Förslag till föreberedelser för den svenska sektionen inför Rådsmötet 2005 Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2005

Till: Styrelsen, delegationen och AIK
Från: Christine Pamp
Datum: 13 januari 2005

Förslag: Sektionens förberedelser inför Rådsmötet 2005
I augusti 2005 är det dags för Amnesty Internationals 27 rådsmöte. Styrelsens mål bör vara att den svenska sektionen skall uppnå så stort inflytande som möjligt inför och under mötet. För att uppnå inflytande är det viktigt att vårt förberedande arbete planeras på ett så tydligt och effektivt sätt som möjligt. Det här är ett första förslag till ansvarsfördelning, arbetssätt och agenda för delegationen och övriga som deltar i förberedelserna.

Vem deltar i det förberedande arbetet?
Sektionens ordförande leder arbetet i delegationen och har det övergripande ansvaret för att förberedelserna fungerar på ett bra sätt och att vår delegation i Mexico gör ett så bra arbete som möjligt utifrån sektionens intressen. Den av styrelsen beslutade delegationen har tillsammans huvudansvaret för att alla delegater är väl insatta i sina ansvarsområden och känner sig trygga i sin roll inför och under rådsmötet. Till sin hjälp har delegationen framför allt AIK, sekretariatet, övriga styrelseledamöter och eventuellt tidigare rådsmötesdelegater. Styrelseledamöter som inte ingår i delegationen deltar i viss mån i det förberedande arbetet, men fokuserar i huvudsak på övriga delar av verksamheten.

Ansvarsfördelning
Det är min målsättning att vi ska vara så väl insatta som möjligt i alla de områden och frågor som sektionen identifierar som viktiga för den svenska sektionen. Enda sättet att åka till Mexico med största tänkbara spjutspetskompetens inom dessa områden är att var och en får ägna sina förberedelser åt sina specifika områden och frågor. Samtidigt måste alla delegater ha en övergripande kompetens och vara så insatta att de kan föra diskussioner med delegater från andra sektioner under rådsmötet och med medlemmar i vår egen sektion före och efter rådsmötet.

Jag föreslår att vi tills utgår från den klassiska indelningen av arbetsområden, eftersom den nya indelningen i beredningsgrupper (working parties) inte är helt tydlig och det är svårt att säkert veta vilka frågor som hamnar i vilken beredningsgrupp. Delegationen beslutar i samråd med styrelsen vilka frågor vi ska fokusera på. Den/de som har ansvaret för respektive område läser – med stöd från AIK – in sig på sitt område och har också ansvar för att förse övriga medlemmar av delegationen med sammanfattningar, samt bereda våra gemensamma diskussioner på området.

Ekonomi – Kassören och Carl Söderbergh
Åtagande – Carl Söderberg och Stefan Johansson
Arbetsmetoder – Sune Montán
Organisation – Lisa Moraeus
Samordning – Christine Pamp

Forum för diskussion och beredning
Styrelsen och delegationen har ansvar för att bereda relevanta frågor både internt inom styrelsen, delegationen och AIK samt externt i rörelsen. Vi kommer att behöva arbeta i flera olika forum för att uppnå bästa möjliga beredning.
• Den interna beredningen bör redan nu starta i AIKs databas i vårt interna forum. Efter hand som dokument anländer ansvarar respektive delegat för att diskussionen kommer igång så snart som möjligt.

• AIK sammanställer sammandrag med rekommendationer kring några av de största frågorna. Sammandragen kan användas både för den interna och den externa beredningen.

• Den externa beredningen sker genom en medlemsintern hemsida samt vid årsmötet och under vårens distriktsmöten. Organisationsdialogen under våren bör ske kring en eller ett par av de viktigaste ICM-frågorna.

• Ett delegationsmöte bör planeras i juni dit vi även har möjlighet att bjuda in externa nyckelpersoner, exempelvis tidigare rådsmötesdelegater.

• Ett nordiskt möte planeras på Färöarna i juni.

Kalendarie

Januari Styrelsen diskuterar det förberedande arbetet
Februari Det förberedande arbetet startar formellt för delegaterna och AIK
Mars Styrelsen identifierar vilka ICM-frågor som skall tas upp på årsmötet
April Delegationen arbetar med ICM-hemsidan och förbereder diskussionerna till årsmötet. Eventuellt besök på sista träffen med FRI-gruppen.
Maj Årsmötet i Uppsala
Juni Delegationsmöte samt nordiskt möte
Juli/aug Slutspurt framför allt i AIKs forum

Policyfrågor
1. I vilken utsträckning skall styrelseledamöter som inte ingår i delegationen involveras i förberedelsearbetet? Enligt förslag från Magnus Öhman tidigare i höst ”bör övriga ledamöter hålla sig insatta i ICMs huvudfrågor, och delta i diskussioner om den svenska sektionen ställningstaganden, dock på ett principiellt plan. Dessutom är det alla ledamöters ansvar att aktivt delta i organisationsdialogen angående den svenska sektionens ställningstaganden vid ICM. Denna arbetsfördelning skulle även kunna gälla efter ICM, då det ofta finns många rapporter att skriva. Alla i styrelsen ska dock vara insatta i vad som hänt samt ta ansvar för att denna information sprids i sektionen.

2. Bör vi släppa in vissa tidigare rådsmötesdelegater i AIKs forum för att få med deras kunskap och erfarenheter i diskussionerna redan från start? Exempelvis Maria Eklund och Christian
Gräslund.

Förslag till beslut

att inför rådsmötet arbeta utifrån de generella riktlinjer samt den generella ansvarsfördelning och tidplan som beskrivs ovan,

att uppdra åt sekretariatet att snarast färdigställa hemsidan för styrelsens externa beredning av rådsmötet bland medlemmarna.