaget har i enlighet med styrelsens beslut en intäktssida på 61,3 Mkr och en
kostnadssida på 60 Mkr.




Intäktsbudgeten
Intäktsbudgeten utgår från prognos och enskilda aktiviteters resultat för 2007. För
autogirointäkter finns särskilda kalkylmodeller där hänsyn tas till avhopp och nyrekryteringar.
Humanfonden budgeteras till 70 % av prognosen i april.

I bilaga 6 redovisas de justeringar som gjorts sedan oktoberbudgeten.


Kostnadsbudgeten
Kostnadsbudgeten delas in i sju programgrupper (bilaga 3). Tillsammans speglar dessa Amnestys
verksamhet. Varje programgrupp delas i sin tur in i olika program och sedan än mer detaljerat i
delprogram (bilaga 4).

I bilaga 6 redovisas de ändringar som gjorts sedan oktobermötet.



Diagrammet visar kostnadsfördelningen mellan de olika programområdena, lönekostnader och
administrativa kostnader har fördelats ut på respektive program.


Förslag på ny och utökad verksamhet har kursiverats i avsnitten nedan.

Kampanj
I programgruppen ingår kampanjer & aktioner, sommarkampanj, blixtaktioner, kortkampanjen
och flyktingarbete.

Kampanjarbetet kommer i enlighet med sektionens kampanjstrategi att fokuseras till större
kampanjer: Stoppa våldet mot kvinnor samt den kommande Dignity-kampanjen. En
sommarkampanj liknande Sommarturnén 2007 planeras även under 2008. Mycket arbete
kommer också att läggas ner på Kina inför OS vilket möjligen blir tema för sommarkampanjen.
I budgeten finns utökade kampanjkostnader för lanseringen av Dignity-kampanjen.
En budgetpost har lagts till för att möjliggöra produktion av material i samband med Crisis
Response-aktioner, anordna manifestationer mm.

Blixtaktionerna kommer att finnas kvar i samma form som tidigare år. Eftersom distributionen av
blixtaktioner numera är elektronisk finns det inga direkta kostnader förutom lönekostnader.

Kortkampanjen kommer att fortsätta komma ut med 11 nummer per år. Förutom lönekostnader
så motsvaras kostnaderna av lika stora prenumerationsintäkter.

Flyktingarbetet är prioriterat i handlingsplan och etappmål. Amnesty är en av
medlemsorganisationerna i Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB) som
ger gratis rådgivning samt kan agera ombud i ärenden som rör asyl samt humanitära skäl.
Amnesty hänvisar människor ur båda dessa kategorier till RGB. Medlemsavgiften är 100 tkr,
övrig del är ett frivilligt bidrag. De frivilliga bidragen är en förutsättning för RGB:s överlevnad.

I budgeten 2008 budgeteras för framtagande av broschyrer som informerar om hur vi arbetar
med asyl, flykting- och migrationsfrågor. Kostnaden för framtagande av broschyrer fanns med
i budgeten 2007 men hanns inte med. Till ny/utökad verksamhet räknas också vissa
bugetutökningar som beror på att flyktingavdelningen fr o m hösten 2007 består av två personer.

Information och kommunikation
Hit räknas Lobby- och Mediaarbete, MR-info, Amnesty Press (AP), Amnestyakademin samt
projekten ”Sneställt” och ”Angeläget”.

Största delen av Lobbyverksamhet avser årets avgift till EU-föreningen (490 tkr).

Programmet Mediaarbete budgeterar för pressklipp och bevakning samt inköp av Årsrapporter
från IS.

Som ny/utökad verksamhet finns en budgetpost för att kunna arrangera och medverka vid
seminarier och möten.

Programmet MR-info ska producera och översätta MR-info från IS och andra sektioner till svenska
och lägga ut på hemsidan. Detta kommer att göras i samband med ”re-branding” när grundtexterna
till ”One Amnesty” och ”Full Spectrum” kommit.

Utgivningen av AmnestyPress föreslås ha fem nummer under 2008, lika många som 2007.
2007 års budgetinnehöll resurser till ”AP på webben” vilket skulle göra det möjligt att köpa in
material från frilansare utomlands. Dessa resurser har ej använts under 2007 utan föreslås
som utrymme under 2008.

Den stora nysatsningen inom verksamhetsområdet Amnestyakademin fortsätter. Enligt MR- och
medlemsutbildningsstrategin ska vi erbjuda utbildning om mänskliga rättigheter i
Amnestyakademin. Via utbildning ska vi synliggöra vårt arbete för fler i det svenska samhället.
Utbildning är också ett medel för att öka aktivismen och mångfalden och stärka vårt kampanjarbete.
På sikt ska kursavgifterna i Amnestyakademin täcka de kostnader som finns i Amnestyakademin
t.ex. lokaler, administrativt avtal med Sensus, kursutveckling, fortbildning kursledare. Tills dess
är det en utvecklingskostnad.

Projektet Sneställt, som 2007 bekostades med medel från Allmänna Arvsfonden, kommer att
drivas i mindre omfattning av Amnesty under nästa år. Projektet behandlar frågor om könsroller
och diskriminering av kvinnor.

Projektet Angeläget kommer att fortsätta även under 2008. Allmänna Arvsfonden är finansiärer
fram t o m 31 augusti och en fortsättning av projektet i Amnestys regi är budgeterad därefter.
Angeläget är ett filmprojekt som syftar till att öka kunskapen om mänskliga rättigheter bland
unga människor.

Stöd till aktivism
I programgruppen ingår stöd till specialgrupper, arbetsgrupper, distrikt, distriktcenter
Skåne/Blekinge, distriktcenter Göteborg, landprogram, övrig utbildning, ungdomsarbete
och distrikt Stockholm.

Satsningen på ungdomsarbetet fortsätter med en projektanställd ungdomssamordnare som är
stationerad i Malmö.

Ny verksamhet 2008 är budgeten för distriktsamordnaren i Stockholm. Budgetposten syftar till
att stödja aktivister och kampanjarbetet i distriktet. Specialgrupper har en utökad budget 2008
för utåtriktade aktiviteter som filmfestivalen i Stockholm och arrangerandet av ett internationellt
HBT- möte i samband med Europride.
Vid två tillfällen under 2008 planeras gemensamma student/ungdomsträffar vilket innebär att
budgeten för ungdomsarbetet har utökats .


Medlemmar och organisation
Programgruppen avser kostnader för Amnestys interna demokrati såsom t ex årsmötet och
styrelsens arbete.

Arbetet med att ta fram en mångfaldsstrategi utifrån svenska sektionens mångfaldspolicy,
fortsätter under 2008 med en projektanställd.

Eftersom årsmötet 2007 beslutade att ge "styrelsen i uppdrag att utarbeta ett centralt finansierat
utjämningssystem för resekostnader i samband med årsmötet" finns en budgetpost inlagd 2008.

Insamlingsarbete
Inom programgruppen ingår Amnestys arbete med medlemsvärvning, insamling och
marknadsföring.

Fokus inom fundraisingområdet kommer även 2008 att ligga på att utveckla de basområden som
beskrivs i fundraisingstrategin. Det innebär att de projekt sektionen kommer att satsa mest på
under året är sådana som bidrar till att öka nyrekryteringen samt det regelbundna givandet till
Amnesty. Dessa områden är också de som är basen för att leva upp till de kvantitativa målen i
handlingsplanen. En annan förändring 2008 är att vi kommer börja med löpande medlemsår vilket
innebär att alla medlemsavgifter gäller 12 månader från inbetalning istället för på kalenderår. Det
innebär också att vi kommer avisera varje månad beroende på när inbetalningen för 2007 års
medlemskap gjordes.

Värvningen genom Face-to-face (F2F) kommer att flyttas ut i landet mer då vi fortfarande når bra
resultat utanför storstäderna men att resultatet i storstäderna minskat. Det innebär ökade
kostnader för resor, boende etc. Vi planerar att ha F2F i Stockholm, Malmö och Göteborg samt
även en utökad turné runt om i landet. Projekten kommer att hålla på från april till oktober.

Under 2007 har vi bedrivit en löpande telemarketing (TM) med egen anställd personal. Detta har
gett mycket bra resultat och vi vill göra detta till en fast verksamhet. Det ger oss större kontroll
över aktiviteterna och större flexibilitet. En av aktiviteterna är uppgraderingen då vi ber våra
medlemmar/givare att öka sitt stöd till oss. Amnesty Guard är alla som ger mer än 150 kr/månad
(medelstora gåvor som är ett av våra utvecklingsområden i Fundraisingstrategin), dessa får
djupare information 4 ggr/år. Vi kommer även använda kanalen för att värva fler till Kortkampanjen.
Vi planerar även att använda TM för att rekrytera nya medlemmar, detta görs i flera andra sektioner
(ex Holland) med gott resultat.

Vi har under 2007 utvecklat vår medlems- och givarvård och i 2008 års budget finns planerade
utskick där vi berättar mer om vad vi uppnår och vad vi gör för medlemmarnas pengar för att
de ska få bekräftelse på att deras medlemskap och stöd är viktigt och ger resultat.

Inom utvecklingsområdena råder det osäkerhet kring större företagssamarbeten eftersom de
internationella riktlinjerna är oklara. Dock är det under nästa år som vi kommer att se resultatet
av det samarbete vi har med Nudie Jeans om nya t-shirts som illustrerar var och en av artiklarna
i FN:s allmänna förklaring. Vi fortsätter att utveckla aktivism via SMS som aktivist men nu även
gåva. Inom FRII planeras även en större gemensam kampanj för att öka medvetenheten bland
allmänheten gällande testamenten och ideella organisationer.

Förutom de utökade satsningarna på F2F kommer vi under 2008 att arbeta mycket med att
skapa "Ett Amnesty" vilket bl a annat innebär att skapa ett nytt internationellt varumärke och
visuell kommunikation (re-branding). Bland annat planeras en projekttjänst som kommer att
samordna produktionen av organisationens externa kommunikation och produktion av material.

Amnestyfonden och sektionen bedriver gemensam insamling. Amnestyfondens andel av
insamlingskostnaderna budgeteras till 973 tkr.


Gemensamma kostnader
Här budgeteras för kontorskostnader, IT-stöd och personalkostnader.

Som ny utökad verksamhet föreslås en utvidgning av befintliga lokaler. Eftersom vi växer så ökar
behovet av lokalyta. Personalkostnaderna ökar med 1 750 tkr. Projekttjänsterna inom TM och
register blir fasta. Utvecklingsarbetet med den interna kommunikationen fortsätter i form av
en projekttjänst inom informationshantering.

Det föreslagna fasta tjänsteutrymmet 2008 för sektionens anställda (exkl. Amnestyfonden och
Amnesty Business Group) motsvarar 30,85 tjänster. Det fasta tjänsteutrymmet per sista
september 2007 var 28,85 tjänster.

Internationella rörelsen
IS-avgiften är det obligatoriska bidrag vi betalar till det internationella sekretariatet. Avgiften
beräknas efter hur stora intäkter vi har med avdrag för insamlingskostnader. Kostnaden för
2008 utgörs av tre delar: Faktiskt bidrag att betala baserad på avgiftsunderlaget 2005 och
2006, reserv från 2006 att upplösa samt reservering för IS-avgiften 2010 baserad på
avgiftsunderlag 2007 och 2008. IS-avgiften 2008 är beräknad till 16 416 tkr.

Kostnaderna för bidraget till den internationella rörelsen består i tre delar:
Årets kostnad, 16 026 tkr
Upplösning av reserv från 2006, – 2456 tkr
Ny reserv för 2010, 2 846 tkr.

I programgruppen ingår även ett utbildningsprojekt om mänskliga rättigheter som riktar sig
till lärare i Turkiet. Projektet bekostas med bidrag från Olof Palme Internationella Center (OPC)
och är ett samarbete med den turkiska sektionen. I budgeten finns en mindre post inlagd men
stora möjligheter finns att OPC kommer att bevilja en förlängning av projektet.

Som ny verksamhet föreslås ett nytt delprogram Internationellt samarbete som ska användas till
besök till/besök från andra sektioner. Ungdomsrådet vill fördjupa relationen med sektionen i
Sierra Leone genom att bjuda in två av deras medlemmar som deltagare under Nordic Youth
Conference i Finland 2008.


Sammanställning av ny och utökad verksamhet

Nedan följer en sammanställning av väsentlig ny/utökad verksamheten som överstiger
100 tkr. I tabellen visas till vilken del den är att betrakta som rörlig respektive fast. Med
fast verksamhet menas sådan verksamhet som det tar längre än 12 månader att dra ned.
Till fast verksamhet räknas också tillsvidareanställda.


Ny/utökad verksamhet 2008
Rörlig
Fast
F2F
1 705
Dignity-kampanjen
600
Projekttjänst materialproduktion, re-branding
470
Ökade insatser på Fundraising (bl a MR 60 år)
490
Projekttjänst Mångfaldssamordnare
460
Projekttjänst Ungdomssamordnare
405
Utökade lokaler
340
Fast tjänst register/administration
375
Fast TM-tjänst
375
Utvidgat åtagande för kontoren i Gbg & Malmö
200
Informationshanteringsprojektet, projekttjänst
200
Internationella samarbeten
130

Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI)

SFI avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt SFI:s regler måste minst
75 % av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får
alltså som mest 25 % av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader.
SFI gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan
lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.

Nyckeltalet om att 75 % av insamlade medel ska gå till ändamålet uppfylls inte fullt ut i
budgetförslaget utan uppgår till 74,4 %. Om nyckeltalet ska uppfyllas så krävs det enligt
prognosen att ytterligare 400 tkr används till ändamålet.

Nyckeltalen för 2008 är en uppskattning som bl a baseras på prognoser för hur de anställda under
året kommer att fördela sin arbetstid mellan olika arbetsområden.




Reserverna

I budgetmanualen sägs: " Svenska Amnesty har, genom årsmötesbeslut (senast maj 2003), valt
att dela in det egna kapitalet i två delar; en reserv och en resterande del (ibland kallad "överreserven")”.
Fördelningen mellan dessa två delar görs vid årets början utifrån kommande års budgeterade kostnader.
Reserven ska enligt styrelsebeslut i maj 1998 följa den internationella normen så att den omfattar
75% av personalkostnader och 25% av övriga kostnader, vilket tolkas som sekretariatskostnader
inkluderande avskrivningar. Skillnaden mellan det som ska finnas i reserven och det totala egna
kapitalet blir en "överreserv".

Beräkningen av det utgående egna kapitalet 2008 utgår i diagrammet nedan från att styrelsen
beslutar om att 2 000 tkr av det prognostiserade resultatet 2007 används till ändamålskostnader.
Vid en budget med ett beräknat överskott om 1 300 tkr blir det egna kapitalet tillräckligt stort för
att tillgodose reservkravet. Den önskvärda reservnivån överskrids dessutom med 2 816 tkr.
De bundna reservkraven ökar med 1 915 tkr eftersom budgeterade personal- och
sekretariatskostnader ökar.






Förslag till beslut om 2008 års budget

Sekretariatet föreslår styrelsen

at t anta intäktsbudgeten för 2008 på 61,3 Mkr,

att anta kostnadsbudgeten för 2008 på 60 Mkr, samt

att uppdra åt sekretariatet att under året fördela kostnaderna så att SFI:s nyckeltal
uppnås (beaktande tidigare styrelsebeslut om att budgeten 2008 ska ge ett överskott
eller vara balanserad).








Bilagor:
  1. Sammanfattning budget 2008.
  2. Intäktsbudget 2008.
  3. Kostnadsbudget 2008.
  4. Programbudget 2008.
5. Direkta samt fördelade kostnader, budget 2008.
6. Förändringar i budget 2008 efter oktobermötet.
7. Kostnadsbudget 2008 med hänvisningar till etappmål och strategier.


[Utskriftsformat Budget 2008.doc]