Tillväxt - ett diskussionsunderlag Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2005

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 13 januari 2005

Tillväxt - ett diskussionsunderlag

Bakgrund

Sekretariatet presenterade på styrelsemötet i oktober 2004 ett förslag till ny fundraisingstrategi för sektionen. Förslaget utgick från målen i handlingsplanen 2004-2010. Styrelsen bordlade förslaget till fundraisingstrategi och efterlyste ett diskussionsunderlag om en framtida tillväxt för sektionen där målen i handlingsplanen kan överträffas och som tar upp andra satsningar än det förestående medlemsrekryteringsprojektet (F2F).

Tillväxt och "heliga kor"

Sekretariatet har i sina interna diskussioner om tillväxt dels försökt ringa in olika tänkbara tillväxtområden för sektionen (se bilaga 1), dels identifierat ett antal "heliga kor", d v s formella eller informella principer eller policies som reglerar vad vi hittills kunnat och inte kunnat göra. Man skulle kunna säga att vårt nuvarande fundraisingarbete i mångt och mycket är konsekvensen av dessa principer. Vi har därför tittat extra på vilka möjligheter för tillväxt som skulle kunna öppna sig om vi frångick principerna och vill att styrelsen funderar på om detta är möjligt eller önskvärt. En del av våra "heliga kor" är ju intimt förknippade med Amnestys organisationskultur, eller "själ" om man så vill, och det handlar alltså ytterst om frågan vilka vi är och vilka vi vill vara.

Diskussionen

Utifrån sammanfattningen av tillväxtområden har vi valt ut sex principer, som vi anser vara särskilt viktiga för en framtida tillväxtstrategi. Vi vill att styrelsen diskuterar var och en av dem utifrån frågor som:

Bör principen behållas? Om så, av vilka skäl? Vilka skulle bli konsekvenserna om vi frångick den? På vilket sätt skulle tillväxten kunna öka?

Vi vill undvika att diskussionen handlar om olika typer av aktiviteter, det anser vi vara senare, mer operativa steg i arbetet. Vi har dessutom medvetet undvikit att göra intäktskalkyler för olika områden. Detta dels för att en del områden, som "stora gåvor" är mer eller obearbetade i Sverige och vi alltså saknar kunskap om potentialen, dels kräver intäktskalkyler utförliga förstudier, som vi inte haft möjlighet att göra. Som ett exempel kan vi nämna att förarbetet till F2F-projektet, utöver flera års erfarenheter av inköpt F2F och långvarigt erafernhetsutbyte med danska och finländska sektionen, tagit mycket arbetstid i anspråk.


Princip 1: "Inga statliga medel"

Möjlighet:
- att använda statligt stöd för utbildning.

Princip 2: "Inga öronmärkta gåvor"

Möjligheter:
- att bedrva insamling vid krissituationer.
- att individanpassa givandet.
- att finansiera större Amnestyprojekt (kampanjer, fastigheter mm)

Princip 3: "Medlemskap viktigare än pengar"

Möjligheter:
- att satsa mera på bidragsgivare.
- att ansöka om bidrag från fonder/stiftelser.

Princip 4: "Alla medlemmar ska behandlas lika"

Möjligheter:
- att arbeta med "stora gåvor" (big gifts)
- att erbjuda individanpassat medlemskap.
- att erbjuda medlemskap i kampanjer.
- att erbjuda gratis medlemskap.

Princip 5: "Pengarna ska gå till verksamheten"

Möjlighet:
- att betala för annonsering.

Princip 6: "Verksamheten viktigare än profilering"

Möjligheter:
- att bedriva marknadsföring via produkter.
- att anordna lotterier.
- arbeta med kändisar.
- att bedriva lokal fundraising.



Bilaga 1 - Sammanfattning av sekretariatets kartläggning av tillväxtområden


Exempel på förutsättningar i Sverige - som vi bör utnyttja.

- Amnestys medlemmar är rikare, mer välutbildade och mer inflytelserika än svensken i gemen.

- Amnesty har ett stort stöd och förtroende i 40-talistgenerationen som har makten över media och nöjesindustrin i Sverige. Dessa människor har det mycket gott ställt och kommer att pensioneras de närmaste tio åren.

- Amnesty har, i motsats till flertalet ideella organisationer i Sverige, relativt lätt att attrahera unga människor, framför allt unga kvinnor. Dessa kvinnor kommer med tiden att bli allt rikare, mer välutbildade och mer inflytelserika i samhället.

- Mänskliga rättigheter hamnar allt mer på agendan i media och samhällsdebatten. Rättighetsperspektivet ersätter andra lösnings- och förklaringsmodeller. Det kan gälla väpnade konflikter ute i världen eller sociala problem i närsamhället.

- "Post-post 11 september". Å ena sidan står den moderna människorättsstrukturen inför många mycket allvarliga hot, å andra sidan väcker denna situation en stor oro och ett större intresse och engagemang bland allmänheten.

- Företagens intresse för mänskliga rättigheter ökar, samtidigt växer kraven på företagen.


Exempel på förutsättningar i Amnesty - som vi kan utnyttja.

- De internationella riktlinjerna för fundraising ger möjlighet till indirekt statligt stöd för t ex vissa typer av tjänster och mr-utbildning.

- Det pågår en internationell diskussion om att tillåta öronmärkning av gåvor.


1. Statligt stöd

A. Behålla policyn att inte ta emot statligt stöd. Utöver frågan om trovärdighet och oberoende tycker vi att det är
- en del av varumärket Amnesty,
- ett viktigt fundraisingargument.

dock:

B. Ta emot statligt stöd för utbildning/information
- De flesta övriga sektioner gör detta.
- Det finns internationella riktlinjer som tillåter detta (Fundraising guidelines, 1999).

Tillväxt:
Målet skulle kunna vara att utbildningsverksamheten blir självfinansierad (vi kan ta betalt för extern MR-utbildning, därmed utbilda professionella utbildare osv). Även specifika projekt och kostnader/framtagande av utbildnings- och informationsmaterial. På sikt kan detta ge fler medlemmar/aktivister och stärka varumärket. Bör integreras i strategin för mr- och medlemsutbildning (2005).

C. Ta emot indirekt statligt stöd för personer inom arbetsmarknadspolitiska åtgärder
- Skulle främst gälla kvalificerad arbetskraft för projektarbeten på sekretariatet.
- Det finns internationella riktlinjer som tillåter detta (Fundraising guidelines, 1999).

Tillväxt:
Fler som arbetar med Amnestys frågor.

D. EU-bidrag, fonder o d
- Det finns ett antal EU-fonder, t ex Europeiska flyktingfonden och Equal (EUs fond för social verksamhet), som Amnesty, främst tillsammans med andra organisationer (se 2B nedan) skulle kunna söka.
- Det bör vara möjligt för Amnesty att söka pengar ur Allmänna arvsfonden, eftersom den kan ses som en fond bestående av privatpersoners efterlämnade tillgångar som staten förvaltar.

Tillväxt:
Söka medel för specifika projekt m m, vilka vi annars inte har resurser för.


2. Samarbeten

A. Företagssamarbeten
- ABG-företag. Riktlinjer behövs (avvakta ICM).
- Övrigt företagssamarbete. Riktlinjer behövs. Bidrag från företag idag 1-2% i Amnesty (för organisationer i snitt ca 5%).
- Statliga bolag: Ska vi kunna samarbeta med statliga bolag eller bolag där staten är huvudägare? Riktlinjer behövs.
    B. Paraplyprojekt om mänskliga rättigheter
    - Publika insamlingsprojket, t ex "Världens barn".
    - Utbildningsprojekt tillsammans med andra organisationer (t ex "Födda fria").
    - Projekt inom flykting- och asylområdet via Rådgivningsbyrån.

    C. Samarbete med politiska partier
    - Praxis finns, men tydliga riktlinjer saknas. Ska vi t ex kunna be partier om ekonomiska bidrag?

    D. Andra samarbeten
    - Fackföreningar. Utöver samarbete kring den fackliga rapporten och 1 maj, får vi en del ekonomiska bidrag.
    - Kyrkor och samfund.
    - "Kändisar". Utnyttjas flitigt av andra sektioner och tidigare även i den svenska sektionen.
    - Liftestyle - produkter/konstnärer/design - försäljning i profilerande syfte
    - Resebranschen. Ökat intresse för länder och andra kulturer. Alternativ turism, t ex EKO-turism.

    Tillväxt:
    Ökade bidrag från företag och organisationer, ökade bidrag från allmänheten (paraplyinsamlingsprojekt), stärker varumärket, ökad tillväxt i rörelsen.


    3. Öronmärkning av bidrag

    A. Behålla policyn att inte öronmärka insamlade medel

    dock:

    - Skulle vi kunna öronmärka för t ex ett MR-center (som man gjort i AIUK där Rausing och Body shop skänkt 1 milj pund vardera)?
    - Skulle vi kunna öronmärka för specifika kampanjer? Internationellt pågår försök med detta, t ex Crisis Respons-insamling på Irak via www.amnesty.org under 2003. Fördelar: Lättare att kortsiktigt samla in pengar, ändamålet tydligare för givaren. Nackdelar: Mindre flexibilitet för organisationen vad gäller användandet av resurser, mer resurser måste läggas på återrapportering/redovisning av de insamlade medlen.
    - Öronmärkning genom annan ägandeform, t ex stiftelse eller AB? Skulle kunna bli intressant vid större gåvor som fatsigheter o d.
    - Dessutom: Internationella beslut kan komma att fattas som tillåter öronmärkning av gåvor (ICM 2005).


    4. Övrig fundraising

    A. Stora gåvor ("Big gifts")

    - Är det ok att vi "särbehandlar" givare? Skulle vi kunna öronmärka för t ex ett MR-center (som man gjort i England; Rausing 1 milj pund/Body shop 1 milj pund?). Program för "medelstora gåvor", t ex autogiro 1000 kr/månaden eller mer? Stora gåvor kräver aktivt deltagande från organisationens högsta ledning!

    - Öronmärka för specifika kampanjer? Hur skulle vi kunnna säkerställa at de insamlade medlen går till ändamålet?

    - Öronmärka utan att öronmärka: Skapa stiftelse (Amnestyfonden) eller AB. T ex, om någon skänker oss ett hus, kan vi via AB dra av moms.

    Dessutom: Internationella beslut kan komma att fattas som tillåter öronmärkning av gåvor i större utsträckning.

    B. Fundraising integreras mer i Amnestys övriga arbete
    - Fundraising på aktuella händelser (90-talet: barnhem i Kina gav bra resultat, trots att det låg i "mandatets utkanter").
    - "Flexibel" budget, budgetreserver ska kunna frigöras vid behov, t ex vid Crisis Response.
    - Amnestygruppens huvuduppgift blir insamling och medlemsvärvning! Hur ska vi skapa intresse och förståelse för lokal fundraising? Riktlinjer behövs för lokal insamling.

    C. Gå ifrån gratisannonsering , även om mottot är "så billigt som möjligt".

    D. Förändringar av medlemskapet
    - Ingen skillnad medlem/givare (som övriga sektioner, gäller stöd); i synnerhet om förslaget till representativ demokrati går igenom.
    - Gratis medlemskap.
    - Individanpassat medlemskap, större valfrihet för medlem för vad som ingår i medlemskapet.

    E. Penningplacering
    - Etiska riktlinjer/placeringspolicy. Behövs nya riktlinjer?

    F. "Nya" tekniker
    - Utveckla webben, epost, sms, mms, telefoni/3G-telefoni m m för insamling och aktivism.

    Tillväxt:
    Större gåvor, fler bidrag, fler medlemmar.


    5. Aktivism
    - Nya former för aktivism (korttidsaktivister= enfrågeaktivister/internet/epost/sms m m)
    - Nya specialgrupper


    6. Övrigt
    - Söka utmärkelser - nominera sig till priser, instifta priser.
    - Försäljning för att generera intäkter (second-hand-butiker m m).
    - Lotteriverksamhet.


    7. Omständigheter att ta hänsyn till
    - SFI:s regler. Vi får inte lägga mer än 25% på administration och fundraising, 75% ska gå till ändamålet (programverksamhet).
    - Gåvor ej avdragsgilla. FRII arbetar för att gåvor ska bli avdragsgilla, vilket är fallet i många andra länder, t ex alla övriga EU-länder.
    - Personuppgiftslagen (PUL), gäller framför allt registret och databashantering.
    - Skärpta marknadsföringsregler för TM/SMS/epost etc.
    - Konkurrens med andra organisationer; svårt att nå fram med budskapet, "mediabrus".
    - Samhällsförändringar. Enligt SCB är färre aktivister, däremot ökar antalet volontärtimmar. Man är inte intresserad av specifika organisationer (föreningsliv), utan frågorna är viktigare (se TEMO-bilaga).
    [Temo.pdf]
    - "Etablissemangsstämpel" (minus -): att vi inte behöver pengar; även internt "fult" att få in pengar.
    - "Etablissemangsstämpel" (plus +): trovärdighet.
    - Amnesty är "politiskt korrekt" och vårt språkbruk akademiskt, på gott (=trovärdighet, genomslag i media, utbildning, forskning och hos myndigheter) och ont (=utesluter flera grupper i samhället).