Förslag stadgeändring Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2008

Datum: 21 januari 2008

Förslag stadgeändring: § 1 Vision och åtagande

Bakgrund
Det internationella rådsmötet (ICM) 2007 fattade beslutet att ändra formuleringen av Amnesty Internationals "vision and mission" till följande:

Amnesty International’s vision is of a world in which every person enjoys all of the human rights enshrined in the Universal Declaration of Human Rights and other international human rights instruments. In pursuit of this vision, Amnesty International’s mission is to undertake research and action focused on preventing and ending grave abuses of these rights.

(Decision 4 Full Spectrum Approach: Vision and mission)

I enlighet med detta beslut bör den svenska sektionens stadgar ändras så att de överensstämmer med de internationella vad gäller vision och åtagande.

Förslag till förändring
Nedan följer förslag på förändring av svenska sektionens stadgar, § 1 Vision och årtagande. Tillägg anges i kursiv stil. Borttagen text är genomstruken.

1. VISION OCH ÅTAGANDE
Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer för mänskliga rättigheter. I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att utreda och agera för att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av dessa rättigheter.

I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att, inom ramen för sitt arbete att främja alla mänskliga rättigheter, utreda och agera med tyngdpunkt på att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av rätten
- till fysisk och psykisk integritet
- till åsikts- och yttrandefrihet
- att inte bli diskriminerad.

Sektionsstyrelsen föreslår årsmötet 2008

att anta ovanstående förändring av den svenska sektionens stadgar avseende paragraf 1 Vision och åtagande.