Styrelsen informerar maj 2016

Styrelsens marsmöte koncentrerades kring uppföljning av föregående år och förberedelser inför årsmötet.

ÅRET SOM GÅTT

På styrelsens marsmöte presenterades årsredovisningen för 2015. De samlade intäkterna för året var 147 miljoner kronor, vilket var 40 miljoner kronor över budget. Denna glädjande siffra beror på att sektionen fick ett stort arv på 48 miljoner kronor. Av arvet gick 5 miljoner kronor till Amnestyfonden och 43 miljoner kronor till sektionen.

Det stora arvet påverkade organisationens eget kapital, som ökade rejält under 2015. Styrelsen var redan i höstas medveten om att så skulle ske men ansåg att det inte skulle vara ansvarsfullt att använda så mycket pengar under loppet av några få månader. Styrelsen menade att pengarna kommer att ge mer resultat om sekretariatet och styrelsen får tid att planera för en bra och genomtänkt verksamhet. Svensk Insamlingskontroll, som sätter upp riktlinjer för hur mycket av insamlade medel som måste användas till verksamheten, förstår situationen och har inte haft några synpunkter på hur styrelsen har valt att hantera arvet. På det positiva kontot vad det gäller årsredovinsingen kan också nämnas att revisorerna anser att sektionens ekonomi är välskött och lämnar därför en så kallad “ren” revisionsberättelse, som inte innehåller några större anmärkningar.

Men i summeringen av året som gått kan styrelsen också konstatera att det finns vissa frågor som styrelsen ser som viktiga att diskutera. Den kraftiga tillväxt som den svenska sektionen har haft under de senaste åren, både vad det gäller antal medlemmar och insamlade medel, har planat ut. Under 2015 värvades inte fullt så många nya medlemmar som man hade hoppats och avhoppen var samtidigt något fler än beräknat. Vid årets slut hade den svenska sektionen 100 331 medlemmar, vilket kan jämföras med 101 139 medlemmar året innan.

MEDLEMMAR SKA KUNNA FÖLJA VERKSAMHETEN

Under ett styrelseår får styrelsen löpande rapporter om verksamheten och de resultat och effekter som uppnås. Till styrelsens marsmöte presenterades både helårsrapporten för 2015 och verksamhetsberättelsen som är en del av årsrapporten.

De flesta rapporter som styrelsen får läggs upp på medlemssidorna så att alla medlemmar som vill kan läsa dem, men det är bara verksamhetsberättelsen som riktas specifikt till medlemmarna. På marsmötet diskuterade styrelsen att det är viktigt att utveckla rapporteringen så att rörelsen får en tydligare bild av hela sektionens arbete. Styrelsen menar att en förbättrad rapportering av hela verksamheten skulle göra det lättare att se när och hur det går att vara delaktig och bidra. Styrelsen ser detta som en viktig del av det nya planeringssystem som håller på att tas fram och deltar i utvecklingsarbetet genom att bland annat diskutera målnivåer och mätbarhet. Det vill säga, vilka mål som är relevanta utifrån att styrelsen ska kunna följa upp och styra verksamheten, vilka mål som är intressanta utifrån ett medlemsperspektiv och hur resultaten ska mätas.

ARBETSBELASTNINGEN ÄR LAGOM STOR
I november 2013 presenterades en rapport om styrelsens “arbetsbörda” och uppgifter. Rapporten skulle ge svar på vad som bör vara sektionsstyrelsens viktigaste uppgifter och ge förslag på förändringar som skulle minska styrelsens arbetsbelastning och samtidigt skapa bättre förutsättningar att arbeta i enlighet med styrelsens uppdrag.

År 2014 fattade styrelsen flera beslut som skulle minska styrelsens arbetsbörda och leda till att styrelsen skulle kunna lägga mer tid på strategiska frågor och att följa upp och styra verksamheten. Inför marsmötet fick nuvarande ledamöter svara på flera frågor kring hur de upplever styrelsearbetet idag. Svaren sammanställdes i ett underlag som diskuterades på mötet. I underlaget finns också en sammanfattning av de förändringar som har genomförts.

Sammanfattningsvis kunde styrelsen konstatera att 100 procent av ledamöterna anser att styrelsen har en rimlig arbetsbörda. De frågor styrelsen ser som pågående utvecklingsområden är främst planerings- och uppföljningsarbetet och processerna kring strategiska och ideologiska frågor.

AMNESTYFONDEN
I samband med att det ska tas fram ett nytt avtal mellan sektionen och Amnestyfonden har sektionsstyrelsen och Amnestyfondens styrelse tillsatt en gemensam arbetsgrupp. Arbetsgruppen
har i uppdrag att definiera vilka frågor som behöver diskuteras för att bestämma hur den ekonomiska och verksamhetsmässiga relationen mellan sektionen och Amnestyfonden ska se ut i framtiden.

INFÖR ÅRSMÖTET
Avslutningsvis ägnades en stor del av marsmötet åt att diskutera de tolv motioner som hade inkommit till årsmötet, att färdigställa styrelsens egna förslag till årsmötet och att gå igenom hela årsmötets upplägg och innehåll. Resultatet av dessa diskussioner hittar ni i årsmöteshandlingarna som finns tillgängliga på medlemssidorna under fliken “årsmötet”.

Styrelsen hälsar slutligen alla medlemmar varmt välkomna till Gullbrannagården utanför Halmstad den 13-15 maj och ser fram emot tre dagar fyllda med inspirerande samtal och viktiga beslut om rörelsens framtid!

Lina Jakobsson
Organisationsutvecklare