Styrelsemöte Amnestyfonden 8 februari 2020

Mötesrapport Amnestyfondens styrelse möte den 8 februari 2020

Vid Fondens möte den 8 februari beslutade styrelsen att fastställa den föreslagna verksamhetsberättelsen för 2019. Glädjande siffror var att utbetalningarna till bistånd för första gången var över 10 miljoner kronor, vilket är den högsta nivån någonsin.

Detta trots ett år av ekonomisk turbulens inom Amnestyrörelsen. Fondens fria och rörliga kapital diskuterades en del. Det rörliga kapitalet uppgick till 5,4 miljoner och det framfördes synpunkter på att det kunde placeras för högre avkastning, liksom att titta på alternativa investeringar ur jämlikhetsperspektiv.

Ordförande Svante Sandberg berättade att d et globala teamet har varit i Stockholm. Vi är centrala spelare i den internationella samordningen och skulle kunna vara ännu mer strategisk i framtiden. Ny generalsekreterare för internationella sekretariatet ska rekryteras. Fondstyrelsen fick information om att rekrytering beräknas vara klar 2021.

En fråga som togs upp på mötet var Fondens möjligheter till att ge bistånd i Sverige. En arbetsgrupp har arbetat med frågan om behovet av bistånd i Sverige den principiella hållningen till det. och Fonden har fått ett juridiskt utlåtande om att det inte skulle finnas några legala hinder för Fonden att stödja personer och organisationer i Sverige.

Det blev en omröstning i frågan, med resultatet att styrelsen röstade för förslaget att styrelsen ska kunna ta emot ansökningar och bevilja stöd även i Sverige. Voteringen slutade med siffrorna 4-3 och de tre som röstade nej till förslaget att Fonden inte ska jobba med fall i Sverige, med undantag för asylärenden, Svante Sandberg, Helena Bjuremalm och Anders Rosén reserverade sig mot beslutet.

Närvarande var ordförande Svante Sandberg, ledamöterna Anna Hagvall, Frida Larsson, Anders Rosén, Tomas Hultman och Christina Hagner. Suppleanterna Ali Hamidian och Henning Holmberg, samt Rebecka Jalvemyr och Gunilla Odin från personalen.

Anders Rosén
antecknade