Styrelsen informerar november 2016

Under hösten har styrelsen haft möten i september och oktober. Under septembermötet fortsatte styrelsen att följa upp årsmötet och årsmötesbesluten. I oktober var det fokus på verksamhetsplaneringen för 2017-2019 och den kommande översynen av medlemsdemokratin som framför allt ska handla om distrikten och årsmötet.

UPPFÖLJNING AV ÅRSMÖTET

På årsmötet bifölls bland annat två motioner om att inkludera ett tydligare HBTQI-perspektiv i Amnestys arbete. Styrelsen beslutade att sekretariatet ska arbeta för att det ska lyftas fram fler enskilda fall med kopplingar till dessa frågor och att det i alla kampanjer där det är möjligt, ska gå att arbeta med HBTQI-relaterade frågor. Styrelsen har också gett sekretariatet i uppdrag att tillsammans med aktiva HBTQI-grupper ta fram nya riktlinjer för ett mer inkluderande språkbruk.

Utvärderingen från årsmötet visade att en stor majoritet av årsmötesdeltagarna, 89 procent, var nöjda med årsmötet. Utvärderingen visade också att många deltagare tyckte att årsmötet hade en bra blandning av årsmötesformalia, tid för att träffas och umgås med gamla och nya amnestyvänner och intressanta seminarier. Vissa deltagare ville dock ha mer av någon del, antingen mer tid för motionsberedning och beslut eller mer tid för MR-seminarier och att umgås och diskutera med andra aktiva medlemmar. Styrelsen diskuterade att det är viktigt att ta hänsyn till medlemmarnas synpunkter i utformandet av årsmötet 2017, den större frågan om hur årsmötet eventuellt ska förändras kommer att ingå i den kommande översynen av medlemsdemokratin.

DEN INTERNATIONELLA RÖRELSEN

åde på septembermötet och oktobermötet diskuterade styrelsen den pågående processen som handlar om den internationella rörelsens styrmodell, den så kallade Governance Reform-processen. Detta var också en av de stora frågorna under Chairs Assembly och Directors Forum i somras där Tora Törnquist, ordförande och Anna Lindenfors, generalsekreterare deltog på möte med de andra sektionernas ordförande och generalsekreterare. Det finns nu ett relativt färdigt förslag till ny styrmodell för den internationella rörelsen, men fortfarande har sektionerna olika uppfattningar om de frågor som handlar om hur rösträtten ska fördelas och hur rörelsen ska uppnå ökad mångfald på Global Assembly, det möte som föreslås ersätta det internationella rådsmötet ICM.

Svenska sektionen driver att det nya systemet för rösträtten ska stärka mindre sektioner och att det ska utgå från antalet medlemmar så att makten ligger bland gräsrötterna. Styrelsen har också diskuterat med andra sektioner om behovet av att bredda mångfaldsbegreppet, vilket för närvarande fokuserar på frågan om kön och ålder. Då den internationella styrelsens förslag till ny styrmodell bygger på att varje sektion har rätt att skicka tre representanter till mötet, där ordförande och generalsekreterare ingår, anser styrelsen inte att det bör vara krav på kvotering inom varje delegation. Däremot menar styrelsen att det är viktigt att skapa strukturer som ökar mångfalden inom mötet som helhet.

DISKUSSIONER OM MEDLEMSDEMOKRATIN

Samma helg som styrelsen hade sitt oktobermöte var det flera andra aktivistmöten, bland annat aktivistseminarium och verksamhetsmöte. Alla mötena hölls på ett och samma ställe vilket gav många tillfällen till nya kontakter och diskussioner. Styrelsen tog med sig många idéer och tankar, inte minst från verksamhetsmötet som var öppet för alla medlemmar. Där diskuterades den översyn som ska göras i syfte att stärka medlemsdemokratin. Eftersom många distriktsombud deltog på mötet var det fokus på att diskutera hur distrikten kan bidra till de delar i den långsiktiga riktningen som handlar om att öka deltagandet och skapa förutsättningar för inflytande och medbestämmande i organisationen. Det var många intressanta samtal om behovet av kommunikation, utbildning, vikten av att anpassa tid och plats för möten till när medlemmar kan delta och att bjuda in till diskussionsmöten om de frågor som intresserar många medlemmar och där organisationen behöver ta ställning. Styrelsen fortsatte att diskutera uppdragsbeskrivningen för översynen på sitt styrelsemöte och kommer att fatta beslut om den på decembermötet.

MÅL OCH PRIORITERINGAR FÖR VERKSAMHETEN

Styrelsen diskuterade också förslag till mål för verksamheten under den kommande treårsperioden 2017-2019. Sekretariatet har arbetat mycket med att ta fram en ny planeringsmodell där målen är mätbara och möjliga för styrelsen att följa upp och styra utifrån. Styrelsen diskuterade både innehåll och form för den nya verksamhetsplanen, en diskussion som styrelsen kommer att fortsätta i december. Styrelsen gav också sina synpunkter på ett kriteriedokument som ska ligga till grund för vilka MR-frågor sekretariatet föreslår att svenska sektionen ska arbeta med.

Styrelsen tillsatte också AIK-Amnestys internationella kommitté där nu Anton Lidström, Bengt Brulde, Christian Gräslund, Sara Belfrage och Michael Falk ingår.

Lina Jakobsson

Organisationsutvecklare