Styrelsemöte Amnestyfonden 13 maj 2020

Amnestyfondens styrelse sammanträdde den 13 maj, även denna gång via digital konferens på grund av rådande rekommendationer kring social distansering.

Sektionsstyrelsen har beslutat att årsmötet för 2020 kommer att genomföras på en digital plattform den 3 oktober. Vid årsmötet ska bl.a. ett antal nya ledamöter i fondstyrelsen väljas.

Med anledning av pandemin har Internationella sekretariatet tagit fram en strategi för Covid-19. Vad gäller MR-biståndet analyseras situationen kontinuerligt och personalen följer upp hur såväl arbetet i stort som enskilda ärenden påverkas. I vissa ärenden kan stöd komma att ges under en längre tid på grund av pandemin.

Styrelsen diskuterade den pågående Översynen av den det internationella biståndet inom Amnesty International, och vilka områden som styrelsen anser är särskilt viktiga. Även en del praktiska frågor angående bl.a. de intervjuer som ska genomföras diskuterades.

15 ärenden avhandlades där Fonden ger eller kommer att ge stöd till individer och organisationer.

Styrelsen kommer att ha sitt nästa sammanträde i juni.