Punkt: 9.2 Kommentarer till det ekonomiska utfallet inkl resultatrapport 2018 (T3-rapport) Underlag till styrelsemöte 22-23 mars 2019

Till: Styrelsen

Från: Sekretariatet

Datum: 2019-03-02

Punkt: 9.2  Kommentarer till det ekonomiska utfallet inkl resultatrapport 2018 (T3-rapport)



RAPPORT

 

KOMMENTARER TILL EKONOMISKT UTFALL 2018

 

Inledning

Ekonomiska tertialrapporter tas fram tre gånger per år och bygger på det ackumulerade utfallet per 30/4, 31/8 och 31/12. Denna rapport gäller det tredje tertialet och är ett komplement till årsredovisningen. Rapporten tar upp det ackumulerade resultatet jämfört med budget och prognosen som gjordes för det andra tertialet samt de ekonomiska aspekterna för 2018. Siffrorna inom parentes avser föregående år.

 

Sammanfattning

(bilaga 1)

 

Årets totala intäkter uppgår till 135 642 (163 092) tkr, vilket är 5 727 tkr under budget och 2 794 tkr under prognosen som gjordes för andra tertialet. Sektionens andel av de insamlade medlen uppgick till 124 114 (148 243) tkr och Stiftelsen svenska Amnestyfondens andel uppgick till 11 528 (14 849) tkr. I sektionens andel av de insamlade medlen består 7 175 (4 038) tkr av tidigare erhållna bidrag från Stiftelsen svenska PostkodLotteriet som är knutna till specialprojekt som har intäktsförts under året. Den främsta orsaken till att intäkterna underskrider både budget och prognos är att arbetet med den nya dataskyddslagen, GDPR (General Data Protection Regulation), tog mer resurser i anspråk än beräknat samt gav negativa effekter på vår möjlighet att rekrytera supporters som medlemmar och givare. Andra orsaker är lägre intäkter från testamenten samt sämre resultat inom F2F.Bortsett från det stora arvet som skiftades i december 2017 och de intäktsförda öronmärkta medlen ligger intäkterna 2018 och 2017 i paritet med varandra. Vi ökade insamlingen från individuellt givande med 4 mkr men minskade intäkter från testamenten med nästan 3 mkr exklusive det stora arvet på 31 mkr.

 

De totala kostnaderna för sektionen uppgår till 134 296 (143 213) tkr, vilket är 6 200 tkr under budget och 4 958 tkr under prognosen som gjordes för det tredje tertialet. Att kostnaderna understiger både budget och prognos beror på att sekretariatet fått en återbetalning på 2 691 tkr av ett frivilligt bidrag, AVC (Additional Voluntary Contribution), betalat 2014 till det internationella sekretariatet , att det obligatoriska bidraget till det internationella sekretariatet minskat eftersom intäkterna minskat och på att kostnaderna inom olika områden budgeterats och prognostiserats något för högt.

 

Årets resultat blev - 10 182 (5 030) tkr vilket innebär ett något mindre utnyttjande av reserverna än vad styrelsen i budgeten för 2018 beviljade sekretariatet att använda.

 

Nedan finns en sammanställning över sektionens utfall.

 

 

Utfall 2018

Budget 2018

Utfall i % av Budget

T2-Prognos 2018

Utfall i % av T2-Prognos

Utfall 2017

Intäkter

124 114 tkr

129 097 tkr

96%

126 621 tkr

98%

148 243 tkr

Kostnader

134 296 tkr

140 497 tkr

96%

139 254 tkr

96%

143 213 tkr

Resultat

-10 182 tkr

-11 400 tkr

 

-12 633 tkr

 

5 030 tkr



INTÄKTER

(Bilaga 2)

 

Intäkterna uppgår för sektionens del, efter det att Fonden har fått sin andel av de totala intäkterna, till 124 114 (148 243) tkr, inklusive resultat från finansiella instrument och öronmärkta medel, att jämföra med budget 129 097 tkr och T2-prognos 126 621 tkr. Utfallet är 4 983 tkr under budget och 2 507 tkr under T2-prognosen. Kommentarer till avvikelsen från budget och prognos följer resultaträkningen och görs under respektive huvudrubrik nedan.

 

 

Intäkterna är uppdelade i olika intäktsgrupper; nyrekrytering, pågående givande, övrig fundraising, försäljning och övriga intäkter. Intäkter från nyrekrytering räknas efterföljande kalenderår som pågående givande.

 



Nyrekrytering

Nyrekrytering sker främst via Face to Face (F2F), men även via Telefundraising (TF), webben och andra kanaler. Utfallet för 2018 för nyrekrytering är 3 024 (2 812) tkr, vilket är 1 687 tkr under budget, men bara 170 tkr under helårsprognosen som reviderats till 3 194 tkr. När det gäller F2F, som är den främsta intäktskanalen inom denna grupp, ligger intäkterna under budget, men över T2-prognosen.

 

F2F slutade på 3049 värvade medlemmar med en snittgåva på 65 kr /månad (63 kr 2017). I Göteborg hade vi mycket stora svårigheter med bemanning. Stockholm likaså men lyckades under hösten rekrytera och få till ett mycket bra team som lyckats bra. Detta får dock knappt någon effekt på det ekonomiska resultatet för 2018. F2F har gått allt sämre på senare år. En översyn av F2F startades under hösten 2018 och fortsätter under våren 2019.

 

Nyrekrytering via Telefundraising ökade hela 178 % mot 2017 men landade 57% mot budget. Främsta orsakerna var låg bemanning i början på året samt lägre snittgåva än planerat (40 kr istället för 70 kr).

 

Nyrekrytering via webben gick 180% upp mot 2017 framförallt tack vare nya amnesty.se som lanserades 28 februari. Där är det nu mycket enklare både att bli medlem och ge en gåva. Vi har börjat med givarmail vilket gett 320.000 kr samt 1000 nya givare. Det är lättare att ge en gåva nu när vi använder swish. Nyrekrytering via webben ökade men landade 72% mot budget. Arbetet med GDPR under våren gjorde att resurserna inom IT och fundraising inte räckte till att lansera både nytt sms-nätverk och gåvokort, vilket var planerat.  Vi prioriterade det nya sms-nätverket Amnesty Alert som mycket framgångsrikt lanserades i december.

 

Pågående givande

Intäkterna från pågående givande uppgår till 96 353 (92 706) tkr, vilket är 1 998 tkr under budget och 558 tkr under T2-prognosen. Vi gick in i 2018 med 1500 färre medlemmar mot budget. Snittgåvan utföll bra mot budget, 83,5 kr mot budget 83.25 kr.  De största intäkterna kommer från regelbundna gåvor 91 117 (86 894) tkr och då främst via autogiro 86 957 (81 792) tkr.

 

Givarbrevens resultat var över budget tack vare mycket bra individfall som engagerade. Vi skickade färre givarbrev men med bättre resultat än 2017. Intäkter på inbetalningskort gick under budget då färre och färre medlemmar betalar på detta sätt (nu 90,5 % på autogiro).

 

Uppgradering, vilken främst sker via TF, ligger i linje med såväl budget som T2-prognosen, utfallet för 2018 är 4 423 (4 767) tkr.

 

Övrig fundraising

 

 

Utfallet för övrig fundraising uppgår till 35 609 (66 919) tkr, vilket är 1 688 tkr under budget och 1 915 tkr under helårsprognosen. De största intäktsgrupperna inom övrig fundraising är Trusts and Foundations, där basstödet från Stiftelsen svenska PostkodLotteriet intäktsförs 15 000 (15 000) tkr, Investment Funds 5 684 (5 690) tkr, där utdelningen från Humanfonden 5 443 (5 822) tkr intäktsförs, och testamenten 5 306 (39 473) tkr. Underskridandet av budget och prognos beror till största delen på att det budgeterats för aktiviteter som, när budgeten lades, ej var helt definierade. Dessa har sedan intäktsförts under de cost centre aktiviteten tillhör. Arbete med GDPR under våren gjorde också att resurserna inom IT och fundraising inte räckte till att utveckla vår fundraising och öka intäkterna enligt plan.

 

Försäljning

Den totala försäljningen har gått sämre än så väl budgeterat som prognostiserat. Utfallet är 117 (223) tkr jämfört mot en budget på 315 tkr och en prognos på 170 tkr. Försäljningen i webbshoppen har inte prioriterats under året på grund av andra satsningar inom fundraising.

 

Övriga intäkter

Övriga intäkter understiger så väl budget som prognos, utfallet är 539 (432) tkr.

 

Stiftelsen svenska Amnestyfonden

Som en avgående post ligger den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden. Amnestyfondens andel blev 11 528 (14 849) tkr, 744 tkr under budget och 287 tkr under T2-prognosen. Underskridandet av budget beror på att de totala intäkterna underskred såväl budget som som helårsprognos.

 



KOSTNADER

(Bilaga 3)

 

Kostnaderna fördelas på följande mål och områden:

  • Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;

  • Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;

  • Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;

  • Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars;

  • Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse;

samt Övrigt  arbetet för mänskliga rättigheter utanför de fem strategiska målen, Human Rights support costs där utvecklingskostnader och stöd till arbetet för mänskliga rättigheter ingår, samt gemensamma kostnader och internationella rörelsen.

 

De sammanlagda kostnaderna 2018 uppgick till 134 296 (143 213) tkr, vilket är 6 200 tkr under budget och 4 958 tkr under helårsprognosen. Den främsta orsaken till att kostnaderna underskrider såväl budget som prognos är att kostnaderna överlag budgeterats och prognostiserats något högt.

 

 

MÅL 1 - 4: De fyra strategiska målen för arbetet med mänskliga rättigheter

 

 

Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter

Under mål 1 kostnadsförs bland annat Amnesty i skolan, MR-skolan och kostnaderna i samband med Angeläget. Dessutom kostnadsförs sådant som hänför sig till arbeten med människorättsförsvarare. Kostnaderna för mål 1 uppgick till 4 306 (6 561) tkr, något under budget och 283 tkr under helårsprognosen.

 

Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering

Utfallet för mål 2 är 7 606 (2 605) tkr, vilket är 233 tkr under budget, och 390 tkr under prognosen per det andra tertialet. Under mål 2 har bland annat kostnaderna för rapporten “Sweden: A Cold Welcome”, kostnaderna i samband med kampanjerna “#inteminröst”, “Tiggeriförbud - nej tack!” och  “Också människa” förts.

 

Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse

De totala kostnaderna för mål 3 slutade på 3 902 (4 760) tkr, 304 tkr under budget och 308 tkr under helårsprognosen. Här kostnadsförs arbetet med flyktingar och migration.

 

Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars

Utfallet för mål 4 är 1 014 (884) tkr, vilket är 203 tkr under budget och 282 tkr helårsprognosen. Under mål 4 kostnadsförs arbetet med företagsansvar.



Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse

Här återfinns alla kostnader för fundraising, samt för tillväxt och mobiliseringsarbete. Även kostnaderna för det interna jämlikhetsarbetet kostnadsförs under mål 5. De totala kostnaderna för mål 5 uppgår till 36 867 (31 636) tkr, jämfört med budget på 37 121 tkr och helårsprognos på 37 530 tkr.

 



Amnestys internationella redovisningsriktlinjer medför att definitioner och kriterier när det gäller insamlingskostnader (kostnader för fundraising) skiljer sig från det som klassificeras som insamlingskostnader enligt Svensk Insamlingskontroll. Det medför att en direkt jämförelse inte kan göras mellan det som redovisas i denna rapport avseende insamlingskostnader och de uppgifter som återfinns i årsredovisningen.

 

Nyrekrytering

Kostnaderna för nyrekrytering uppgår till 21 219 (18 493) tkr, 2 283 tkr över budget och 2 019 tkr över helårsprognosen. Det är främst kostnaderna för nyrekrytering via “prospect mailings” som överstiger budget, vilket delvis beror på att kostnaderna för detta område budgeterades under ett annat cost centre då det vid budgeteringstillfället budgeterades för aktiviteter som ej var definierade.

 

Pågående givande

Utfallet för det pågående givandet är 5 688 (5 909) tkr jämfört med budget på 5 517 tkr och prognos på 5 589 tkr.

 

Övrig fundraising

Kostnaderna för övrig fundraising landar på 1 221 (1 020) tkr, 1 169 tkr under budget och 1 184 tkr under helårsprognosen. Underskridandet beror delvis på att det här budgeterats för aktiviteter som, när budgeten lades, ej var definierade. Dessa har sedan kostnadsförts under det cost centre aktiviteten tillhört. Ett par exempel är ett kallt DR-utskick och lansering av Amnesty Alert vars kostnader kostnadsförts under nyrekrytering.

 

Stöd till fundraising

Kostnaderna för stöd till fundraising ligger något under budget och helårsprognos och slutade på

5 817 (4 300) tkr.

 

Försäljning

Kostnadsutfallet på 189 (273) tkr för försäljning understiger både budget och prognos med 54%, vilket beror på att arbetet med webbutiken inte har prioriterats på grund av andra satsningar.

 

Tillväxt och mobilisering

Under denna rubrik kostnadsförs bland annat Amnestygruppernas verksamhetsbidrag och kostnaderna för stöd till medlemmar, aktivister och grupper. Kostnaderna för tillväxt och mobilisering slutar på 5 769 (4 305) tkr, vilket är 1 156 tkr under budget och 1 211 tkr under helårsprognosen.

Stiftelsen svenska Amnestyfonden

Utfallet för Amnestyfondens andel av fundraisingkostnaderna blev 3 036 (2 664) tkr, vilket är något över budget.

 

Övrigt arbete för mänskliga rättigheter utanför de strategiska målen

 

Under denna rubrik har de kostnader som hör till specialprojekten Alt Click och Stoppa Tortyr och uppstått i Sverige kostnadsförts. Utfallet är 171 (590) tkr vilket är något under budget och prognos på 213 tkr.




Human Rights support costs: Utvecklingskostnader och stöd till arbetet med mänskliga rättigheter

 

Det totala utfallet för utvecklingskostnader och stöd till arbetet med mänskliga rättigheter är 14 113 (13 759) tkr, vilket är 564 tkr under budget och 1 003 tkr under T2-prognosen.

 

 

Utvecklingskostnader

Under denna rubrik återfinns kostnaderna för det planerings- och utvecklingsarbete som bedrivs inom ramen för handlingsplanen. Utfallet är 1 902 (2 587) tkr jämfört med en budget  på 2 503 tkr och en prognos på 2 667 tkr.

 

Stöd till arbetet med mänskliga rättigheter

Under stöd till arbetet med mänskliga rättigheter återfinns bland annat kostnaderna för Amnesty Press och övrig media. Utfallet blev 12 212 (11 172) tkr, vilket är något över budget men 238 tkr under prognosen.

 

Stöd till organisationen

Kostnaderna för stöd till organisationen uppgår till 25 134 (19 748) tkr, vilket är 1 315 tkr under budget och 2 079 tkr under helårsprognosen.

 

 

Gemensamma kostnader/Total support expense

Utfallet för gemensamma kostnader uppgår till 17 825 (15 495) tkr, vilket är 1 770 tkr under budget och 1 445 tkr under helårsprognosen. Underskridandet av budget beror delvis på att en stor del av de budgeterade kostnaderna i samband med ombyggnationen av kontoret i Stockholm har aktiverats och kommer att kostnadsföras under en femårsperiod. Delvis beror underskridandet på att utvecklingsprojektet av det nya medlemsregistret har stoppats för tillfället.

 

Styrning/Total Governance Expense

Kostnadsutfallet är 5 411 (3 600) tkr, 388 tkr över budget men 1 018 tkr under helårsprognosen.

Detta beror delvis på att de vid prognostillfället kvarvarande kostnaderna för årsmötet och arbetet med GDPR inte blev så höga som förväntat.



Styrelsens kostnader

Utfall 2018 (tkr)

Budget 2018 (tkr)

T2-prognos 2018 (tkr)

Utfall 2017 (tkr)

Fördelade personalkostnader

535

408

413

636

Rese-, boende-, mötes- och lokalkostnader

225

640

390

203

Utbildning

-

  

3

Övriga kostnader

4

  

16

Summa

764

1 048

803

858

 

Styrelsens kostnader reviderades nedåt i prognosen jämfört med budget på grund av att den budgeterade studieresan inte genomfördes.

 

Övriga kostnader

Under övriga kostnader återfinns kostnaderna för avskrivningar och nedskrivningar. Utfallet för 2018 är 1 898 (653) tkr, jämfört med budget på 1 832 tkr och en prognos på 1 515 tkr. Att kostnaderna för avskrivningar blev högre än budgeterat och prognostiserat beror på att det vid en genomgång av det hittills nedlagda resurserna inom utvecklingen av ett nytt medlemsregister SRM - Supporter Relationship Management-system) har genomförts. Bedömningen gjordes att motsvarande 894 tkr inte gick att hänföra till själva investeringen och motsvarande belopp togs upp som kostnad (nedskrivning) 2018. De aktiverade utvecklingskostnaderna som uppstod under 2016 och 2017 för SRM-systemet har inte kunnat påbörjats avskrivas eftersom systemet inte har produktionssatts.

 

Internationella rörelsen:

Transaktioner inom rörelsen uppgår till 41 183 (62 670) tkr, jämfört med budget på 44 515 tkr och en helårsprognos på 41 091 tkr.

 




Amnestys Internationella Sekretariat

Det obligatoriska bidraget till Amnestys Internationella Sekretariat, AIS, uppgick till 36 158 (57 479) tkr, jämfört med budget 38 968 tkr och en prognos på 35 637. Det totala utfallet till internationella sekretariatet i London blev dock 33 469 tkr då sektionen fick tillbaka 2 691 tkr av ett under 2014 betalt frivilligt bidrag, additional voluntary contribution. Det obligatoriska bidraget till det internationella sekretariatet är lägre 2018 än 2017 eftersom de totala intäkterna är lägre 2018 än 2017.

 

EU-kontoret

Bidraget till Amnestys EU-kontor uppgår till 1 115 (1 743) tkr, vilket är något under budget men i linje med prognosen. De 549 tkr som reserverats 2015 för omstrukturering av EU-kontoret löstes upp under 2018.

 

Funktionsindelning av kostnaderna

I årsredovisningen delas kostnaderna upp efter funktion. Ändamålskostnaderna blev 86 (78)% i relation till intäkterna och motsvarande för insamling- och administration blev 23 (19) %. Kostnaderna sätts i relation till intäkterna för att beräkna nyckeltalen ovan i enlighet med Svensk Insamlings- kontrolls regelverk. När intäkterna är högre eller lägre än kostnaderna summerar nyckeltalen ej till 100%. Under 2018 har 10 182 tkr av reserverna använts. Till ändamålskostnader räknas bland annat sektionens bidrag till det internationella sekretariatet och direkta samt fördelade kostnader för de fyra första strategiska målen. Som insamlingskostnader räknas kostnader för insamlingsarbete inklusive fördelade kostnader. Till administrationskostnader räknas kostnader som är nödvändiga för att administrera organisationen. Även den största delen av kostnaderna för medlemsvärvning och medlemsregister ingår i administrationskostnaderna.

 

Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt dessa föreskrifter måste minst 75% av en insamlingsorganisations intäkter gå till organisationens ändamål och omvänt får som mest 25% gå till insamling och administration. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna om synnerliga skäl föreligger. Stora gåvor och testamenten är en sådan omständighet som utgör synnerliga skäl.

 

Eget kapital/reserver

Det egna kapitalet uppgår till 75 826 (86 008) tkr.

 

I slutet av 2018 antog styrelsen en ny reservpolicy. Denna säger att storleken på sektionens reserv ska årligen beslutas av styrelsen och baseras på en beräkning av de finansiella implikationerna av de bedömda risker som föreligger i enlighet med de riktlinjer som gäller för den globala rörelsen (“Global Reserves Guidelines”). Skulle en sådan beräkning eller bedömning inte finnas ska sektionen hålla en reserv som uppgår till 3-4 månaders kostnader under det kommande budgetåret. Den ovan nämnda beräkningen ska göras i samband med att styrelsen fattar beslut om förutsättningarna för budget och verksamhetsplan (normalt i oktober varje år

 

Bilagor:

Bilaga 1 - Resultatrapport 2018, sammanfattning

Bilaga 2 - Resultatrapport 2018, intäkter

Bilaga 3 - Resultatrapport 2018, kostnader