Styrelsen informerar mars 2016

På styrelsens januarimöte behandlades bland annat olika frågor inför årsmötet och översynen av den internationella styrmodellen, den så kallade Governance Reform-processen. Rune Arctander från den internationella styrelsen var inbjuden att diskutera förslaget till nya strukturer för interndemorkratin som är på remiss hos sektionerna.

ETT ÅRSMÖTE FYLLT AV AKTIVISM

Styrelsen uttryckte en stark önskan om att årsmötet ska vara ett forum där aktivisternas arbete under det gångna året synliggörs. Styrelsen hoppas på ett årsmöte med utställningar, texter och bilder som berättar om de frågor olika grupper i sektionen driver och om de aktiviteter som har genomförts runt om i landet. Styrelsen vill också att årsmötet ska vara ett tillfälle att bli inspirerad av andra MR-försvarare och en upptakt för sommarens och höstens kampanjer.

SEMINARIUM OM INTERNDEMOKRATIN

Inom Amnesty pågår en omfattande organisatorisk process gällande organisationens internationella styrmodell och interndemokrati. Under årsmötet kommer de som vill att kunna ta del av det förslag som för närvarande håller på att processas inom rörelsen.

Parallellt med den internationella processen ska det även göras en översyn av den svenska styrmodellen, vilket inkluderar årsmöten, rösträtt, utveckling av distrikten och så vidare. Styrelsen beslutade att den svenska processen ska inledas på årsmötet så att deltagarna får chans att göra några första medskick redan där och då. Styrelsen beslutade om den svenska översynen redan på novembermötet 2014, men genomförandet har skjutits fram för att synkroniseras med den internationella processen.

STYRELSENS FÖRSLAG TILL ÅRSMÖTET

Styrelsen diskuterade även de förslag styrelsen kommer att lägga fram till årsmötet. Styrelsen kommer bland annat att föreslå en stadgeändring, som innebär att förtroendevalda i ett organ som väljs av årsmötet, till exempel styrelseledamöter, ska vara medlemmar i Amnesty. Styrelsen beslutade också att föreslå årsmötet att göra det möjligt att ha fler än två årsmötesordförande. Genom att låta fler dela på ansvaret hoppas styrelsen på att kunna öka mångfalden och bredda kompetensen, så att det med tiden blir fler medlemmar som kan åta sig det viktiga uppdraget som årsmötesordförande.

Utifrån missnöjet med den process som ledde fram till att ICM 2015 antog den omdiskuterade resolutionen om sexarbetspolicyn, har styrelsen också beslutat att lägga fram ett förslag om att verka för att den internationella rörelsen ska utveckla bättre strukturer och system för att hantera kontroversiella frågor. Det handlar bland annat om hur framtagandet av nya policyer ska gå till, hur processerna ska se ut och vad som ska krävas för att beslut ska kunna fattas.

EN LÅNGSIKTIG RIKTNING SOM STAKAR UT VÄGEN

På årsmötet 2015 inleddes processen med att ta fram en långsiktig riktning för den svenska sektionen. En riktning som ska gälla tolv år framåt och vara en mellannivå mellan verksamhetsplanerna och Amnestys vision. Många medlemmar har under året deltagit i den omfattande konsultationsprocessen. Därefter har styrelsen diskuterat både innehåll och form för den långsiktiga riktningen och på januarimöte enades styrelsen om de skrivningar som skulle skickas ut på slutgiltig remiss till distrikten.

FÖRSLAG TILL NY STYRMODELL

Under hösten 2015 har fyra arbetsgrupper, med representanter från olika sektioner, arbetat fram ett förslag till ny så kallad “styrmodell” för den globala rörelsen. Det handlar bland annat om nya former för de demokratiska strukturerna, om att tydliggöra vilka beslut som ska fattas på vilken nivå, om antal röster och vad rösträtten ska grundas på och att skapa incitament att öka mångfalden i den internationella rörelsens beslutsprocesser.

I mitten på januari skickades förslaget på remiss till sektionerna. Rune Arctander från den internationella styrelsen var inbjuden till styrelsens januarimöte för att diskutera förslaget, som innehåller ganska stora förändringar av de demokratiska strukturerna.

Rune Arctander berättade att utgångspunkten för förslaget, utöver det som nämns ovan, har varit att skapa bättre mekanismer kring ansvarsutkrävande, att skapa strukturer som gynnar samarbete mellan sektionerna, att förbättra deltagarperspektivet och att skapa bättre incitament att utveckla ledare inom den internationella rörelsen. I förslaget ska ICM - International Council Meeting tas bort, och en ”Global Assembly” ska införas tillsammans med en utökning av de regionala forumen. Förslaget innehåller också olika modeller för principerna för rösträtten, men förslaget bygger på en röst per sektion och “struktur” inom den internationella rörelsen.

Är du intresserad av att läsa förslaget i sin helhet så finns det på medlemssidorna, länkat till styrelsens dagordning för januarimötet.

STYRELSENS SYNPUNKTER PÅ FÖRSLAGET

Under mötet framförde styrelsen bland annat att förslaget, så som det nu är utformat, snarare kan uppfattas som att det motarbetar ledarskapsutveckling och mångfald i och med att det bara är en röstberättigad representant och ytterligare en observatör, som föreslås delta på Global Assembly, och att det ska vara samma person, som ska representera sektionen i det regionala forumet. Styrelsen menar att det skapar ett sårbart system, där en och samma person får väldigt mycket ansvar.

Styrelsen framförde också att det måste vara tydligt att det är medlemmarna som utgör grunden i Amnestys demokrati och att rösträtt bara bör vara förbehållet sektioner med demokratisk förankring.

Vad det gäller rösträtten kommer styrelsen att argumentera utifrån årsmötesbeslutet från 2015, som säger att styrelsen ska verka för att man inom ramen för översynen försöker att hitta andra former än en röst per sektion för att stärka det demokratiska systemet i förhållande till ekonomiskt svagare och/eller mindre sektioner. Styrelsen håller med om att rösträtten kan förändras så att mindre sektioner blir starkare i förhållande till större sektioner, men anser inte att utgångspunkten bör vara en sektion en röst.

Styrelsen deltar i den pågående konsultationen och nästa steg i processen är att under februari skicka in remissvaret från svenska sektionen.

Vill du läsa mer om det som framkom i styrelsens diskussion med Rune Arctander kan du läsa protokollet från styrelsemötet som ligger på medlemssidorna. Efter den 29 februari kommer du också att kunna läsa styrelsens remissvar i sin helhet. Det kommer också att läggas upp på medlemssidorna.

Lina Jakobsson
Organisationsutvecklare