Styrelsen informerar januari 2016

Från och med nu kommer vi i styrelsen att göra några nedslag i frågor som diskuterades på vårt senaste styrelsemöte och berätta om dem här i insats. Vill ni läsa mer om våra styrelsemöten och hur vi beslutar i olika frågor är ni varmt välkomna att läsa protokollen som läggs upp på medlem.amnesty.se så fort de är färdigskrivna och justerade efter mötena.

I början på december hade vi i styrelsen vårt sista styrelsemöte för året. Det var ett spännande möte där vi bland annat diskuterade en övergripande verksamhetsplan och budget för 2016, den långsiktiga riktningen som ska antas av årsmötet 2016 och hur vi ska öka transparensen kring styrelsens beslut.

Före mötet hade vi och de som arbetar med aktivism på sekretariatet en gemensam workshop där vi utbytte erfarenheter och diskuterade aktivismens roll i framtiden.

AKTIVISMEN - EN VIKTIG ROLL IDAG OCH I FRAMTIDEN

Det var tydligt att vi alla ser aktivismen som grundläggande och väldigt viktig för vår organisation. Vi var eniga i att vi ska vara en modig och inkluderande organisation som erbjuder flexibla sätt att engagera sig på och som breddar begreppet aktivism. Som organisation ska vi ta tillvara aktivisters engagemang och kunskaper inom hela organisationens bredd och bygga aktivismen på tillit, delaktighet och gemensamt ansvar.

Sekretariatet berättade att antalet arbetsgrupper har minskat något under de senaste åren, samtidigt som antalet ungdomsgrupper har ökat. Idag har vi lite drygt 130 arbetsgrupper, cirka 50 ungdomsgrupper och 18 aktiva distrikt.

Vi har också åtta landsamordnare, fem aktiva specialgrupper, och 300 personer som beställer material från agera på egen hand. Till det tillkommer alla sms-aktivister och webbaktivister och de grupper som är aktiva inom amnestys demokratiska strukturer såsom till exempel amnestys internationella kommitté, granskningskommittén, valberedningen, valberedningens valberedning och inte minst alla aktiva inom distriktens styrelser och strukturer.

En av de frågor vi diskuterade handlar om hur vi kan möta de nya förutsättningar, behov och möjligheter vi som medlemmar har i ett allt mer individualiserat, men också digitaliserat samhälle. Ska aktivismen följa trenden och individanpassas allt mer, eller finns det andra eller parallella vägar att gå? Vi diskuterade också vikten av starka distrikt och “mellanstrukturer” då sekretariatet kan se att detta spelar en stor roll för arbetsgruppernas fortlevnad. I distrikt som fungerar bra fungerar arbetsgrupperna i regel också bra, medan arbetsgrupper som saknar stöd från ett distrikt löper större risk att läggas ner.

Sammanfattningsvis ser vi många utvecklingsmöjligheter för aktivismen inom organisationen.

DET BLIR LÄTTARE ATT FÖLJA STYRELSENS BESLUT

På årsmötet kritiserade granskningskommittén följbarheten och transparensen i styrelsens arbetsdokument “öppna beslut”. De beslut som sekretariatet har avrapporterat som åtgärdade har strukits från dokumentet och granskningskommittén har haft svårt att följa processen.

Nu har vi beslutat om ett nytt sökbart format för öppna beslut, där inget beslut tas bort utan istället ges olika status såsom “öppet”, “löpande”, “stängt” eller “föreslås stängas”. På så sätt kan både styrelsen, granskningskommittén och sekretariatet söka fram den information som behövs om samtliga beslut; när ett beslut har fattats, när ett beslut har åtgärdats och stängts eller vilka åtgärder som ska vidtas till vilket möte osv.

Årsmötesbesluten kommer att hanteras på motsvarande sätt i ett eget arbetsblad, i samma dokument. Till varje styrelsemöte kommer ett pdf-dokument att läggas upp på medlemssidorna som är sorterat utifrån status öppna beslut och beslut som föreslås stängas. Beslut som stängs kommer att dokumenteras i en bilaga till protokollet så att alla medlemmar kan se vilka beslut som har åtgärdats och avrapporterats till styrelsen.

VÅRA PLANER FÖR 2016

På decembermötet diskuterade styrelsen verksamhetsplan och budget för 2016, denna gång i en ny form där en övergripande plan och budget för hela verksamheten presenterades. Den slutgiltiga planeringen beslutas på styrelsens januarimöte.

För oss i styrelsen är det positivt att få verksamhetsplanen och budgeten på en betydligt mer strategisk nivå än tidigare då det förbättrar våra möjligheter till styrning. Vi uppskattar också att alla organisationens arbetsområden nu ryms i verksamhetsplanen. I framtiden hoppas vi kunna få en ännu mer komprimerad och överskådlig plan till november-/decembermötet.

Vi ser att vi behöver ha en djupare diskussion om vad vi lägger i begreppet lokal relevans och arbete på eget land, vilket också är viktigt för den långsiktiga riktningen. Vi ser också att det är viktigt att vi gör satsningar på insamlingsområdet då den positiva trenden med en insamling som stadigt ökar år från år har mattats av. Vi ser också att vi behöver ha tydliga strategier för delaktighet och en levande diskussion om vad vi vill vara för organisation med strategiska resonemang kring vilken typ av frågor vi ska driva.

Med dessa medskick ser vi fram emot att vara med och ta del av all den fina och spännande verksamhet som kommer att bedrivas under nästa år!

DEN LÅNGSIKTIGA RIKTNINGEN 2016-2027

Vi avslutade decembermötet med en djuplodande diskussion om den långsiktiga riktningen som ska antas på årsmötet 2016. Det är otroligt spännande att ta del av alla åsikter och tankar som har inkommit från de många medlemmar som har deltagit i processen på olika sätt.

Nu återstår det för oss i styrelsen att ta ställning till strategiskt viktiga frågor och att se till att de sammanfattas på ett så pass lättöverskådligt sätt att den långsiktiga riktningen kan fungera som vägledning i vår planering under de kommande tolv åren. Varje ord måste vägas på våg och vi måste vara ense om vad vi menar med det som skrivs. Det är viktigt med tydliga och tillspetsade formuleringar så att medlemmarna på årsmötet förstår innebörden i texterna, och om så önskas kan formulera eventuella ändringsförslag. Vi i styrelsen vill därför se ett mer komprimerat dokument än det som presenterades på styrelsemötet i december.

Vi lämnade flera medskick till sekretariatet och på vårt nästa styrelsemöte 29-30 januari kommer vi att fortsätta den här viktiga diskussionen.

Med detta vill vi hälsa er alla god fortsättning tills vi hörs snart igen!

Sektionsstyrelsen