Styrelsemöte Amnestyfonden 14 april 2020

Här kommer en hälsning från Amnestyfondens styrelse och sammanfattning från senaste styrelsemötet. Med coronapandemin lever vi i prövande tider, men mitt i all ovisshet och omställning som sker värms vi av det arbete som ni aktivister här i Sverige och människorättsförsvarare runt om i världen gör för att de mänskliga rättigheterna inte ska inskränkas i den rådande situationen.

Den 14 april sammanträdde Amnestyfondens, då vi är nu i en tid då social distansering är viktigt sågs vi alla via digital konferens. De digitala verktygen säkerställer ändå att det viktiga arbete som Amnestyfonden genomför fortgår trots att vardagen inte är som den vi är vana vid.

Inför styrelsemötet fördes samtal mellan sektionsstyrelsen och Amnestyfondens styrelse gällande den svenska sektionens möjligheter att genomföra det planerade årsmötet i maj 2020. Amnestyfonden beslöt att stödja sektionsstyrelsens beslut att flytta årsmötet till hösten 2020, senast till november 2020. Detta beslut fattade sektionsstyrelsen av anledningen av den omfattande coronapandemin som drabbat Sverige och stora delar av världen. Flytten av årsmötet innebär att alla ledamöter i fondstyrelsen sitter kvar tills årsmötet 2020 genomförts. Amnestyfondens arbete kommer fortgå och vi ser över hur rådande läge påverkar både styrelsens arbete och personalens arbete.

Översikten av den det internationella biståndet inom Amnesty International har påbörjats och arbetet kommer fortlöpa under våren och sommaren. Personalen har även påbörjat ett arbete med att se över i vilken omfattning MR-biståndet inom ramen för Amnestyfonden går till ärenden rörande tortyr. Detta i linje med det uppdrag som årsmötet 2019 gav till sekretariatet inom ramen för att synliggöra arbetet som görs för att förebygga människorättskränkningar i form av tortyr.

Under våren planerar vi i Amnestyfonden att hålla ytterligare två ordinarie styrelsemöten.

Se till att ta hand om er själva och om varandra!

Varma hälsningar Amnestyfondens styrelse genom Tomas Hultman