Styrelsen informerar augusti 2016

På årsmötet i maj avgick tre ledamöter; Elisabet Stålhane, Erik Thornberg och Ginbot Abraha (suppleant), stort tack för ert arbete! De nya ledamöterna som valdes av årsmötet är Ulrika Westerlund (ordinarie ledamot), Anna Skantze (suppleant) och Nina Vollmer (suppleant). Staffan Johansson som var suppleant förra året blev vald till ordinarie ledamot. Nyvalda ledamöter tackar för medlemmarnas förtroende.

ÅRSMÖTE MED SPÄNNANDE DISKUSSIONER OCH BESLUT

Styrelsen vill också tacka alla årsmötesdeltagare och Hallandsdistriktet för ett roligt och fint ordnat årsmöte med många spännande diskussioner och beslut. Mötet hölls på Gullbrannagården, en vacker plats med bra lokaler.

På det stora hela präglades helgen av en god och trevlig stämning. Diskrimineringsombuden diskuterade frågor om bemö- tande och tillgänglighet under påverkanstorgen med deltagarna och rapporterade synpunkter till styrelsen. Styrelsen ser att det finns ett fortsatt behov att arbeta med dessa frågor så att alla som deltar på Amnestys årsmöten känner sig respekterade och inkluderade.

Årsmötet antog en långsiktig riktning för sektionen som sträcker sig fram till 2027. Årsmötet beslutade också att den svenska sektionen ska arbeta för att det internationella sekretariatet ska lägga mer fokus på HBTQI-frågor och att alla sektionens kampanjer och utbildningar ska ha ett HBTQI-inkluderande perspektiv och språkbruk. Styrelsen fick också i uppdrag att arbeta för att den internationella rörelsen skapar bättre strukturer och system för att hantera komplexa och kontroversiella policyfrågor. I årsmötesprotokollet på medlemssidorna kan du läsa om fler beslut som fattades av årsmötet. Nästa årsmöte 2017 kommer att hållas i Stockholm.

DEN NYA STYRELSENS FÖRSTA STYRELSEMÖTE

Den 17-19 juni hade den nya styrelsen sitt första styrelsemöte. På medlemssidorna hittar du både dagordning, underlag och protokoll från mötet.

Det var många frågor på agendan. En hel del tid upptogs av styrelsens interna arbetssätt och av frågor kopplade till verksamhetsplaneringen för 2017-2019.

I samband med uppföljningen av årsmötet diskuterade styrelsen de årsmötesbeslut som har en internationell koppling. Styrelsen gav ordföranden och generalsekreteraren i uppdrag att driva dessa frågor under rörelsens internationella ordförandemöte i juli. Det så kallade CADF, vilket är en förkortning av Chairs Assembly och Directors forum.

INFÖR ORDFÖRANDEMÖTET I JULI

Underlagen som det internationella sekretariatet hade skickat ut inför CADF handlade bland annat om Governance Reformprocessen och om hur kontroversiella policyer ska hanteras i den globala rörelsen.

Styrelsen fortsatte sina tidigare diskussioner om rösträtten, vad den bör baseras på och vilka aktörer i den globala rörelsen som bör ha rösträtt. I underlaget presenterades tre olika förslag till hur rösträtten skulle kunna utformas;

1) rösträtten baseras på antal medlemmar;

2) rösträtten baseras på en sektion, en röst;

3) rösträtten baseras på en hybridlösning där de två ovanstående systemen används beroende på vilken typ ut av beslut som ska fattas.

Med utgångspunkt i sektionens tidigare årsmötesbeslut är styrelsens ståndpunkt att grunden för rörelsens beslutsfattande bör vara individer och att systemet bör vara mer fördelaktigt för små sektioner än dagens system är. Styrelsen bestämde sig därför för att lägga fram ett fjärde förslag till röstmodell som de kallar “representationsmodellen”. Den modellen ska enligt styrelsen bygga på att det är människorna i organisationen som ska representeras.

Genom att utgå från hur många individer som kan välja vilka som ska representera en sektion, istället för hur många medlemmar en sektion har, så skulle “representationsmodellen” kunna användas mer rättvist inom hela rörelsen. Styrelsen kom också fram till att de maktstrukturer som finns inom rörelsen talar för att minska det maximala antalet röster från sex till tre.

Vad det gäller frågan om kvotering för delegater till Global Assembly enades styrelsen om att förorda “minst 40 procent av respektive kön” och att representation av ungdomar ska vara utöver det bestämda antalet delegater. I protokollet från styrelsens möte kan du läsa mer om styrelsens ställningstaganden i Governance Reformprocessen.

Styrelsen diskuterade också frågan om hur kontroversiella policyer ska hanteras inom rörelsen. I underlaget till CADF presenterades ett förslag som bygger på en indelning där det som bedöms vara särskilt kontroversiella policyer ska beslutas av Global Assembly (som ska ersätta det internationella rådsmötet ICM). I den processen kommer styrelsen att driva att framtagandet av nya policyer alltid måste inledas med en analys av problemet. Analysen ska besvarar frågan varför det är viktigt med en ny policy. Det vill säga vad rörelsen ser för vinster med att ta en universell ställning i en viss fråga. Styrelsen kommer att arbeta för att hela processen med att ta fram en ny policy ska vara transparent och att riskerna med att anta en universell policy ska analyseras och bedömas innan beslut fattas.

Styrelsen enades också om att ställa följande fyra frågor till den internationella styrelsen: Hur bedömer den internationella styrelsen att sektionerna lever upp till rörelsens gemensamma “Core Standards”? Hur ställer sig den internationella styrelsen till att vara mer transparent? Att till exempel i förväg dela de underlag den internationella styrelsen ska behandla, med sektionerna. Hur arbetar det internationella sekretariatet med mångfalds- och jämställdhetsfrågor? Lever den internationella rörelsen upp till “Core Standards”? Har den internationella styrelsen några planer på att utöka den gemensamma rapporteringen?

VERKSAMHETEN 2017-2019

På årsmötet antogs en långsiktig riktning för den svenska sektionen som sträcker sig fram till 2027. Styrelsen diskuterade hur den långsiktiga riktningen ska reflekteras i verksamhetsplaneringen. En av de frågor styrelsen lyfte fram som särskilt viktig, som det också fördes många diskussioner om på årsmötet, var frågan om mångfald.

Styrelsen enades om att sektionens mångfaldsarbete bör komma igång relativt snabbt. Först och främst handlar det om att förbättra det interna arbetet. Det inkluderar bland annat att ta fram en strategi som tydligt beskriver vad Amnesty menar med mångfald. Styrelsen påpekade också att mångfald är ett perspektiv som bör ingå i alla projekt och även bör rapporteras särskilt inom varje projekt.

Den kommande översynen av medlemsdemokratin diskuterades också. Styrelsen bestämde att den arbetsgrupp som ska tillsättas i höst ska vara med och ta fram förslag till hur konsultationsprocessen med medlemmarna och distrikten ska se ut.

En annan fråga som var diskuterades var hur den svenska sektionen ska förhålla sig till arbete i Sverige. Styrelsen poängterade att den svenska sektionens kärnvärde även fortsättningsvis ska vara att Amnesty arbetar med internationell solidaritet. Samtidigt vill styrelsen se att Amnesty länkar delar av det globala arbetet till hur situationen ser ut i Sverige. Riktlinjerna för arbetet i Sverige är dock en fråga som styrelsen kommer fortsätta att diskutera längre fram.

Inom den globala rörelsen görs nu en storsatsning på insamling och mobilisering av människor som på ett eller annat sätt stödjer Amnesty som organisation. Den svenska sektionen kommer att arbeta aktivt för att bidra till att de globala målen inom dessa områden uppnås. Styrelsen beslutade att målet för den svenska sektionen är 110 000 medlemmar och givare samt 150 miljoner kronor i insamling år 2019.

Styrelsen önskar alla en fin avslutning på den svenska sommaren! Nästa styrelsemöte hålls den 24 september.

Lina Jakobsson
Organisationsutvecklare