Förslag på direktiv: Ungdomsrådets roll Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2005

Från: Malin Bergman, Ida Burlin och Johan Sunnerstam
Datum: 14 januari 2005

Underlag: Ungdomsrådets roll

Inledning och problemformulering
Frågan utreds på uppdrag av styrelsen och består av att utreda och klargöra ungdomsrådets roll och att ge förslag på vilka arbetsuppgifter som ungdomsrådet bör ägna sig åt. Utredningen ska även se över hur rekryteringen till ungdomsrådet sker och hur mångfalden kan öka.

Bakgrund
Sedan 1998 har ett ungdomsråd på fem personer årligen utsetts av styrelsen. Ungdomsråden har överlag fungerat bra men haft en osynlig och otydlig roll inom sektionen. Det finns idag inga skrivna riktlinjer kring vad ungdomsrådet ska syssla med utan det är upp till de som sitter i ungdomsrådet att inom sig bestämma vad man vill fokusera på. En återkommande uppgift är att ungdomsrådet delar upp sektionens ungdomsgrupper mellan sig och sedan ansvarar man enskilt för att hålla kontakt med och ge stöd åt sina grupper. Detta har beskrivits som ett betungande ansvar av flera i ungdomsrådet. De senaste åren har ungdomsrådet anordnat några ungdomsträffar per år som varit väldigt uppskattade. Idag sker rekryteringen till ungdomsrådet genom att sekretariatet nominerar fem personer som styrelsen sedan beslutar om på junimötet varje år. Sekretariatet har haft svårt att hitta kandidater till ungdomsrådet. Ungdomsrådet har oftast bestått av tjejer. Sedan 1998 har tre killar suttit med.

Metod
Utredningsgruppen har bestått av tre personer som kommunicerat via e-post och telefon. Tillsammans har gruppen utformat en intervjumall (se bilaga 1) som använts i kontakt med bland annat nuvarande och tidigare aktiva i ungdomsrådet. 12 personer har intervjuats. Av dessa är 9 tjejer och 3 killar. 9 av de intervjuade har suttit eller sitter just nu i ungdomsrådet.

Det som kommit fram i intervjuerna sammanfattas under insamlat material och har legat som grund i vår diskussion och förslag till beslut.

Insamlat material

Ungdomsrådets roll och arbetsuppgifter
Det är stor spridning i svaren på frågan vilken roll ungdomsrådet bör ha. Vissa menar att ungdomsrådets roll är att samordna ungdomsarbetet i stort och andra väljer ut vissa arbetsuppgifter som de menar är extra viktiga att fokusera på.

I frågan om vilka arbetsuppgifter ungdomsrådet ska syssla med är de vanligaste svaren att:
-ordna ungdomsträffar och utbildningar för ungdomar
-ge stöd åt ungdomsgrupper
-vara rådgivande i frågor som rör ungdomar gentemot sekretariatet och styrelsen
-verka för att bilda nätverk mellan ungdomsgrupper

Den enda arbetsuppgift som ifrågasätts är huruvida ungdomsrådet ska prioritera att stödja ungdomsgrupper på de sätt som de gör idag. Av de 9 som suttit eller sitter i rådet berättar de flesta att det har varit och är svårt att få tag i folk när man ringer runt. Några ifrågasätter för vems skull man egentligen ringer. Vissa nämner direkt att denna uppgift inte ska finnas kvar. En person säger att ansvaret för stödet till grupperna är ”tidskrävande, tråkigt och ostimulerande” en annan pratar om att ungdomsrådet ”bör bli skonade från kontakten med grupperna- ringa runt till grupperna”. Det finns dock några som menar att kontakten med grupperna är den viktigaste uppgiften för ungdomsrådet och en person berättar att kontakten med grupperna fungerat bra.

För att ungdomsrådet ska kunna genomföra sina arbetsuppgifter återkommer en önskan om tydligare och mer avgränsade arbetsuppgifter. Flera trycker på vikten av att ha nära och tät kontakt inom rådet och att man inom rådet delegerar uppgifter och ansvarsområden mellan sig.

Flera personer betonar vikten av att hålla regelbunden kontakt även gentemot grupper, distrikt, sekretariatet och styrelsen. Kontakten med grupperna har, som tidigare nämnts, upplevts som svår då det är knepigt att få tag i folk. Kontakten med sekretariatet upplevs däremot som positiv och många lovordar Mats Engman (ungdomsansvarig) och hans insatser. Däremot upplever flera att det enbart är Mats på sekretariatet som man har kontakt med. Några nämner att det ibland upplevs som att beslut tas åt ungdomsrådet och att det är önskvärt med såväl mer dialog med som information till rådet. Överlag är det flera som nämner att det är önskvärt med mer ansvar för ungdomsrådet i relationen sekretariatet- ungdomsrådet. En person önskar att ungdomsrådet ska skrivas in i arbetsordningen för styrelsen. Några önskar mer kontakt med styrelsen och önskar att få träffa styrelsen. När det gäller distrikten är det flera som berättar att de aldrig haft kontakt med något distrikt. Några berättar att vissa personer i distrikten gjort insatser men att det överlag är ont om kontakt mellan ungdomsrådet och distrikten. Två personer berättar om goda erfarenheter från distrikt och att vissa distrikt har en ungdomsansvarig.

Samtliga vi pratat med är överens om att ungdomsrådet måste synas och få/ta mer plats inom sektionen. Flera pratar om att använda sig mer av grupptrycket, hemsidan och att berätta om ungdomsrådet på utbildningar. En önskan är även att denna information ska ske löpande och inte något som blir en punktinsats någon gång per år. Alla personer utom en är mycket positivt inställda till att ungdomsrådet ska synas mer på sektionens årsmöte. De flesta menar att ungdomsrådet bör ha en punkt på dagordningen där de presenteras och får visa sin verksamhetsberättelse för året som gått och planer inför kommande år.

Rekrytering
På frågan vad som skulle locka just de intervjuade att vara med i rådet var det vanligaste svaret ”att faktiskt känna till vad rådet gör”. Flera betonar att om rådet hade tydligare arbetsuppgifter så skulle det vara lättare att förstå vad det handlar om, men några poängterade att det även är en fråga om att rådet måste synas mer överlag. Flera menar att det bästa sättet att rekrytera är en mer offensiv utannonsering av att det behövs unga till rådet och att de som sitter i rådet gärna får berätta om vad de gör i en sådan annons. Några betonar att det är viktigt att vara tydlig både i vad som krävs och vad det ger att vara aktiv i rådet. Förslagen är att bland annat locka med utbildning, personlig utveckling och att det är meriterande att ha varit aktiv i ett nationellt råd.

På frågan hur vi ska rekrytera kommer flera olika förslag om hur rådet ska tillsättas och åsikterna går isär. De flesta förespråkar det tillvägagångssätt som vi har idag medan några gärna skulle se att årsmötet eller ungdomsträffarna beslutade om vilka som skulle sitta i rådet. Några trycker på att det skulle ge mer tyngd och legitimitet om rådet var valda av fler än bara styrelsen. Oavsett hur man vill se tillsättandet av rådet så tycker de flesta att fler bör känna till att det behövs unga till rådet och några förespråkar att grupperna ska kunna nominera intresserade.

Öka mångfalden
Alla är överens om att den geografiska spridningen inom ungdomsrådet varit och är god. Några kommenterar att de funnits få invandrare i ungdomsrådet. När det gäller antalet killar och tjejer i ungdomsrådet går åsikterna isär. Vissa menar att nästan bara tjejer i rådet speglar den aktiva rörelsen och ser det ej som ett problem. En menar att mångfald i sig är irrelevant och att urval ska ske efter kompetens. Flera resonerar att mångfald inte är ett mål i sig men att det bör vara i såväl sekretariatets som styrelsens beaktande vid nominering respektive beslutsfattande om vilka som ska ingå i rådet.

De som anser att vi aktivt ska arbeta för mångfald menar att vi gör det genom att visa upp att ungdomsrådet är intressant att arbeta i, att prioritera ökad mångfald i alla Amnestygrupper då det oftast är där vi rekryterar samt att ha det i åtanke vid nominering och beslutsfattande.

Resonerande del
Utifrån det material vi har fått in kan vi konstatera att det finns tydliga meningskiljaktigheter i vad ungdomsrådet bör ha för roll och vad de bör syssla med. Många vill att ungdomsrådet ska få ökat ansvar och tydligare och mer avgränsade uppgifter som bör vara utmanande. Samtidigt menar andra att det inte får vara för krävande och tungt att sitta i rådet. Det ska främst vara roligt och inspirerande och inte handla för mycket om prestation. Vi tycker att detta är värt att notera och att det visar på de olika förväntningar och ambitionsnivåer som finns hos unga aktiva. Samtidigt är det inget som vi i detta direktiv kan ta med i förslag på arbetsuppgifter annat än att vara tydliga i vad det är ungdomsrådet ska göra.

Vi håller med i önskemålet om att ungdomsrådet bör synas mera. Vi menar att det dels handlar om att visa på vad ungdomsrådet erbjuder, exempelvis anordnandet av ungdomsträffar. Men främst anser vi dock att det är en signal om att vi tycker att aktiva ungdomar är viktiga inom Amnesty! Ett nationellt ungdomsråd uppmärksammar ungdomarna inom Amnesty och kan förhoppningsvis inspirera till att ungdomar får mer stöd i bland annat distrikten.

Vi finner det svårt att föreslå vilken roll ungdomsrådet ska ha utan att ge förslag på vad de ska göra. Därför har vi valt att föreslå olika scenarion på arbetsuppgifter och låta det definiera vilken roll ungdomsrådet får. Som tidigare nämnts är knäckfrågan huruvida ungdomsrådet ska dela upp och ha ansvar för kontakt med ungdomsgrupperna eller ej. I denna fråga kan vi se en skillnad mellan vad tidigare aktiva i ungdomsrådet tycker jämfört med de som sitter i ungdomsrådet idag. De som sitter i rådet idag tycker överlag att kontakten med grupperna fungerar bra vilket majoriteten av de som suttit tidigare inte tycker. Här är vi kluvna kring hur mycket tyngd åsikterna hos det nuvarande rådet ska få. Handlar det om att ungdomsrådet fått rutiner i kontakten med grupperna eller har vi idag ett ungdomsråd som tar uppgiften på större allvar och helt enkelt lyckas bättre i kontakten med grupperna?

Nedan presenteras tre förslag på arbetsuppgifter för ungdomsrådet:

Alternativ A- påminner mycket om det rådet gör idag men ej samma ansvar för u-grupper

Ungdomsrådet bör:
-jobba för att ungdomar ska kunna träffas såväl för utbildning, inspiration och sociala aktiviteter. Exempelvis genom ungdomsträffar och ungdomsläger
–ha kontakt med ungdomsgrupperna för att bland annat tipsa och inspirera dem om vad som händer, exempelvis ungdomsträffar och utbildningar (skiljer sig delvis från idag, ej samma ”gruppansvar”)
-vara rådgivande i frågor som rör ungdomar gentemot såväl sekretariatet, styrelsen, distrikt och grupper
-uppmärksamma ungdomsarbetet i sektionen genom att rapportera om sitt arbete på exempelvis sektionens årsmöte och i grupptrycket

Det står ungdomsrådet fritt att inom sig bestämma om det är något ytterligare man vill syssla med.

Alternativ B- fokus på ungdomsgrupper och aktivism

Ungdomsrådet bör:
-dela upp ungdomsgrupperna mellan sig och ansvara för att hålla kontakt med dem. Detta för att vara ett stöd, inspirera och ge tips
- jobba för att ungdomar ska kunna träffas såväl för utbildning, inspiration och sociala aktiviteter. Exempelvis genom ungdomsträffar och ungdomsläger
–fokusera på att bilda nätverk mellan ungdomsgrupper som finns idag och satsa på att bilda fler ungdomsgrupper
-vara informatörer i ungdomssammanhang gentemot bland annat media och ungdomsorganisationer

Alternativ C- ett visionärt råd utan direkt gruppkontakt

Ungdomsrådet bör:
-ta till vara på ungdomars idéer och utreda hur de kan förverkligas

När det gäller rekrytering till ungdomsrådet så ser vi problem med att ungdomsrådet skulle väljas av till exempel årsmötet. Om ungdomsrådet valdes av årsmötet skulle de även behöva svara inför årsmötet. Ett sådant val skulle även innebära mer formaliteter för ungdomsrådet än vi finner önskvärt. I frågan om mångfald kan vi endast konstatera att vi rekommenderar såväl sekretariatet som styrelsen att beakta detta vid nominering och tillsättande av ungdomsrådet.

Vi presenterar endast ett förslag om rekrytering och mångfald:

-att sekretariatet och ungdomsrådet ansvarar för att synliggöra ungdomsrådet, berätta vad det innebär att sitta i rådet och uppmuntra grupper att tipsa om intresserade
-att sekretariatet ansvarar för att nominera kandidater till ungdomsrådet
-att sekretariatet och styrelsen strävar efter mångfald vid såväl nominering av som beslut om kandidater till ungdomsrådet
-att styrelsen på sitt junimöte varje år beslutar om vilka som ingår i ungdomsrådet

Förslag till beslut
Styrelsen föreslås besluta:

att ungdomsrådets bör ägna sig åt arbetsuppgifter enligt alternativ A
att ungdomsrådet ska rekryteras enligt förslaget ovan

Bilaga:
1. Intervjumall

Intervjumall

Ungdomsrådets roll och arbetsuppgifter

1) Vilken roll anser Du att ungdomsrådet bör ha?
2) Om Du fick välja, vilka tre uppgifter vill Du helst att ungdomsrådet ska jobba med?
3) Hur menar Du att ungdomsrådet ska genomföra dessa uppgifter?
4) Finns det uppgifter som Du anser att ungdomsrådet inte ska ägna sig åt?
5) Hur tycker Du att man ska informera om vad ungdomsrådet gör?
6) Tycker Du att ungdomsrådet ska synas mer inom sektionen, exempelvis på sektionens årsmöte? Om ja, hur tycker Du att detta ska ske?

Rekrytering till ungdomsrådet

7) Vad skulle få Dig att vilja vara med i ungdomsrådet?
8) Vilket tycker Du är det bästa sättet att locka folk till att vilja jobba i ungdomsrådet?
9) Hur tycker du att rekryteringen till ungdomsrådet ska ske? (Idag sker det gnm att sekretariatet letar efter intresserade och sedan nominerar sekretariatet dessa till styrelsen som tar beslut)

Mångfald

10) Hur tycker Du att mångfalden ser/sett ut i ungdomsrådet?
11) Hur tycker Du att vi ska jobba för att öka mångfalden i ungdomsrådet?

Övrigt att tillägga

12) Finns det något annat som Du vill tillägga?

Extra frågor till Dig som har suttit eller som sitter i ungdomsrådet

13) Vad tycker Du fungerar/fungerade bra?
14) Vad tycker Du fungerar/fungerade mindre bra och hur kan det förändras till det bättre?
15) Vilket arbete tycker Du ger/gav bäst resultat och har känts mest meningsfullt?
16) Hur tycker Du att kontakten med ungdomsgrupperna fungerar/fungerade?
17) Hur tycker Du att samarbetet med distrikten fungerar/fungerade?
18) Hur tycker Du att samarbetet med sekretariatet fungerar/fungerade?

Tack för Din medverkan!