Styrelsemöte Amnestyfonden 19 september 2020

Amnestyfondens styrelse sammanträdde den 19 september, även denna gång via digital konferens på grund av rådande rekommendationer kring social distansering.

Den globala rörelsens nya strategi har på grund av pågående pandemi skjutits upp ett år och kommer att antas 2021, med start 2022. Därför kommer även den svenska strategin att skjutas ett år på framtiden, den kommer att antas 2022 och påbörjas 2023. Under 2020 och 2021 pågår arbetet med utveckling av strategiska mål och konsultation i rörelsen. En verksamhetsplan tas fram för att skapa en brygga mellan pågående strategisk period och den efterföljande, där MR-biståndet också kommer att finnas med.

Styrelsen diskuterade frågan kring att utvidga biståndet till att omfatta personal, förtroendevalda och aktivister. Under senare år har även Amnestys personal, förtroendevalda och aktiva medlemmar utsatts för hot. Amnestyfondens styrelse anser att det internationella sekretariatet och sektionerna måste vidta säkerhetsåtgärder för sin personal på ett systematiskt sätt. Systemet får gärna baseras på biståndets kunskap och erfarenheter, men bör finansieras separat. Amnestyfonden skiljer på personal och förtroendevalda och aktivister inom Amnestyrörelsen, där de två senare är MR-försvarare som MR-biståndet redan idag kan stötta.

39 ärenden avhandlades där Amnestyfonden ger eller kommer att ge stöd till individer och organisationer.

Nästkommande möte i oktober kommer att vara det första mötet med nya styrelseledamöter, eftersom årsmötet sköts upp från maj till oktober. Under normala förhållanden är detta möte ett tvådagarsmöte. På grund av den rådande pandemin kommer mötet att hållas digitalt och genomföras under en dag istället för två.