Styrelsen informerar maj 2017

På styrelsens marsmöte gick styrelsen igenom inkomna motioner till årsmötet och beslutade om styrelsens motionsyttranden, det vill säga styrelsens svar på motionerna. Styrelsen gick också igenom alla årsmötesbeslut från 2016 och hur sektionen har arbetat med att genomföra besluten. Ett av årsmötesbesluten från förra året handlar om att ta fram riktlinjer för ett HBTQI-inkluderande språkbruk. Dessa riktlinjer har tagits fram i samarbete med HBTQI-grupperna och diskuterades av styrelsen på marsmötet. Riktlinjerna finns bifogade till dagordningen för styrelsens marsmöte och styrelsens medskick går att läsa i protokollet. Uppföljningen av alla årsmötesbeslut presenteras i en av årsmöteshandlingarna till årsmötet 2017.

Styrelsen diskuterade även årsredovisningen för 2016 och hur sektionen har arbetat med granskningskommitténs rekommendationer från 2016. Styrelsen tillsatte även en arbetsgrupp för medlemsdemokratiöversynen där Lars Gäfvert och Ulrika Westerlund representerar styrelsen och Bo Lindblom från Hallandsdistriktet, Karin Lehnér från Stockholmsdistriktet och Louise Näfverstam från distriktet Östergötland-Södra sörmland representerar övriga medlemmar.

En annan fråga som behandlades på mötet var värdländers ansvar gentemot utsatta EU-medborgare. Folkrätten fastslår att värdländer har ett ansvar, men inte var gränsen går. I dagsläget saknar även Amnesty tydliga riktlinjer för värdländers ansvar. Styrelsen konstaterade att det är en viktig fråga i förhållande till exempelvis Amnestys fortsatta arbete med romers rättigheter och beslutade därför att svenska sektionen ska genomföra en utredning om värdländers ansvar i förhållande till utsatta EU-medborgare. Utredningen ska göras i samarbete med det internationella sekretariatet.

Lina Jakobsson