Punkt 3.1 Ekonomisk rapport för andra tertialen 2016 Underlag till styrelsemöte 22-23 oktober 2016

Datum: 2016

Punkt: 3.1 Ekonomisk rapport för andra tertialen 2016

RAPPORT

Ekonomisk rapport för andra tertialen 2016

(3 bilagor)

Inledning

På styrelsens  junimöte beslutades under §32 att ändra rapporteringscykeln för de ekonomiska rapporterna från kvartal- till tertialrapportering i samband med tertialrapportering 2 (T2). Ekonomiska tertialrapporter kommer att tas fram tre gånger per år och bygger på det ackumulerade utfallet per 30/4, 31/ 8 och 31/12. Till den andra tertialrapporten bifogas en prognos för helårsutfallet. Prognosen tas fram i samarbete med de anställda på sekretariatet som har budgetansvar.

Om inget särskilt anges, redovisas alla belopp i tusental kronor. Uppgifter inom parentes avser utfall föregående år.

De ekonomiska förutsättningarna

Styrelsen har på januarimötet 2016 fattat beslut om en intäktsbudget på 114 205 tkr och en kostnads- budget på 118 205 tkr. De överstigande kostnaderna på 4 000 tkr finansieras av det stora arv sektionen mottog i slutet av 2015, vilket beslutades redan på oktobermötet 2015. På junimötet 2016 fattade styrelsen beslut om ytterligare  användning av det stora arvet under en fyraårsperiod. För 2016 beslutades att sektionen kan använda ytterligare 2 320 tkr av arvet:

Ursprunglig kostnadsbudget för 2016

118 205

Kvar från tidigare beslut under 2015

Beslut om utökning i juni 2016

2 320

Totalt tillgängliga medel för 2016

121 125

Verksamhetsplan

Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts och hur den slutgiltiga prognosen för 2016 ser ut.

(Bilaga 1)

Intäkterna till och med  augusti månad uppgår till 69 493 (69 840) tkr, vilket är ca 61 % av budget. Intäkterna prognostiserats för helåret  till 130 319 tkr, efter Amnestyfondens andel, vilket är 16 114 tkr över budget. Den prognostiserade intäktsökningen beror på att sektionen är en av de universella testamentestagarna till ett stort arv som prognostiserats ge intäkter om 20 miljoner kr.

Kostnaderna till och med augusti månad uppgår till 73 003 (60 884)  tkr, 62% av budget. Helårsprognosen landar på 126 395 (102 339) tkr, vilket är 8 190 tkr över budget. Den främsta orsaken till kostnadsöverskridandet är att bidraget till den Internationella Rörelsen ökar stegvis i förhållande till  intäkterna när dessa överskrider vissa nivåer. Allt i enlighet med den nya beräkningsmodellen av det obligatoriska bidraget. Ökningen av det obligatoriska bidraget till den Internationella Rörelsen motsvarar 7 642 tkr och prognostiserats totalt till  39 785 (23 338) tkr.

I dagsläget är det oklart om det nya stora arv sektionen fått kommer att hinna skiftas innan årsskiftet. Om detta inte sker kommer prognosen för intäkterna att uppgå till 112 663 tkr efter Amnestyfondens andel, 1 542 tkr under budget. Prognosen för kostnader kommer då att uppgå till 121 998 tkr, vilket ger ett underskott på på totalt 9 335 tkr.

Sammanställning om arvet på 20 000 tkr hinner skiftas innan årsskiftet.

Ack utfall augusti 2016 (tkr)

Budget helår 2016

Utfall i %

av budget

Prognos

helår 2016

Prognos i % av

budget

Utfall

69 493

114 205

130 319

146 918

-73 003

-118 205

126 395

-102 339

-3 510

-4 000

3 924

44 579

Sammanställning om arvet på 20 000 tkr inte hinner skiftas innan årsskiftet.

Ack utfall augusti 2016 (tkr)

Budget helår 2016

Utfall i %

av budget

Prognos

helår 2016

Prognos i % av

budget

Utfall

69 493

114 205

112 663

146 918

-73 003

-118 205

-121 998

-102 339

-3 510

-4 000

-9 335

44 579

Prognosen för helåret visar på ett överskott på 3 924 (44 579) tkr.  Avvikelse från budget kommenteras nedan under respektiver rubrik.

(Bilaga 2)

Helårsprognosen för intäkterna hamnar på 130 318 tkr, utfallet föregående år var 146 918 tkr, vilket ger en intäktsminskning jämfört med föregående år på 12%. Intäktsminskningen beror till stor del på att det stora arv sektionen fick 2015. Intäktsminskningen hade blivit mer markant om inte sektionen varit en av de universella testamentestagarna till ännu ett stort arv, där sektionens andel värderas till 20 000 tkr i bouppteckningen .

Intäkterna är uppdelade på olika intäktsgrupper; kall respektive varm rekrytering, pågående givande, övrig fundraising, försäljning och övriga intäkter.

Kall rekrytering

Utfallet till och med augusti för den kalla rekryteringen är 1 386 tkr, vilket är 25% av budget. Helårsprognosen för den kalla rekryteringen är 3 242 tkr, vilket är 2 679 tkr under budget. Utfallet 2015 var 3 453 tkr. Sektionen konstaterar att budgeten för 2016 var för optimistiskt lagd och tar med den kunskapen i budgeten för 2017. Delar av den kalla rekrytering går sämre än förväntat, dels på grund av  den ökande konkurrensen från andra insamlingsorganisationer, dels på grund av problem med rekrytering av personal och hög sjukfrånvaro.

Den kalla rekryteringen via Face-to-Face (F2F) pågår under hela året med extra hög bemanning  under sommaren. I efterhand har det konstaterats att budgeten var lite för högt satt och helårsprognosen har därför sänkts till 1 800 tkr, vilket motsvarar 63% av budget. Verksamheten hade en bra bemanning under sommaren med insatserna räckte inte för att nå uppsatta mål.  Även prognosen för kall rekrytering via Door-to-Door (D2D) har skrivits ned. Projektet med D2D har bedrivits i Skåne och då främst i Malmö och Lund. Det konstaterades att marknaden för insamlingsorganisationer i dessa  områden för D2D föreföll mättad och därför har en omprioritering till förmån för F2F gjorts.

Helårsprognosen för kall rekrytering via web har sänkts med 32% jämfört med budget på grund av att den planerade julkortskampanjen inte kommer att genomföras.

Kall rekrytering via telefundraising (TF) går sämre än budgeterat, vilket till stor del beror på dåliga kontaktuppgifteroch att vi inte nått budgeterad bemanning, detta beroende på svårigheter att  rekrytera personal samt hög sjukfrånvaro. Helårsprognosen är sänkt till 130 tkr.

Övrig värvning via digitala medier, främst där besökare på amnesty.se följs upp och konverteras till autogiro (Digital to conversion) har börjat visa goda resultat efter första halvåret. Helårsprognosen på 198 tkr ligger i och för sig under budget, men denna kanal kommer fortsätta att generera mycket bättre kontaktuppgifter till TF i framtiden.

Varm rekrytering

Intäkterna från varm rekrytering uppgår till 43 tkr, vilket är 18% av budget. Den varma rekryteringen sker främst via TF, som inte gått så bra som förväntat, vilket till stor del beror att vi inte lyckats med att hitta bra leverantörer av kontaktuppgiftersamt svårigheter att rekrytera personal. Sekretariatet  har valt att avsluta samarbetet med dessa leverantörer och provar nu nya leverantörer samt sekretariatets egna framarbetade kontaktuppgifter.

Varm rekryteringen via sms går däremot mycket bättre än förväntat tack vare att fler sms-aktivister konverteras till månadsgivare via autogiro. Helårsprognosen har ökats med 17% jämfört med budget.

Pågående givande

Helårsprognosen för hela intäktsgruppen är 87 345  tkr, 762 tkr över budget och 2 603 tkr över 2015 års utfall. Intäkterna för hela intäktsgruppen har ett utfall på 58 631 tkr, vilket är 1 470 tkr högre än för samma period föregående år. De största intäkterna kommer från regelbundna gåvor, främst via autogiro, som uppgår till 58 950 (52 705) tkr. Helårsprognosen för de regelbundna gåvorna är 79 583 tkr, vilket är

1 862 tkr över budget. Ökningen beror främst på en högre medelgåva och att de nyrekryteringar som gjordes under 2015 i snitt hade en högre medelgåva än de som lämnat under 2015.

Även pågående givande via sms går bättre än förväntat, vilket ger en ökning av helårsprognosen med 12% jämfört med budget.

Övrig fundraising

Intäkterna från övrig fundraising till och med augusti uppgår till 15 888 tkr, 53% av budget. Att intäktsgruppen ligger något under budget beror främst på att Specialprojekten, som finansieras av öronmärkta medel, har kommit igång något senare än planerat och har således inte kunnat intäktsföras. Med anledning av att specialprojekten kommit igång senare än planerat har även prognosen för Special- projekten, Restricted Income, skrivits ned med 4 000 tkr.Testamenten prognostiserats till 26 449 tkr, 24 003 tkr över budget. Till största delen beror intäktsökningen på det stora arv som tagits upp i prognosen till ett värde om 20 000 tkr.

Helårsprognosen pekar på 51 488 tkr, 21 243 över budget. Föregående år var utfallet för intäktsgruppen per den sista december 73 210 tkr.

Försäljning

Till försäljning räknas intäkter från Amnestybutiken och prenumerationer på Amnesty Press.

Intäkterna till och med augusti uppgår till 127 tkr, 19% av budget, och prognosen för helåret landar på 391 tkr, 42 %  under budget. Anledning till sänkningen är att intäkterna från annonser i Amnesty Press förväntas bli lägre än förväntat då endast två av fyra nummer av Amnesty Press innehåller intäkts- bringade annonser. Detta på grund av att sekretariatet kom igång ett nummer senare än planerat med detta projekt samt på grund av sjukdom.

Övriga intäkter

Intäkter från Övriga intäkter beräknas till 25 tkr och och räntor till 10 tkr.

Amnestyfonden

Amnestyfondens andel av intäkterna är en avgående post från intäkterna i enlighet med avtalet om gemensam insamling. Prognosen för Amnestyfondens andel uppgår till 12 274 (15 157) tkr.

(Bilaga 3)

Kostnaderna fördelas på följande mål och områden;

• Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;

• Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;

• Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;

• Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars

• Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse, samt på

• Icke strategiska mål för arbetet för Mänskliga Rättigheter, utvecklingskostnader, stöd till arbetet för Mänskliga Rättigheter, gemensamma kostnader och Internationella Rörelsen.

Totala kostnader till och med augusti uppgår till 73 003 (60 884) tkr, 62% av budget. I kostnaderna ingår även personalkostnader för de personer som arbetar inom respektive område.

Prognosen för helåret är 126 395 tkr, 8 190 tkr över budget. 2015 uppgick de totala kostnaderna, inklusive obligatoriska och frivilliga bidrag till internationella rörelsen, till 102 339 tkr.

Totalt: Mål 1 - 4:

Utfallet för Mål 1 - 4 är till och med augusti 6 117 tkr, vilket är 58% av budget. Helårsprognosen är nedreviderad med 164 tkr jämfört med budget.

Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter

Utfallet till och med augusti är 2 272 tkr, 48% av budget. Helårsprognosen är ökad med 169 tkr jämfört med budget.

Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering

Utfallet följer budget, men prognostiserats att landa 15% över budget, då kostnaderna för HBTQI- kampanjen överskred budget.

Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse

Kostnaderna för Mål 3 ligger något under budget och helårsprognosen är sänkt 17% jämfört med budget. Nedskrivningen av prognosen beror på att kampanjstarten av flyktingkampanjen I Welcome har skjutits upp till nästa år.

Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars

Det ackumulerade utfallet till och med augusti är 881 tkr vilket är 85% av budget. Helårsprognosen är ökad med 421 tkr jämfört med budget. Det beror dels på att fokus för sektionens seminarier under Almedalsveckan gick under mål 4 istället för under mål 2 som planerats vid budgettillfället och dels en aktion mot dödsstraffet i USA i samband med den internationella dagen mot dödsstraff den 10 oktober, som inte ingick i budgeten.

Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse

Totala kostnader för Mål 5 till och med augusti är 19 181 tkr, 61% av budget. Prognosen för helåret är 31 932 tkr, 485 tkr över budget, vilket till stor del beror på en av de satsningar, gällande ett segmenterings- och målgruppsarbete, som beslutades på styrelsens junimöte.

Fundraisingkostnaderna ingår i Mål 5 och  följer samma indelning som motsvarande intäkter. Kostnaderna för kall rekrytering till och med augusti är 11 012 tkr, 64% av budget. Prognosen för helåret är 17 099 tkr, vilket är 131 tkr under budget.

Varm rekrytering har till och med augusti ett utfall på 1 139 tkr, 80% av budget. Prognosen för helåret är 1 819 tkr, 399 tkr över budget.

Det pågående givandethar hittills kostat 2 905 tkr, 60% av budget. Prognosen för helåret uppgår till

4 822 tkr, vilket är något under budget.

Utfallet för övrig fundraising är 413 tkr, 54% av budget. Prognosen för helåret är 779 tkr, och ligger i linje med budget.

Stöd till fundraising uppgår till 1 838 tkr, 48% av budget. Prognosen är höjd med 409 tkr jämfört med budget och orsaken till detta är tidigare nämnd satsning gällande ett segmenterings- och målgruppsarbete.

Kostnaderna för försäljning beräknas hamna något över budget på 377 tkr.

Total Growth and Mobilisation Expense inom mål 5

Inom detta område ligger de ackumulerade kostnaderna 338 tkr under budget för augusti månad och helårsprognosen är något nedreviderad jämfört med budget.

Icke strategiska mål för arbetet för Mänskliga Rättigheter

Inom detta område kostnadsförs en del av sektionens kostnader i samband med specialprojekten.

De ackumulerade kostnaderna för området ligger något över budget. Helårsprognosen är trots det sänkt med 164 tkr jämfört med budget eftersom endast två av tre delprojekt i Alt-click-projektet kommer att genomföras under 2016 .

Utvecklingskostnader inom MR-arbetet

För utvecklingskostnader inom MR-arbetet är utfallet 7 240 tkr och prognosen 12 858 tkr, vilket är 238 tkr över budget.

Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter är det största arbetsområdet inom arbetet för mänskliga rättigheter, utfallet per den sista augusti är 4 984 tkr. Den största  posten inom detta kostnadsslag är Amnesty Press. Kostnaden för Amnesty Press prognostiserats till 4 782 tkr vilket är  i linje med vad som budgeterats. I den tidigare uppställningen av ekonomimodellen har även stödet till aktiva medlemmar, Members, activists and groups support, redovisats under detta kostnadsslag. I den ekonomimodell som gäller för perioden 2016  till 2019 ligger stödet till aktiva medlemmar under Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse.

Gemensamma kostnader

Till gemensamma kostnader räknas organisationsstöd (sekretariatskostnader), styrning (styrelsen) och övriga kostnader (främst avskrivningar).  Det totala utfallet för kostnadsgruppen uppgår per sista augusti  till 12 841 tkr, 72% av budget. Helårsprognosen är satt till 20 514 tkr, 2 624 tkr över budget, vilket till stor del beror på personalförändringar. Största delen av orsaken till den höjda prognosen ligger inom området organisationsstöd, vilket  prognostiserats gå över budget med 2 150 tkr.

Kostnader för styrning prognostiserats överstiga budget med 473 tkr, vilket främst beror kostnaderna i samband med styrelsens styrelsemöte och studiebesök på det internationella sekretariatet i London i december, § 26 protokoll junimöte 2016.

Internationella rörelsen

Utfallet är 26 382 tkr, 62% av budget, och helårsprognosen landar på 47 915 tkr. Sekretariatet har betalt tre av de fyra obligatoriska bidragen till Internationella Sekretariatet i London och båda obligatoriska bidragen till Europakontoret. I och med att internationella rörelsen gått över till en ny beräkningsmodell, Distribution Model, för beräkning av det obligatoriska bidraget som är mer realtidsanpassad än den tidigare modellen förändras det obligatoriska bidraget stegvis i förhållande till förändringen av intäkterna under innevarande år. Sekretariatet budgeterade 32 143 tkr, men på grund av det arv, som vid bouppteckningstillfället värderades till 20 000 tkr, finns med i intäktsprognosen ökar även prognosen för det obligatoriska bidraget. Helårsprognosen för det obligatoriska bidraget har räknats fram till 39 785 tkr, 7 642 tkr högre än budget. Enligt den nya modellen ska de obligatoriska bidragen 2016 beräknas enligt en övergångsregel, vilket innebär ett genomsnitt av den tidigare beräkningsmodellen som utgår ifrån 2014 års resultat och Distribution Model som utgår ifrån 2016 års budget. Övergångsregeln innebär ett lägre obligatoriskt bidrag 2016 än en beräkning helt enligt Distribution Model. För 2017, då den nya modellen används fullt ut, kommer de obligatoriska bidraget bli högre än 2016. Hade den nya modellen legat till grund till 100% av beräkningen av det obligatoriska bidraget hade helårsprognosen för det obligatoriska bidraget till den Internationella Rörelsen landat på 53 469 tkr.

Eget kapital/reserver

Prognosen för den utgående reserven 2016 blir 82,3 mkr förutsatt att arvet på 20 mkr skiftas innan årsskiftet.

Svensk Insamlingskontroll

Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75% av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna om synnerliga skäl föreligger. Sekretariatet har tidigare frågat Lena Hörnblad som är kanslichef på Svensk Insamlingskontroll om ett stort arv kan anses vara synnerliga skäl och fått till svar att det är mycket positivt att organisationer får stora arv och det finns stor förståelse för att det påverkar nyckeltalen. Stora gåvor och testamenten är en sådan omständighet som utgör synnerliga skäl och att det är viktigt att i redovisningen till Svensk Insamlingskontroll ange det som förklaring till nyckeltalsavvikelsen.

Enligt sekretariatets beräkningar på helårsprognosen kommer sektionen att klara Svensk Insamlingskontrolls nyckeltal om att minst 75% av insamlade medel ska gå till organisationens ändamål.

Bilagor:

1. Resultatrapport augusti 2016, sammanfattning