Punkt 5. Direktiv för verksamhets- och budgetarbetet Underlag till styrelsemöte 22-23 oktober 2016

Datum: 2016-10-07

Punkt: 5. Direktiv för verksamhets- och budgetarbetet 2017

BESLUTSUNDERLAG

Direktiv för verksamhets- och budgetarbetet 2017
(1 bilaga)

Detta är sekretariatets förslag till riktlinjer för den fortsatta verksamhetsplaneringen och budgetarbetet avseende år 2017.

Riktlinjerna avser:

• Verksamhetens inriktning

• De ekonomiska förutsättningarna

• Process för verksamhetsplanering och budgetarbete

Verksamhetens inriktning
Grunden för budgeten 2017 kommer att vara internationella rörelsens strategiska mål samt den långsiktiga riktningen för den svenska sektionen

De ekonomiska förutsättningarna
De ekonomiska förutsättningarna för budgeten bestäms av hur stora intäkterna beräknas bli under budgetåret samt om budgeten ska vara balanserad eller inte. Om budgeten är balanserad är de budgeterade intäkterna lika stora som kostnaderna. Vissa år kan det vara lämpligt att ta av sektionens ekonomiska reserver, sparade medel, och därmed låta kostnaderna vara större än intäkterna, medan det andra år kan vara lämpligt att välja att bygga upp sektionens reserver och därför låta de budgeterade intäkterna vara större än kostnaderna.

Det finns intäktsslag som enligt tidigare beslut prognostiseras enligt tidigare beslutade budgetprinciper, vilket gäller Humanfonden och PostkodLotteriet.

Intäkter
Intäktsprognosen för 2017 är framtagen i juni och beslutad av styrelsen på junimötet. Intäktsprognosen är dock fortfarande preliminär. Intäkterna 2017 beräknas bli 134 124 tkr innan avdrag för Amnestyfondens andel av de insamlade medlen på 11 028 tkr inklusive specialprojekt på 9 000 tkr. Intäktsbudgeten för 2016 är 123 774 tkr innan avdrag för Amnestyfonden andel inklusive specialprojekt på 11 000 tkr. Amnestyfondens andel av de insamlade medlen budgeterades 2016 till 9 569 (15 157) tkr. Efter avdrag av Amnestyfondens andel, uppgår de budgeterade intäkterna för 2016 till 114 204 tkr.

Det bör beaktas att det i både budget 2016 och intäktsprognos 2017 ingår öronmärkta medel (restricted income), vilka främst avser specialprojekt där Internationella sekretariatet är utförare och medlen därför ska överföras till dem. Öronmärkta medel 2017 minskar med 2 000 tkr jämfört med budget 2016.

Sekretariatet bedömer att intäktsprognosen för 2017 samt de redan av styrelsen beslutade satsningarna för 2017 möjliggör för sektionen att bedriva verksamhet i utökad omfattning jämfört med 2016.

Nedan redogörs för några av de viktigaste inslagen i förslaget.

Nyrekrytering

Här återfinns intäkterna från värvningsåret från sektionens nyrekrytering av medlemmar och givare. Värvningen kommer att ske främst via Face-to-Face (F2F), telefundraising (TF), internet och SMS. Intäkterna för intäktsgruppen beräknas till 7 544 tkr.

Pågående givande
Av våra medlemmar och givare så betalar drygt 88% sin medlemsavgift/gåva via autogiro. Intäkterna från det regelbundna givandet via autogiro beräknas 2017 uppgå till 90 577 tkr. Uppgraderingar av bidrag från befintliga medlemmar beräknas till 2 600 tkr och reaktivering av tidigare medlemmar beräknas till 389 tkr. Totalt för denna intäktsgrupp beräknas intäkterna uppgå till 93 566 tkr

Övrig fundraising

De största enskilda posterna under övrig fundraising är basstödet från Postkodlotteriet (PKL), som budgeteras enligt PKLs nya fördelningsmodell, till 10 000 tkr samt öronmärkta medel på 9 000 tkr. Intäkterna för intäktsgruppen som helhet beräknas till 32 327 tkr.

Försäljning

Intäkterna från försäljning prognostiseras till 350 tkr.

Övriga intäkter

Till övriga intäkter räknas intäkter från arvoden och räntor. Intäkterna beräknas till 35 tkr.

Bidrag till den internationella rörelsen

På det internationella rådsmötet 2015 beslutades om en ny beräkningsmodell, Distribution Model, för de obligatoriska bidragen till internationella rörelsen. Enligt den nya modellen ska de obligatoriska bidragen 2016 beräknas enligt en övergångsregel, vilket innebär ett genomsnitt av den tidigare beräkningsmodellen som utgår ifrån 2014 års resultat och Distribution Model som utgår ifrån 2016 års budget. Övergångsregeln innebär ett lägre obligatoriskt bidrag 2016 än en beräkning helt enligt Distribution Model. För 2017, då den nya modellen används fullt ut, kommer de obligatoriska bidraget bli högre än 2016 och då uppgå till ca 46 mkr (prognosen för 2016 är ca 40 mkr).

Process för verksamhetsplanering och budgetarbete

Årets planeringsprocess utgår från den globala rörelsens fem strategiska mål samt den långsiktiga riktningen för den svenska sektionen. Styrelsen har redan på junimötet beslutat om prioriteringar inom MR-arbetet (strategiska mål 1-4) och på septembermötet om mobiliseringsarbetet (strategiskt mål 5). Detta, tillsammans med de nedan föreslagna besluten, utgör grunden och utgångspunkterna för sekretariatets verksamhetsplanering och budgetering. Parallellt med den faktiska planeringen utvecklas och införs ett nytt planeringssystem. Detta innebär en del utmaningar för sekretariatet och justeringar i systemet kommer sannolikt vara nödvändiga såväl under hösten som under kommande år. Syftet är att förbättra och förtydliga målnivåer, uppföljning, roller mm. Budgeteringen för 2017 görs med utgångspunkt i den internationella kontoplanen Cocoa.

Sekretariatet föreslår att styrelsen på oktobermötet fastställer allmänna riktlinjer för verksamhetsplanering och det fortsatta budgetarbetet, på decembermötet tar beslut om den slutgiltiga verksamhetsplanen och budgeten.

Processen under hösten 2016 blir ett test på om det trots utmaningar med en ny modell för planeringen ändå kan gå att höja den strategiska nivån på styrelsens beslut gällande budget och verksamhetsplan. Nedan beskrivs en föreslagen tidsplan för arbetet.

Styrelsen föreslås besluta

att intäkterna 2017 tillsvidare beräknas till 123 114 tkr efter Amnestyfondens andel, men inklusive öronmärkta medel;

att kostnadsbudgeten inte får överstiga intäkterna plus de redan beslutade satsningarna från arvet från 2015;

att arbetet bedrivs i enlighet med den föreslagna tidsplanen;

att följande verksamheter ska ingå i budget 2017: Amnesty Press med minst 4 nr samt avgift till Amnestys EU-förening.

Bilaga:

Intäktsprognos 2017