Styrelsemöte Amnestyfonden 10 december 2020

På den internationella dagen för mänskliga rättigheter, den 10 december möttes styrelsen för Amnestyfonden. Det var ett kvällsmöte och fortfarande i digital form – faktum är att den nya styrelsen för fonden ännu inte har träffats i verkligheten.

Styrelsen vid rapportering om omorganiseringen av kansliet i Stockholm och vad besparingsförslaget på tre miljoner årligen skulle innebära. Denna vecka kom beskedet kom också beskedet att generalsekreteraren lämnar sitt uppdrag. Därmed har förslaget till omorganisering lagts åt sidan och frågan kommer att aktualiseras senare.

Fondens personal berättade om hur de upplevt och tagit emot beskedet att Anna Lindenfors lämnar sitt jobb. Det är ännu inte mycket information och bakomvarande orsaker som har kommunicerats. En fråga är hur Amnestys styrelse ser på hur jämlikhetsarbetet som ska bedrivas i fortsättningen.

Rebecka presenterade förslag och arbete med säkerhetsklassning av dokument. Det är som är konfidentiellt bör inte ligga på Google Drive, är bedömningen. I tertialrapporter, protokoll och dagordningar behöver inte detaljnivån vara så stor, men tillräckliga för att Granskningskommittén ska kunna följa arbetet och de dokumenten ska därför ligga i Google Drive. Fondstyrelsen beslutade vidare att personalrapporter och annat känsligt material ska lägga i databasen. Med tanke på de säkerhetsrisker bör vi hålla ner mängden känsligt material i alla våra kanaler.

Granskningskommittén rapport presenterades, inklusive de förslag till förbättringar som fonden kan genomföra. Bland åtgärderna är att minnesanteckningarna från styrelsemötena finnas tillgängliga senast 14 dagar efter styrelsemötet och det justerade protokollet senast inom fyra veckor. Fonden beslutade att anta den föreslagna åtgärdsplanen.

Fondstyrelsen antog vidare verksamhetsplanen för 2021, vilken hade förberetts av personal och efter synpunkter från medlemmarna. Planen innehåller tre fokusområden:

Öka styrelsens engagemang i arbetet för att stärka Amnestys internationella människorättsbistånd

Stärka kommunikationen kring MR-biståndet
Stärka uppföljning, utvärdering och lärande

Styrelsen tog också beslut om budgeten för 2021:

Intäkterna beräknas bli 10,7 miljoner, inklusive ett större arv som sektion och fonden erhållit tillsammans. 9,8 miljoner är fondens andel av Amnestyrörelsens gemensamma insamlingar.

Resultatet för 2021 beräknas till minus 1,2 miljoner, vilket är planerat. Underskottet täcks av ett eget fritt kapital som bör betas av, totalt cirka sex miljoner. Meningen är att öka utbetalningarna, men osäkerheten är stor kring ekonomin överhuvudtaget 2021 på grund av coronasituationen.

Fonden fick som vanligt också information om de besluts som vad gäller ärendehantering av fondens handläggare efter förra styrelsemötet.

Anders Rosén

antecknade