Profilmaterial i svenska sektionen Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2007

Datum: 15 november 2007

Profilmaterial i svenska sektionen

Bakgrund
För många år sedan sköttes försäljningen, lagerhållning, distribution och fakturering av profilprodukter av sekreteriatet, de sista åren som utlokaliserad verksamhet i Malmö. Man kom till slut fram till att det var en för kostsam hantering och därför lades den verksamheten ner. Så småningom beslutade Lundagrupperna att köpa loss det kvarvarande lagret och sälja via postorder. Där ligger det idag och sköts helt och hållet av postordergruppen.

På sekreteriatet tar vi idag fram en del profilmaterial som är knutet till vårt fundraisingarbete, t ex pins som alla nya medlemmar får, kläder och annat material till vårt F2F-arbete (dessa kläder är bara för värvare och får inte användas privat och ska därför ha ett annat utseende än annat material). Mobilsnören och anteckningsböcker som vi har är resultat av en tidigare medlem värvar medlem-kampanj. Vi tar också fram material i samband med kampanjer som t ex sommarturnén. Men vi har alltså inget profilmaterial för försäljning eller gåva. Detta har ofta efterfrågats.

I samband med att vi har sett över vår produktion av det material som vi tar fram till olika sammanhang har vi letat nya leverantörer och hittat en leverantör som heter Sporrong. Det företaget har en tillförlitlig code of conduct och arbetar intensivt med att se till att deras produktion görs på ett bra sätt där inga mänskiga rättigheter kränks. Så för att slippa göra ny granskning varje gång vi ska ta fram saker kommer vi lägga all produktion av den här sortens material till Sporrong.

Framtid
Vi ser profilmaterial som ett strategiskt varumärkesverktyg som vi gärna skulle vilja få möjlighet att utveckla arbetet kring. Med nya tider har det kommit nya möjligheter att driva den här sortens verksamhet mer effektivt. Sporrong har en webbtjänst där man helt enkelt väljer ett basutbud som vi känner passar för Amnesty, både i valet av produkter men även utseendemässigt, och att de följer våra riktlinjer och självklart produceras på ett sätt som stämmer överens med våra krav. Sporrong sköter lagerhållning, distribution, fakturering och själva webbtjänsten. Man betalar för lagerhållning, själva produkterna och en "plock och pack"-kostnad. Med den här tjänsten skulle vi kunna välja ut produkter som passar in på vad vi vill kommunicera med vårt varumärke. I det nya internationella rebranding-arbetet finns det riktlinjer för hur vi ska se ut och låta. Vilken ton vi ska ha och vilken känsla vi vill sända ut. Vi tror att vi också kommer kunna köpa in profilmaterial från IS och andra sektioner då alla kommer ha samma grafiska profil vilket kommer ge storköpsfördelar.

I samband med vårt stora rebrandingprojekt och "Ett Amnesty" så tror vi att en samordnad satsning på profilmaterial är en viktig del.

För att sätta igång en webbshop med ett basutbud krävs omkring 100 000 kr i uppstartskostnad. Denna uppskattning har vi fått från Sporrong som har erfarenhet från andra organisationer. WWF, som också använder Sporrong (titta gärna på http://wwf.sporrongshop.com/ ), hade från maj tom september i år en försäljning på 65 000 kr och Rotary hade en årsförsäljning på 169 000 kr 2006.

Vi tror att vi genom marknadsföring och genom att Amnesty är en organisation som är lite "coolt" att identifiera sig med kan skapa en försäljning som inte bara täcker kostnader utan också ger ett överskott. Då vinner vi både intäkter men vi får också "levande varumärkespelare". Vi har ett behov av att arbeta mer strategiskt med profilprodukter, det görs på många andra sektioner och vi tror att vi genom marknadsföring, rätt produkter med rätt design kan skapa ett stort intresse för dessa produkter, som dessutom ofta efterfrågas. Urvalet av produkter och hur de ska se ut görs genom att det är en del i vårt övriga marknadsförings- och kampanjarbete. Vi kan också välja produkter som passar in i våra kampanjer beroende på tema. Vi kan också använda internationella produkter som andra sektioner och IS tar fram.

Om vi gör ett snabbt överslag så skulle ett basutbud som köpes in för 100 000 kr säljas för 284 000 kr om vi har liknande priser som WWF. Vi har i det här läget inte gjort en detaljerad marknadsföringsplan men givet är webben och de andra kanaler som vi redan har för att kommunicera med medlemmar, givare och allmänhet. Genom att Sporrong tar hand om allt kan vi lova en snabb och säker service i allt från leverens till betalning och återköp. Profilprodukter är en viktig del i ett varumärke och vi har ett starkt varumärke som kan stärkas och förtydligas. Vi tror också att det finns ett större intresse bland unga att identifiera sig genom den här sortens produkter, t ex tuffa väskor som man samtidigt signalerar till omvärlden - titta på mig, jag håller på Amnesty.

Förslag till beslut

att uppdra åt sekretariatet att gå vidare i satsningen på profilmaterial och inleda en diskussion med postorderverksamheten i Lund.