Sektionens handlingsplan 2010-2016 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2009

Från: Styrelsens och sekretariatets handlingsplanegrupp
Datum: 27 augusti 2009

Sektionens handlingsplan 2010-2016

Inledning

Den internationella handlingsplanen för 2010-2016 (ISP) är nu antagen av ICM och arbetet med att ta fram en svensk handlingsplan för samma period har inletts i styrelsens och sekretariatets handlingsplanegrupp. Redan i detta skede har vi identifierat en viktig fråga angående formen för den svenska sektionens kommande handlingsplan där vi vill få styrelsens vägledning och beslut. Det gäller frågan hur vi ska förhålla oss till ISP som "strategisk karta" samt de globala prioriteringar som ska göras vartannat år och som utgör grunden i IS operativa tvåårsplaner (ISOP) de kommande sex åren. Vårt förslag är att översätta den strategiska kartan till svenska och låta den gälla som det övergripande strategiska ramverket för sektionens verksamhet 2010-2016, men att sektionen arbetar med tre tvååriga handlingsplaner under denna period. Det finns dock en del faktorer som behöver vägas in i detta förslag som vi redogör för i det nedanstående.

Handlingsplanens innehåll

Den svenska sektionens handlingsplan kommer vad gäller innehållet att styras av ISP, de globala prioriteringarna, det internationella sekretariatets operativa planer, samt de egna prioriteringar vi som sektion väljer att göra. Allt måste dock rymmas inom den "strategiska karta" som ISP utgör. Det är också viktigt att redan 2010 ange vilka verksamheter som har en begränsad utsträckning i tid, t ex ett eller två år, och vilka som sträcker sig över stora delar av eller hela perioden.

Globala prioriteringar och prioriteringar på sektionsnivå

Ett förslag på globala prioriteringar, Global Priorities Statement (GPS), för de kommande två åren är nu ute på remiss i sektionerna. Styrelsen kommer på septembermötet ta ställning till sekretariatets förslag på prioriteringar och dessa kommer tillsammans med ISP och de prioriteringar vi som sektion väljer att göra, utgöra kärnan i den kommande handlingsplanen för 2010-2011.

Förankringsmöjligheter

Deadline för sektionernas synpunkter på de globala prioriteringarna är den 30 september, vilket innebär att styrelsen och sekretariatet kommer att föreslå prioriteringar utan att ha någon större möjlighet att förankra förslagen i medlemskåren. Eftersom IS operativa plan för 2010-2011 (ISP) med all säkerhet antas i slutet av året kommer förslaget till sektionens handlingsplan för 2010-2011 förmodligen bli klart tidigast till styrelsens decembermöte för att sjösättas 1 januari 2010. Det här innebär med nödvändighet att årsmötet 2010 i maj kommer att diskutera en plan som till stora delar redan satts i verket. Styrelsen måste därför under hösten 2009 bestämma hur arbetet med handlingsplanen ska kommuniceras ut till medlemmarna och i vilken utsträckning årsmötet kan ha inflytande över de kommande handlingsplanernas innehåll.

Förslag till beslut

att sektionen under åren 2010-2016 arbetar med tre tvååriga handlingsplaner inom ramen för den internationella handlingsplanen som utgör det strategiska ramverket, samt

att den första handlingsplanen avser kalenderåren 2010-2011.