- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Ekonomisk rapport för första kvartalet 2013 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2013
Till: Styrelsen, Granskningskommittén
Från: Sekretariatet
Datum: 31 maj 2013
Ekonomisk rapport för första kvartalet 2013
(3 bilagor)
Inledning
Den första kvartalsrapporten innehåller ekonomiskt utfall för perioden januari till och med mars med jämförelser mot helårsbudgeten och med kommentarer av större avvikelser. Rapporten innehåller inte någon prognos eftersom det efter tre månader är svårt att prognostisera helårsutfallet som till stor del är beroende av hur sommarens face-to-face värvning av nya medlemmar och givare faller ut. En prognos för helårsutfallet görs i samband med den andra kvartalsrapporten.
De ekonomiska förutsättningarna
Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 101 165 tkr och på kostnadssidan är den beslutade budgetramen 97 009 tkr (inklusive redan beslutade disponibla budgetdelar om 9 000 tkr). Därutöver finns disponibla budgetdelar om 4 156 tkr för beslut i september, vilket tillsammans ger total kostnadsbudget på 101 165 tkr.
Verksamhetsplan
Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts. I en separat halvårsrapport till styrelsens septembermöte beskrivs hur sektionens mål har uppnåtts.
Periodens intäkter och en jämförelse mot budget
Bilaga 2
Intäkterna till och med mars uppgår till 31 788 tkr, 31% av budget. Föregående år var intäkterna under motsvarande period 29 691 tkr. Den främsta anledningen till inäktsökningen är att det regelbundna givandet i form av gåvor och medlemsavgifter har ökat.
Intäkterna (och kostnaderna) från nyvärvade medlemmar/givare skiljer på kall och varm rekrytering. Kall rekrytering innebär värvning av medlemmar och givare som inte sedan tidigare har någon anknytning till organisationen medan varm rekrytering innebär bearbetning av personer som på något sätt har visat sitt intresse. Intäkter från värvningsåret räknas till rekrytering och efterföljande år räknas intäkterna som ett pågående givande.
Nedan kommenteras intäktsgrupperna i den ordning som de följer i resultatrapporten
Kall rekrytering
(Donor acquisitions, cold recruitment)
Kall rekrytering sker främst via face-to-face (F2F) men rekrytering sker även i mindre omfattning via internet och telefundraising (tidigare benämnt telemarketing). Hittills i år har rekryteringen via F2F gått mycket bra till stor del beroende på att projektet kom igång tidigt och för att det har varit lätt att rekrytera värvare. Det inplanerade projektet för rekrytering via door-to-door (D2D) kommer inte att bli av i år men intäktsbortfallet kommer att kompenseras genom att resurserna omfördelas till rekrytering via F2F.
Utfallet för intäktsgruppen är 321 tkr, 8% av budget. Till största delen sker rekryteringen under sommaren vilket ger ett sent utfall för intäktsgruppen.
Varm rekrytering
(Donor acqusitions, warm recruitment)
Den varma rekryteringen är ganska marginell och innebär främst kontakt via telefundraising (TF). Utfallet för intäktsgruppen är 18 tkr, 7% av budget. Förra året var utfallet för intäktsgruppen 103 tkr beroende på att även intäkterna från SMS-aktivism fanns med. Dessa intäkter har klassificerats om och återfinns numera under det pågående givandet.
Pågående givande
(Donor continuing)
Till det pågående givandet räknas framför allt gåvor och medlemsavgifter via autogiro från åren efter värvningsåret. Intäkterna från regelbundna gåvor och medlemsavgifter uppgår till 18 038 tkr, vilket är 1 816 tkr högre jämfört med motsvarande period förra året. Däremot finns det en risk att inte intäkterna från uppgradering av gåvor från befintliga medlemmar/givare via telefundraising kommer att nå budget. Anledningen är att färre personer har fast telefon vilket försvårar telefonnummersättning av vår medlemsbas. Detta medför att vi inte når lika många medlemmar per telefon och är något som vi måste hitta lösningar på. De uppgraderingar som genomförs är däremot högre än budgeterat.
Utfallet för hela intäktsgruppen är 19 974 tkr, vilket är 26% av budget.
Övrig fundraising
(Other fundraising)
Den största intäktskällan under övrig fundraising är utdelningen från Postkodlotteriet. Utfallet blev 13 000 tkr, vilket är samma belopp som förra året. Under
Trusts and foundations
återfinns även intäkterna från specialprojektet i samarbete med Postkodlotteriet som bokförs vartefter kostnaderna uppstår. En annan stor intäkt som ingår är utdelningen från Human- och Hjälpfonden, från vilken besked om utdelningens storlek ges först sista december. Intäkterna från intäktsgruppen uppgår till 14 318 tkr, 54% av budget.
Försäljning
(Merchandise)
Under försäljning återfinns Amnestybutiken, annan försäljning samt prenumerationer. Utfallet uppgår till 184 tkr vilket är 36% av budget.
Övriga intäkter (Other income)
Under övriga intäkter återfinns intäkter från Amnestyakademin samt räntor. Utfallet är 104 tkr, 21% av budget.
Amnestyfondens andel av insamlade medel
Amnestyfondens andel är den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden.
Periodens kostnader
Bilaga 3
Kostnaderna uppgår efter tre månader till 26 941 tkr. Utfallet är 27% av den totala budgeten (inkl disponibla delar). Förra året var utfallet motsvarande period 18 201 tkr. Anledningen till det höga utfallet i år är att den disponibla budgetdelen om 9 000 tkr i form av ett extra bidrag till internationella rörelsen har betalats ut under perioden.
I föregående års utfall för perioden ingår förändringen av semesterlöneskulden (totalt 288 tkr) till lönekostnaderna. Förändringen ingår inte i årets utfall utan kommer att bokas upp först vid årsskiftet.
Nedan kommenteras varje kostnadsområde i den ordning som de följer i resultatrapporten.
Fundraising
(Fundraising)
Kostnaderna för fundraising uppgår till 3 094 tkr, vilket är 15% av budget. Utfallet för samma period förra året var 3 468 tkr.
Viktigt att notera är att de nya internationella riktlinjerna för redovisning definierar fundraisingkostnader på ett sätt som medför att att kostnaderna för insamling kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.
Kall rekrytering
(Donor acquisitions, cold recruitmnet)
Den största posten under kall rekrytering är kostnaderna för värvningen av medlemmar och givare via face-to-face. I budgeten ligger även rekrytering via door-to-door men den aktiviteteten kommmer att ställas in i år och resurserna kommer att omfördelas till F2F. Eftersom rekryteringen via F2F hittills har gått mycket bra kan ytterligare resurser komma att omfördelas hit senare under året. Budgeten för den kalla rekrytering uppgår till 11 871 tkr och utfallet är 1 746 tkr, 15% av budget. Eftersom rekryteringen främst pågår under sommaren är det främst då som kostnaderna uppstår.
Varm rekrytering
(Donor aquisitions, warm recruitment)
Kostnaderna för varm rekrytering uppgår till 198 tkr, 25% av budget.
Pågående givande (Donor continuing)
Till kostnaderna för det pågående givandet räknas bland annat uppgradering via telefundraising där vi ringer till befintliga medlemmar och frågar efter en ökning av gåvan på autogiro. Dessutom ingår kostnaden för givarbrev och medlemsaviseringar. Eftersom det har visat sig vara svårt att få fram telefonnummer för uppgradering via telefundraising kan budgeterade kostnader inom TF komma att omfördelas till andra aktiviteter senare under året. Utfallet uppgår till 659 tkr (17% av budget).
Övrig fundraising (Other fundraising)
Kostnaderna för stöd till fundraising är efter första kvartalet 159 tkr, 13% av budget. En ny testamentsbroschyr har tagits fram och kostnader för annonsering och utskick till utvalda medlemmar kommer att tillkomma.
Stöd till fundraising
(Fundraising support)
Utfallet är 734 tkr, 16% av budget. En stor del av kostnaderna inom intäktsgruppen är kopplade till medlems- och givarvärvningen vilket ger ett sent utfall även för kostnaderna. I budgeten ligger även annonskostnader som senare kommer att omfördelas till den kampanj/aktivitet som blir aktuell vilket innebär att utfallet kommer att bli lägre än budgeterat.
Merchandise (försäljning)
Under försäljning ligger alla kostnader för Amnestys postorderverksamhet. Sektionen har det ekonomiska ansvaret för verksamheten och det praktiska arbetet med lagerhållning och leveranser sköts av aktivister i Lund. Utfallet är hittills 36 tkr (10% av budget) men ytterligare kostnader för framtagning av profilprodukter kommer att tillkomma.
Arbetet för mänskliga rättigheter
(Human Rights Work)
Utfallet för arbetet för mänsklig rättigheter uppgår till 5 416 tkr inklusive lönekostnader, 20% av budget. Förra året var utfallet för första kvartalet 5 980 tkr.
Critical pathways
(Critical pathways)
Utfallet för sektionens kampanjarbete under
Critical Pathways
uppgår till 1 619 tkr, 20% av budget. För några av kampanjerna ligger aktivitetsfokus under senare delar av året.
Non critical pathways
(non critical pathways)
Under
Non critical pathways
återfinns främst sektionens arbete med utbildning inom mänskliga rättigheter. Utfallet är 491 tkr, 14% av budget.
Under hösten kommer
Amnesty i skolan
att lanseras vilket innebär att en del av kostnaderna har ett senare utfall.
Operational enabler portfolios
(Operational enabler portfolios)
Sektionens utvecklingsarbete på bland annat digitala plattformar och kommunikation via digitala kanaler för att nå målet om
One Digital Amnesty
har under första kvartalet kostat 298 tkr. Utfallet är 17% av budget.
Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter
(Human rights support)
Stödet till arbetet för mänskliga rättigheter innefattar stöd till medlemmar, aktivister och grupper i form av utbildningar, material, utskick och förberedelser för vårt kampanjarbete. Dessutom ligger också mycket av vår kommunikation i form av Amnesty Press samt mediaarbete både i traditionella och digitala medier under rubriken. Utfallet är hittills 3 007 tkr, 21% av budget.
Gemensamma kostnader
(Organisational support)
Totalt uppgick gemensamma kostnader till 4 301 tkr, 26% av budget. Förra året uppgick kostnaderna under motsvarande period till 4 068 tkr.
Gemensamma kostnader
(Organisational support)
Under gemensamma kostnader ligger bl a alla kostnader för sekretariatet och även löner för sekretariatsgemensamma tjänster. Utfallet är 3 788 tkr, vilket är 29% av budget.
Styrning
(Governance)
Här återfinns styrelsens kostnader, kostnader för årsmötet samt lönekostnader för styrelsesekreteraren. Utfallet är 338 tkr, 15% av budget. Ytterligare kostnaderna för årsmötet kommer att tillkomma.
Other general expense (övriga allmänna kostnader)
Under övriga allmänna kostnader återfinns avskrivningar. Utfallet är 175 tkr, 16% av budget. Helårsutfallet är beroende på hur CRM-projektet fortskrider under året.
Intercompany transactions (transaktioner inom organisationen)
Under internationella transaktioner återfinns alla transaktioner inom organisationen. I budgeten finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, frivilliga bidrag till internationella rörelsen samt bidraget till Amnestys EU-kontor.
Utfallet uppgår till 14 130 tkr, 39% av budget. Anledningen till det höga utfallet är att det frivilliga bidraget till internationella rörelsen på 9 000 tkr som låg som en disponibel budgetdel har betalats ut under perioden.
Bilagor:
Resultatrapport mars 2013, sammanfattning.
Resultatrapport mars 2013, intäkter.
Resultatrapport mars 2013, kostnader.