Punkt 6 Beslut om lönenivån i arbetsgivarstrategin Underlag till styrelsemöte 22-23 oktober 2016

Datum: 2016-10-07
Punkt: 6. Beslut om lönenivån i arbetsgivarstrategin

BESLUTSUNDERLAG

I maj 2012 beslutade styrelsen:

§ 66 Strategiska frågor i arbetsgivarstrategin

att uppdra åt sekretariat att inkomma med ett beslutsunderlag i fråga om lönenivåer senast till septembermötet.

Sekretariatet har tittat på frågan om principer för lönenivåer och kommit fram till att det i nuvarande arbetsgivarstrategi finns angivna principer som sekretariatet anser ger tillräcklig vägledning i arbetet.

Utdrag ur arbetsgivarstrategin:

“Löner och anställningsvillkor Amnesty är en ideell organisation vars intäkter till största delen utgörs av enskilda människors medlemsavgifter och gåvor. Amnesty är ansvarig inför medlemmar, givare och den internationella rörelsen att intäkterna används för att främja mänskliga rättigheter på bästa och mest effektiva sätt. Kompetent personal är en förutsättning för att vårt arbete är av hög kvalitet och utförs effektivt och löner är ett medel att attrahera och behålla kompetent personal. Lönerna på Amnesty ska därför vara konkurrenskraftiga inom den ideella sektorn. De ska inte konkurrera med löner i det privata näringslivet eller den offentliga sektorn. Lönerna ska vara fasta och vår ambition är att de ska ligga i nivå med andra jämförbara organisationer i den ideella sektorn i Sverige. Med jämförbara avses i relation till storlek i medlemsantal och sekretariat. I förhandlingar med de fackliga organisationerna och samarbete med ideella nätverk och arbetsgivarförening säkerställs denna ambition. Lönerna ska dock alltid sättas på ett sätt som skapar och bibehåller förtroendet hos våra medlemmar, gåvogivare och allmänheten.”

Eftersom det finns otydligheter i den underliggande lönepolicyn så avser sekretariatet att revidera den inför lönerevisionen 2017. Om det visar sig att sekretariatet vill föreslå förändringar som påverkar innehållet i arbetsgivarstrategin kommer det att lyftas med styrelsen.

När det gäller själva lönenivåerna är det sekretariatet tolkning att det är beslut som ingår i generalsekreterarens mandat. Även formuleringar kring hur lönerna på Amnesty ska förhållas mer specifikt till andra organisationer i den ideella sektorn skulle innebära praktiska problem då det ibland krävs andra beslut på grund av exempelvis konkurrens på marknaden.

Utdrag ur styrelsens arbetsordning:

“Generalsekreteraren har från styrelsen fått det delegerade arbetsgivaransvaret inklusive att fatta beslut om personalpolicy, anställning, lönesättning, befordran och avveckling av personal. Generalsekreteraren svarar för att personalen har befattningsbeskrivningar och att utvecklingssamtal hålls. Generalsekreterararen kan delegera befogenheter till underställd personal, dock ej beslut om personalpolicyer eller avveckling av personal.”

Styrelsen föreslås besluta

att stryka beslutet från maj 2012 § 66 Strategiska frågor i arbetsgivarstrategin.