Uppföljning av årsmötesbeslut 2013 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2013

Datum: 24 maj 2013

Uppföljning av årsmötesbeslut 2013

Följande beslut som fattades vid årsmötet 2013 föranleder någon form av uppföljning. Nedan kommer sekretariatet med förslag på hur det kan göras, och i vissa fall en kommentar till beslutet.

§ 34 Motion Förslag till motionsberedning inför årsmöte

Beslut

att uppdra åt styrelsen att se över en lämplig lösning för att motioner ska kunna bearbetas mer innan årsmötet.

Kommentar:
Sekretariatet menar att det finns två typer av åtgärder för att följa upp detta beslut. Det ena handlar om praktiska lösningar för att förhöja kvaliteten på motioner före de skickas in, i form av bättre hjälp i motionsskrivandet, workhops, manualer etc. Detta är en del av sekretariatets naturliga förbättringsarbete och kräver egentligen inte något beslut. Den andra typen av åtgärd är att skapa en mer formaliserad instans, t ex en motionskommitté, för en bearbetning av motionerna efter det att de skickats in men före de publiceras i årsmöteshandlingarna. Det senare kräver med sannolikhet stadgeändringar samt att styrelsen tar ställning i ett antal principfrågor. Dessa båda typer av åtgärder står inte i motsättning till varandra men det är sekretariatets uppfattning att det är den senare typen som kräver uppföljning från styrelsen.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att i samråd med SG1, till decembermötet komma med ett förslag på hur motioner kan bearbetas mer innan de publiceras i årsmöteshandlingarna.

§ 36 Motion om Granskningskommitténs roll och funktion

Beslut

att uppdra åt styrelsen att utarbeta nya riktlinjer åt Granskningskommittén, tillsammans med Granskningskommittén, med hänsyn till det pågående arbetet i Frivilligorganisationernas insamlingsråd och Bokföringsnämnden och återkomma till nästa årsmöte med förslag, samt

att uppdra åt styrelsen att tillsammans med Granskningskommittén utveckla formerna för rapportens presentation på årsmötet så att den ges mer utrymme och leder till fler frågor från medlemmarna.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt SG1 att kontakta Granskningskommittén för att utarbeta ett förslag på uppdaterade riktlinjer för Granskningskommittén, med hänsyn till årsmötesbeslut 36:2013, senast till X-mötet.

att uppdra åt sekretariatet att, i samråd med Granskningskommittén, säkerställa att formerna för Granskningskommitténs presentation av sin rapport på årsmötet utvecklas, så att den ges mer utrymme och leder till fler frågor från medlemmarna.

§ 37 Motion gällande formulering i valberedningens riktlinjer

Beslut

att skrivningen om justerade protokoll respektive minnesanteckningar åter skrivs in i valberedningens riktlinjer under punkt 4, under rubriken ”Hela valberedningen”.

Kommentar:
Sekretariatet har uppdaterat valberedningens riktlinjer i enlighet med beslutet, dessa återfinns under styrdokumenten på medlemssidorna.

§ 38 Motion gällande valberedningens sammansättning

Beslut

att sektionens stadgar ändras enligt följande:

7.5 Förslag till årsmötets dagordning upprättas av styrelsen. Följande ärenden skall alltid finnas upptagna:

val av valberedning: a) tre fem ordinarie ledamöter, varav en sammankallande som utses internt och b) tre en suppleant er

att ändringen blir omedelbart justerad.

Kommentar:
Sekretariatet har uppdaterat stadgarna i enlighet med beslutet, dessa återfinns på hemsidan samt bland styrdokumenten på medlemssidorna.

§ 39 Stadgeändringsförslag från styrelsen om generalsekreteraren

Beslut

att ändra paragraf 6.5 av sektionens stadgar så att den får följande lydelse:

6.5 För att genomföra styrelsens beslut och ge service till distrikt, grupper och medlemmar skall sektionen upprätthålla ett sekretariat, som leds av en generalsekreterare utsedd av styrelsen.

§ 41 Förslag från styrelsen angående onlineval av förotroendevalda

Beslut

att ge styrelsen i uppdrag att till årsmötet 2014 återkomma med ett konkret förslag till stadgeändring som möjliggör onlineröstning vid val av sektionens styrelse - och eventuellt även andra förtroendevalda - vid årsmötet 2015.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att i samråd med SG1 och valberedningen, senast till decembermötet, ta fram ett konkret förslag på hur onlineval av styrelsen och eventuellt andra förtroendevalda kan genomföras.

§ 42 Förslag från styrelsen om resolution till ICM om Amnestys kärnvärden

Beslut

att uppdra åt svenska sektionen att på International Council Meeting 2013 verka för att Amnestyrörelsen vidtar åtgärder som syftar till att säkerställa respekten för Amnestys kärnvärden inom hela rörelsen, samt

att utöver de kärnvärden som nämns i resolutionen även lyfta värdet av medlemsstyrning och medlemsdemokrati.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt ICM-delegationen att på International Council Meeting 2013 verka för att Amnestyrörelsen vidtar åtgärder som syftar till att säkerställa respekten för Amnestys kärnvärden inom hela rörelsen, samt

§ 52 Motion Inför arvoderad styrelse

Beslut

att välja en kommitté med tre ledamöter med Amnestyerfarenhet som uppdras lämna ett konkret förslag på arvoderingsmöjligheter till årsmötet 2014.

§ 60 Val av kommitté för utredning av styrelsearvodering

Beslut

att välja Ida Burlin, Gustaf Löfgren och Hanna Roberts till kommittén med uppdrag att lämna ett konkret förslag på arvoderingsmöjligheter till årsmötet 2014.

Kommentar:
Det framgår inte av årsmötesbeslut 52 vem/vilket organ arvoderingsmöjligheterna ska gälla, men med hänsyn till den inkomna motionens anda och den diskussion som fördes på Påverkanstorget under årsmötet, förordar sekretariatet en tolkning där det är sektionens styrelse som avses. Det innebär emellertid inte att de alternativ uppdragsrguppen tar fram kan innebära alternativ som är mer begränsade, t ex till att omfatta enbart ordförande. Det viktiga är att det inte handlar om andra organ eller personer utan förtroendeposition.

Då den grupp som tillsattes vid årsmötet är densamma som har i uppdrag att utreda styrelsens arbetsbörda och kärnuppgifter anser sekretariatet att det är en bra idé att lägga ihop dessa uppdrag i gruppens direktiv.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att göra ett tillägg i direktiven för den uppdragsgrupp som utreder styrelsens arbetsbörda och kärnuppgifter, med att gruppen även ska lämna ett konkret förslag på arvoderingsmöjligheter av styrelsen till årsmötet 2014.

§ 54 Stadgeändringsförslag från styrelsen om begränsad mandattid

Beslut

att en ny paragraf 7.7 läggs till sektionens stadgar med följande lydelse:

7.7 Förtroendevalda i ett organ som väljs av årsmötet (sektionens styrelse, Granskningskommittén och valberedningen) får maximalt tjänstgöra i en sammanhängande period av sex år. Därefter måste ett uppehåll göras på minst två år för att kunna omväljas till samma organ. Vid val av ordförande och kassör gäller dock en sammanhängande mandatperiod i styrelsen om totalt åtta år, varav maximalt sex år som ordförande eller kassör,

att intjänade år räknas in när denna stadgeändring träder i kraft 2014.

§ 56 Förslag om resolution till ICM om analys av MR-bistånd

Beslut

att uppdra åt svenska sektionen att på International Council Meeting 2013 ställa sig bakom Amnesty International Schweiz resolution om säkerställande av MR-bistånd som verktyg inom ramen för Amnestys internationella strategiska planer.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt ICM-delegationen att på International Council Meeting 2013 ställa sig bakom Amnesty International Schweiz resolution om säkerställande av MR-bistånd som verktyg inom ramen för Amnestys internationella strategiska planer.

§ 57 Motion Utred formerna för hur förslag till valberedning tas fram

Beslut

att ge styrelsen i uppdrag att utreda frågan om hur kandidater till valberedningen ska tas fram och återkomma med ett förslag till nästa årsmöte som säkerställer kvaliteten i processen.

Förslag på åtgärd:

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens oktobermöte komma med förslag på hur kandidater till valberedningen ska tas fram, som säkerställer kvaliteten i processen

att styrelsen på oktobermötet fattar beslut om vidare uppdrag för att kunna lämna ett förslag till årsmötet 2014 kring detta.