Angående: Permutation av Amnestyfondens stadgar Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2008

Till: Styrelsen
Från: Fondstyrelsen
Datum: 18 januari 2008

Angående: Permutation av Amnestyfondens stadgar

Amnestyfondens ansöker om permutation av sina stadgar och behöver till följd av en tidigare permutation av stadgarna inkomma med en justering av tidigare ansökan.
Amnestyfonden behöver av formella skäl sektionsstyrelsens tillstyrkan av den justerade ansökan om permutation. Justeringen innebär förslag till ny lydelse av punkt 2 b) framgår att tre ordinarie ledamöter ska väljas vid varje årsmöte i stället för två ledamöter, enligt tidigare lydelse.

Förslag till beslut:

att tillstyrka Stiftelsen Svenska Amnestyfondens justerade ansökan om permutation vilket innebär att punkt 2 b) i Amnestyfondens stadgar permuterade 1999-03-31 ändras till: att tre ordinarie ledamöter ska väljas vid varje årsmöte i stället för två ledamöter.


1(1)





Kammarkollegiet
Advokatfiskalsenheten
Att: Sara Smeds
Box 2218
103 15 Stockholm



Stockholm den 16 december 2007



Dnr 430-19766-06
Ansökan om permutation av stadgarna för stiftelsen Svenska Amnestyfonden.
________________________________________________________________________

Bilägger en av mig undertecknad ansökan. Stiftelsens senaste årsredovisning kommer Gunilla Odin på Amnestys sekretariat att skicka till Dig inom kort.

I anledning av Kammarkollegiets beslut den 31 mars 1999 justeras yrkandet enligt följande.

Stiftelsen Svenska Amnestyfonden ansöker om tillstånd att i stiftelsens stadgar ändra punkten 2b enligt följande:

Samtliga ledamöter förutom personalrepresentanten och dennes ersättare utses av sektionens årsmöte. Ordinarie ledamöter i fondstyrelsen väljs för en tid av två år. Suppleant väljs för en tid av ett år. Vid varje årsmöte väljs tre av fondstyrelsens ordinarie ledamöter.

Skälen för yrkandet är detsamma som angetts i den ursprungliga ansökan. Bilägger stadgarna som de ser ut med denna ändring, bilaga 1 .

Kammarkollegiets beslut 1999-03-31
Beslutet är i det närmaste omöjligt att förstå för en icke rättsbildad person. Ett minimikrav hade varit att kammarkollegiet gjort en sammanställning av hur stadgarna såg ut efter beslutet. Jag har upprättat ett sådant dokument, bilaga 2 .


Kontakta gärna mig om Du har några frågor i ärendet. Mitt direktnummer är 08-696 95 71.


Med vänlig hälsning




Mårten Bengtsson
Bilaga 1.
Amnesty International
Stiftelsen Svenska Amnestyfonden
Beslut 2007-12-08

STADGAR FÖR STIFTELSEN SVENSKA AMNESTYFONDEN

Svenska sektionen av Amnesty International har genom stiftelseurkund som antagits vid årsmöte den 6 november 1966, grundat Stiftelsen Svenska Amnestyfonden. För fonden gäller efter beslut av Svenska Amnestyfonden den 8 december 2007 följande stadgar.

1. Fondens ändamål är att

    a ge juridisk hjälp åt personer som hotas av dödsstraff eller fängelsestraff eller som redan straffats på grand av sin övertygelse, religion eller hudfärg eller etnisk tillhörighet,
    b ge ekonomisk hjälp till politiskt förföljdas familjer,
    c ge ekonomisk eller annan hjälp till frigivna fångar som på grund av sin övertygelse, religion eller ras hindras från att skapa sig rimliga levnadsbetingelser i sitt land,
    d undersöka påstådda fall av misshandel och tortyr av fångar och frihetsberövande som strider mot deklarationen om mänskliga rättigheter samt att
    e verka för att rättelse av sådana missförhållanden kommer till stånd

2.a Fondens styrelse består av tio personer:
ordförande, personalrepresentant och ytterligare fem ordinarie ledamöter samt tre suppleanter, varav en är personlig ersättare för personalrepresentanten. Samtliga ledamöter måste vara medlemmar i svenska sektionen av Amnesty International.
Fondens styrelse är ansvarig inför Svenska Sektionens årsmöte.

    b Samtliga ledamöter förutom personalrepresentanten och dennes ersättare utses av sektionens årsmöte. Ordinarie ledamöter i fondstyrelsen väljs för en tid av två år. Suppleant väljs för en tid av ett år. Vid varje årsmöte väljs tre av fondstyrelsens ordinarie ledamöter.

    c Personalrepresentanten och dess suppleant väljs av personalen för en tid av ett år bland den personal, avlönad eller icke avlönad, som arbetar inom sektionens sekretariat sedan minst ett år och som är medlem av Amnesty International.

    d Fondstyrelsens suppleanter inträder i ordinarie ledamöters ställe i den ordning de blivit valda och har då rösträtt.


3 Styrelsen utdelar anslag som står i överensstämmelse med bestämmelserna i punkt 1 ovan,

4 Fondens medel deponeras på kontrollpostgirokonto eller räntebärande bankräkning. Styrelsen har rätt att göra överföringar från postgirokontot till bankkontot.

5 Fondens medel och räkenskaper skall hållas åtskilda från Svenska Sektionens medel och räkenskaper

6 Revision av fondens förvaltning skall göras årligen av Svenska Sektionens revisorer en manad före Sektionens årsmöte.

7 Rapport om fondens förvaltning skall avges årligen vid Svenska Sektionens årsmöte.

8 Grundplåten till fonden utgjordes av innestående medel på postgirokontot, 1 820 kr och på bankkontot, 11 900 kr.

9 I händelse av fondens upplösning skall kvarstående medel tillfalla Amnesty Internationals Emergency Fund.

Amnesty International
Svenska Sektionen
Årsmöte 5-6.11.66

permuterade 1999-03-31

              UTKAST TILL STIFTELSE URKUND
Svenska sektionen av Amnesty International grundar genom denna stiftelseurkund Svenska Amnestyfonden för vilken följande stadgar skall gälla.

1. Fondens ändamål är att

    a ge juridisk hjälp åt personer som hotas av dödsstraff eller fängelsestraff eller som redan straffats på grand av sin övertygelse, religion, hudfärg eller etnisk tillhörighet
    b ge ekonomisk hjälp till politiskt förföljdas familjer,
    c ge ekonomisk eller annan hjälp till frigivna fångar som på grund av sin övertygelse, religion eller ras hindras från att skapa sig rimliga levnadsbetingelser i sitt land,
    d undersöka påstådda fall av misshandel och tortyr av fångar och frihetsberövande som strider mot deklarationen om mänskliga rättigheter samt att
    e verka för att rättelse av sådana missförhållanden kommer till stånd

2 a Fondens styrelse består av tio personer:
ordförande, personalrepresentant och ytterligare fem ordinarie ledamöter samt tre suppleanter, varav en är personlig ersättare för personalrepresentanten. Samtliga ledamöter måste vara medlemmar i svenska sektionen av Amnesty International.
Fondens styrelse är ansvarig inför Svenska Sektionens årsmöte.

b Två av ledamöterna skall bestå av personer ur sektionens styrelse och utses av denna. Övriga ledamöter förutom personalrepresentanten och dennes ersättare utses av sektionens årsmöte.
Ordinarie ledamot i fondstyrelsen väljs för en tid av två år. Suppleant väljs för en tid av ett år. Vid varje årsmöte väljs två av fondstyrelsens ordinarie ledamöter.

c Personalrepresentanten och dess suppleant väljs av personalen för en tid av ett år bland den personal, avlönad eller icke avlönad, som arbetar inom sektionens sekretariat sedan minst ett år och som är medlem av Amnesty International.

d Fondstyrelsens suppleanter inträder i ordinarie ledamöters ställe i den ordning de blivit valda och har då rösträtt.

3 Styrelsen utdelar anslag som står i överensstämmelse med bestämmelserna i punkt 1 ovan,

4 Fondens medel deponeras på kontrollpostgirokonto 900 070 och på konto 3 586, avdelningskontor 6 154, Svenska Handelsbanken. Styrelsen har rätt att göra överföringar från postgirokontot till bankkontot.

5 Fondens medel och räkenskaper skall hållas åtskilda från Svenska Sektionens medel och räkenskaper

6 Revision av fondens förvaltning skall göras årligen av Svenska Sektionens revisorer en manad före Sektionens årsmöte.

7 Rapport om fondens förvaltning skall avges årligen vid Svenska Sektionens årsmöte.

8 Grundplåten till fonden utgöres av innestående medel på postgirokontot, 1 820 kr och på bankkontot, 11 900 kr.

9 I händelse av fondens upplösning skall kvarstående medel tillfalla Amnesty Internationals Emergency Fund.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OBS! Se ändringarna ur stadgarna fråb 1966 i dokumetet [ATT5SF7B/1966 rs stadgar.doc] . [ATTPKPOK/DOC260907.pdf]

[Brev Kammarkollegiet 20071216.doc] [Gllande stadgar efter styrelsen beslut dec 2007.doc] [1966 rs stadgar.doc]

---------------------------------------

[Styrelse dec 2007.doc] [Kammarkollegiet beslut.pdf] [Ny anskan Kammarkollegiet.pdf] [ATTK3OLI/1966 rs stadgar.doc] [6 kap stiftelselagen.doc]


OBS! Klicka på länkarna för det är inte möjligt att klista in pdf-erna.
3(3)



Mårten Bengtsson
2007-11-28



Kära styrelseledamöter,


Permutation av Amnestyfondens stadgar
_____________________________________________

Som en del av Er kommer ihåg, alla var ju inte med på den härliga tiden, så skickade ju Amnestyfonden in en ansökan om permutation av stadgarna för stiftelsen för över ett år sedan. Det hade förgåtts av en ganska lång beredning med beslut av årsmötet, sektionsstyrelsen och Amnestyfondens styrelse. Drygt ett år efter det att ansökan gavs in kom en begäran om komplettering (se bifogad fil) och jag har haft kontakt med en jurist på Kammarkollegiet. Jag fick då klart för mig att fonden redan hade gett in en ansökan om permutation på 90-talet och att det fanns ett beslut från den 31 mars 1999 (se bifogad fil).

Kammarkollegiets beslut är en studie i hur ett förvaltningsbeslut kan utformas när det är som sämst. Beslutet är mycket svårt att förstå, men jag har försökt att bena upp det hela. Vad som komplicerar beslutet är att de stadgar som låg till grund för ansökan och kammarkollegiets beslut var från 1995 (se bifogad fil) medan de stadgar som ligger till grund för den ansökan som nu har getts in är från 2004 (se bifogad fil). På dessa nio år har det gjorts ytterligare några ändringar i stadgarna.

Kammarkollegiet har i sitt tidigare beslut funnit att en del av ansökan skulle avvisas, en annan del avslås och slutligen en del medges. Detta leder till ett fåtal justeringar av de ursprungliga stadgarna från 1966. Jag har efter bästa förmåga markerat dessa förändringar i ett dokument i den bifogade filen.

Skillnaden mellan 1995 års stadgar och 2004 års stadgar
Punkten 2b har ändrats på så sätt att numera utses samtliga ledamöter förutom personalrepresentanten och dennes ersättare av sektionens årsmöte, d.v.s. sektionsstyrelsen utser inte längre två ledamöter. Detta har också medfört att det numera väljs tre ordinarie ledamöter vid varje årsmöte istället för som tidigare två.

Denna ändring är av den karaktären att den skulle kunna omfattas av permutation och jag föreslår därför att vi justera vår ansökan så att den omfattar denna förändring. I övrigt ser jag inget skäl till att vidhålla vår ansökan, eftersom vad vi begär skall ändras redan har avvisats och avslagits i det tidigare beslutet. Bilägger förslag på svar till Kammarkollegiet.

Underrättelse till tillsynsmyndigheten (länsstyrelsen) om vissa ändringar av föreskrifter
Som framgår av kammarkollegiets beslut – först andra hela meningen på sidan 3 – har stiftelsens styrelse rätt att själv ändra sådana föreskrifter som inte faller under 6 kap 1 § stiftelse­lagen. Styrelsen är då skyldig att underrätta tillsynsmyndigheten (länsstyrelsen) om sådana ändringar. De föreskrifter som har anvisats – se beslutet punkt 1 – kan höra till den här kategorin.

Detta innebär att följande punkter i 1995 års stadgar skulle kunna ändras genom beslut av styrelsen.
2d första meningen. Fondstyrelsens suppleanter kallas till varje sammanträde och har där
yttrande– och förslagsrätt.

2e. För styrelsebeslut fordras att minst fyra ledamöter är eniga. Vid lika röstetal är ord­förandes röst utslagsgivande.
4. Fondens medel deponeras på kontrollpostgirokonto eller räntebärande bankräkning.

För att ett sådant beslut om ändring skall godtas av länsstyrelsen måste föreskrifterna på grund av ändrade förhållande inte längre kunna följas eller ha blivit uppenbart onyttiga eller uppenbart stridande mot stiftarens avsikter eller om det finna andra särskilda skäl. Det finns antagligen en betydande risk för att i vart fall punkten 2d och 2e inte skulle anses uppfylla detta ganska strikta stadgande. Jag föreslår därför att vi helt enkelt tar in dessa i Amnesty­fondens arbetsordning. Vad gäller punkten 4 så bör nog länsstyrelsen inse att det inte längre är rimligt att hålla sig till ett enda bankkonto.





Kammarkollegiet
Advokatfiskalsenheten
Att: Sara Smeds
Box 2218
103 15 Stockholm





Stockholm den 26 november 2007





Dnr 430-19766-06
Ansökan om permutation av stadgarna för stiftelsen Svenska Amnestyfonden.
________________________________________________________________________

Bilägger stiftelsens senaste årsredovisning samt en av mig undertecknad ansökan. I anledning av Kammarkollegiets beslut den 31 mars 1999 justeras yrkandet enligt följande.

Stiftelsen Svenska Amnestyfonden ansöker om tillstånd att i stiftelsens stadgar ändra punkten 2b enligt följande:
Samtliga ledamöter förutom personalrepresentanten och dennes ersättare utses av sektionens årsmöte. Ordinarie ledamöter i fondstyrelsen väljs för en tid av två år. Suppleant väljs för en tid av ett år. Vid varje årsmöte väljs tre av fondstyrelsens ordinarie ledamöter.

Skälen för yrkanden är detsamma som angetts i den ursprungliga ansökan.

Kammarkollegiets beslut 1999-03-31
Beslutet är i det närmaste omöjligt att förstå för en icke rättsbildad person. Ett minimikrav hade varit att kammarkollegiet gjort en sammanställning av hur stadgarna såg ut efter beslutet.

Jag har upprättat ett sådant dokument. Jag har dock tillåtigt mig att ändra de i till ”fondstyrelsen suppleanter” i punkten 2d eftersom den annars blir svårbegriplig.

Kontakta gärna mig om Du har några frågor i ärendet. Mitt direktnummer är 08-696 95 71.


Med vänlig hälsning



Mårten Bengtsson
Amnesty International
Svenska Sektionen
Årsmöte 5-6.11.66

              UTKAST TILL STIFTELSE URKUND
        Svenska sektionen av Amnesty International grundar genom denna stiftelseurkund
        Svenska Amnestyfonden för vilken följande stadgar skall gälla.

        1 Fondens ändamål är att

          a ge juridisk hjälp åt personer som hotas av dödsstraff eller fängelsestraff eller som redan straffats på grand av sin övertygelse, religion eller hudfärg eller etnisk tillhörighet,
          b ge ekonomisk hjälp till politiskt förföljdas familjer,
          c ge ekonomisk eller annan hjälp till frigivna fångar som på grund av sin övertygelse, religion eller ras hindras från att skapa sig rimliga levnadsbetingelser i sitt land,
          d undersöka påstådda fall av misshandel och tortyr av fångar och frihetsberövande som strider mot deklarationen om mänskliga rättigheter samt att
          e verka för att rättelse av sådana missförhållanden kommer till stånd

        1. a) Fondens styrelse består av tio personer:
          ordförande, personalrepresentant och ytterligare fem ordinarie ledamöter samt tre suppleanter, varav en är personlig ersättare för personalrepresentanten. Samtliga ledamöter måste vara medlemmar i svenska sektionen av Amnesty International.
          Fondens styrelse är ansvarig inför Svenska Sektionens årsmöte.
          b) Två av ledamöterna skall bestå av personer ur sektionens styrelse och utses av denna. Övriga ledamöter förutom personalrepresentanten och dennes ersättare utses av sektionens årsmöte.
          Ordinarie ledamot i fondstyrelsen väljs för en tid av två år. Suppleant väljs för en tid av ett år. Vid varje årsmöte väljs två av fondstyrelsens ordinarie ledamöter.
          c) Personalrepresentanten och dess suppleant väljs av personalen för en tid av ett år bland den personal, avlönad eller icke avlönad, som arbetar inom sektionens sekretariat sedan minst ett år och som är medlem av Amnesty International.
          d) Fondstyrelsens suppleanter inträder i ordinarie ledamöters ställe i den ordning de blivit valda och har då rösträtt.
        2. Styrelsen utdelar anslag som står i överensstämmelse med bestämmelserna i punkt 1 ovan,

        4 Fondens medel deponeras på kontrollpostgirokonto 900 070 och på konto 3 586, avdelningskontor 6 154, Svenska Handelsbanken. Styrelsen har rätt att göra överföringar från postgirokontot till bankkontot.
        1. Fondens medel och räkenskaper skall hållas åtskilda från Svenska Sektionens medel och räkenskaper
        2. Revision av fondens förvaltning skall göras årligen av Svenska Sektionens revisorer en manad före Sektionens årsmöte.
        7 Rapport om fondens förvaltning skall avges årligen vid Svenska Sektionens årsmöte.
        1. Grundplåten till fonden utgöres av innestående medel på postgirokontot, 1 820 kr och på bankkontot, 11 900 kr.
        2. I händelse av fondens upplösning skall kvarstående medel tillfalla Amnesty Internationals Emergency Fund.

6 kap. Ändring m.m. av föreskrifter i ett stiftelseförordnande
Ändring m.m. efter tillstånd
1 § Styrelsen eller förvaltaren får inte utan tillstånd av Kammarkollegiet ändra eller upphäva eller i särskilt fall åsidosätta föreskrifter i stiftelseförordnandet som avser
1. stiftelsens ändamål,
2. hur stiftelsens förmögenhet skall vara placerad,
3. huruvida stiftelsen skall ha egen eller anknuten förvaltning,
4. av vem en styrelseledamot eller förvaltaren entledigas eller utses eller hur styrelsen skall vara sammansatt,
5. styrelsens beslutförhet eller omröstningsförfarande,
6. arvode till styrelsens ledamöter eller förvaltaren,
7. räkenskaper eller årsredovisning för stiftelsen,
8. revision, eller
9. rätt att föra talan om skadestånd till stiftelsen eller om entledigande av styrelseledamot eller förvaltare.
Föreskrifterna får ändras, upphävas eller i särskilt fall åsidosättas endast om de på grund av ändrade förhållanden inte längre kan följas eller har blivit uppenbart onyttiga eller uppenbart stridande mot stiftarens avsikter eller om det finns andra särskilda skäl.
Vid ändring av föreskrifter om stiftelsens ändamål skall vad som kan antas ha varit stiftarens avsikt beaktas så långt möjligt.
2 § Frågor om tillstånd enligt 1 § prövas på ansökan av styrelsen eller förvaltaren. Kammarkollegiets beslut får överklagas hos regeringen.
Ändring m.m. utan tillstånd
3 § Om stiftaren i stiftelseförordnandet uttryckligen har föreskrivit att styrelsen eller förvaltaren utan tillstånd av en myndighet får ändra, upphäva eller åsidosätta särskilt angivna föreskrifter i stiftelseförordnandet som angår en annan fråga än som anges i 1 § första stycket 1 , gäller vad stiftelseförordnandet föreskriver utan hinder av 1 § .
Även om det inte följer av stiftelseförordnandet får styrelsen eller förvaltaren i andra fall än som avses i
1 § första stycket utan tillstånd ändra, upphäva eller i särskilt fall åsidosätta en föreskrift i stiftelseförordnandet. Härvid skall 1 § andra stycket tillämpas.
4 § Styrelsen eller förvaltaren skall underrätta tillsynsmyndigheten om beslut som avses i 3 § . Beslutet gäller från och med den dag då tre månader förflutit sedan underrättelsen inkom till tillsynsmyndigheten, om inte denna under tremånaderstiden förbjudit styrelsen eller förvaltaren att tillämpa beslutet. Förbud av tillsynsmyndigheten får grundas endast på att beslutet strider mot denna lag.
Om tillsynsmyndigheten behöver längre tid för prövningen, får den förlänga tidsfristen enligt
första stycket med högst tre månader. Om det fattas beslut om förlängning skall stiftelsen underrättas om detta.