Policy för svenska sektionens kontakter och samarbeten med den internationella rörelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2007

Från: Shirin Heidari, Christine Pamp
Datum: 8 oktober 2007

POLICY FÖR SVENSKA SEKTIONENS KONTAKTER OCH SAMARBETEN MED DEN INTERNATIONELLA RÖRELSEN

Introduktion

Amnesty arbetar för alla människors lika värde och rättigheter. Det är vår övertygelse att alla människor har samma medfödda rättigheter. Ingen har rätt att ta ifrån någon dessa rättigheter och vi måste försvara såväl rättigheterna som okända människor runt om på jorden.

Det huvudsakliga målet för all verksamhet i Amnesty International är ökat genomslag för de mänskliga rättigheterna och färre kränkningar av enskilda människor. Den svenska sektionen är en liten del av en internationell rörelse. Några viktiga förutsättningar för att vi ska kunna åstadkomma så stora förändringar som möjligt inom vårt område är att alla enheter inom Amnesty International arbetar samordnat mot samma mål

1. Ett Amnesty - Diskussionen om »Ett Amnesty» började i samband med rådsmötet i Mexico 2005 och har sedan dess fortsatt och lett fram till en gemensam målsättning om vad 1AI innebär. Amnesty International är idag en internationell organisation med huvuddelen av sina medlemmar och sina resurser på norra halvklotet. Det är också på norra halvklotet som resurserna spenderas. Det råder en stor enighet inom rörelsen om att vi måste bli bättre på att arbeta som en stark global MR-rörelse och inte – som idag – agera som många mer eller mindre samordnade nationella MR-organisationer. Målet om 1AI förutsätter många praktiska förändringar, men det kräver framför allt en starkt uttalad vilja från alla sektioner och strukturer att ge upp en del av sin traditionella självständighet. Alla måste arbeta för att rörelsens samlade resurser fördelas på det bästa möjliga sätt för att uppnå våra mål. 1AI är en förutsättning för ökat genomslag för mänskliga rättigheter.
  1. Mångfald - Huvuddelen av Amnesty Internationals två miljoner medlemmar finns på norra halvklotet. En mycket stor majoritet av dem tillhör en akademisk medelklass/överklass. Fram tills nu kan man ärligt säga att vi har misslyckats med att skapa mångfald i vår organisation, både bland medlemmar, givare och anställda. Målet om ökad mångfald är fastslaget i internationella beslut, genom det svenska årsmötet och i ett stort antal styrelsebeslut. Det är ett åtagande som vi måste klara av för att anta utmaningen om 1AI, behålla vår relevans och nå våra tillväxtmål.
  1. Demokrati - Amnestys resurser finns på norra halvklotet och vår demokrati bygger sedan starten på att de som har flest medlemmar/mest resurser har störst inflytande. Det innebär att vi traditionellt har koncentrerat medlemmarna, pengarna, aktiviteterna och makten inom Amnesty på norra halvklotet. Risken är stor att den koncentrationen kommer att kvarstå om Amnestymedlemmar på södra halvklotet upplever att de inte har några reella möjligheter att påverka utvecklingen och besluten i organisationen. En förändrad maktbalans är en avgörande faktor för att nå målen om 1AI och en ökad mångfald i Amnesty International.

Mål

Internationella kontakter och samarbeten är inte något självändamål för den svenska sektionen. Målet med denna policy är alltså inte att stärka den svenska sektionens roll i den internationella rörelsen. Målet med alla samarbeten som inleds mellan den svenska sektionen och andra enheter inom Amnesty International skall vara att bidra till ett ökat genomslag för mänskliga rättigheter (impact).

Syfte

Alla samarbeten som inleds mellan den svenska sektionen och andra enheter inom Amnesty International skall bidra till:

Ett Amnesty

Den svenska sektionen har ett ansvar för att ambitionerna om »Ett Amnesty» förverkligas. Vårt uppdrag i det här sammanhanget är att uppmuntra, stödja och i vissa fall driva aktiviteter som bidrar till att rörelsens internationella mål uppnås samt att hela rörelsen arbetar mot våra gemensamma prioriteringar. Vi har också ett ansvar för att förankra de här processerna bland våra egna medlemmar och stärka våra aktivisters intresse för och kunskap om den internationella rörelsen.

Ökad aktivism

Aktivismen är en viktig del av Amnestys själ. Det är våra aktivister som skiljer oss från många andra MR-organisationer och vi måste värna aktivismen om vi vill öka vår relevans och vår genomslagskraft. Aktivisterna ökar vår möjlighet att minska kränkningarna i världen. Det råder stor enighet internationellt om att vi ska fortsätta att växa som organisation. Alla projekt med tillväxtmål ska därför även ha uttalade mål om ökad aktivism.

Ökad mångfald

Ökad mångfald är ett åtagande enligt internationella beslut, men många sektioner och strukturer saknar fördjupad kunskap och har ännu inte några planer för hur de här besluten ska implementeras. Det råder stor enighet internationellt om att vi ska fortsätta att växa som organisation. Alla projekt med tillväxtmål ska därför även ha uttalade mål om mångfald.
Inkluderande demokrati
Den svenska sektionen vilar på en stark demokratisk tradition. Många sektioner och strukturer kämpar med interna problem och konflikter. Andra sektioner/strukturer har av olika skäl svårt att fullt ut delta i våra internationella demokratiska processer.

Strategier

Alla samarbetsprojekt som inleds skall

1. vara i linje med internationellt överenskomna mål och prioriteringar
  2. följa internationellt överenskomna regler och riktlinjer för samarbeten
  3. följa en projektplan med definierade mål och syften, samt med en fastställd plan och verktyg för utvärdering

Samtliga internationella samarbeten så väl av strategisk som operativ karaktär bör:
  1. präglas av lyhördhet och öppenhet beträffande kultur och behov,
  2. beakta mångfald, jämställdhet och demokrati
  3. dra nytta av lokal kompetens
  4. involvera och dra nytta av expertis på alla nivåer inom sektionen
  5. svara till mål och syfte enligt den här policyn

Expertis och kompetens

Svenska sektionen ska satsa på internationella samarbetsprojekt. Samarbetsprojekt enligt den här policyn kan initieras från alla nivåer i den svenska sektionen. Ju fler nivåer som involveras i varje projekt, desto bättre. Därför bör alla som initierar och har ansvar för samarbetsprojekt i sektionen sträva efter att involvera intresserade medlemmar från olika delar av organisationen. Inför varje projekt bör en kunskaps- och kompetensinventering göras i sektionen för att säkerställa att existerande expertis tas tillvara.

En öppen kommunikation bör eftersträvas och all information om kommande, pågående och avslutade projekt bör finnas lättillgånglig för hela sektionen. Sektionen bör skapa utrymme på den interna hemsidan för att all information om internationella samarbeten och kontakter ska finnas tillgängliga .

Ekonomi

Mål och prioriteringar för sektionens samarbeten med andra enheter inom Amnesty International skall fastställas i sektionens handlingsplan, etappmål och budget. Revideringar kan undantagsvis göras i samband med projekt som av angivna skäl ej varit möjliga att förutse.