Punkt: 13. Inför årsmötet 2019 - Styrelsens förslag om ramverk för jämlikhetspolicy Underlag till styrelsemöte 22-23 mars 2019

Datum: 2019-03-08

BESLUTSUNDERLAG

Styrelsens förslag till årsmötet om ramverk för jämlikhetspolicy

Bakgrund

Under en lång tid har arbetet för mångfald varit viktigt i Amnesty International, så också i den svenska sektionen. En mångfaldspolicy antogs av sektionens årsmötet 2005 och löd så här:

Ett mångfalds- och jämställdhetsperspektiv ska genomsyra all verksamhet inom svenska sektionen av

Amnesty International. Det innebär att:

• Svenska Amnesty ska präglas av mångfald avseende färdigheter, erfarenheter, kunskap och personligheter.

• Vi ska ha en öppen och bejakande kultur inom alla områden och på alla nivåer i organisationen.

• Alla som ställer sig bakom vårt arbete för mänskliga rättigheter ska känna sig välkomna som anställda, frivilliga, praktikanter, medlemmar och aktivister.

• Alla ska ha samma formella och informella rättigheter och möjligheter.

• Inga former av negativ särbehandling eller diskriminering på grund av kön, könsidentitet, könsuttryck, etnisk tillhörighet, utbildning, social bakgrund, religion, sexuell läggning, funktionsnedsättning eller ålder ska förekomma.

• För att uppnå detta ska ett målmedvetet arbete bedrivas, såväl bland anställda som bland aktivister.

• Arbetet med mångfald ska vara synligt och överskådligt för sektionens medlemmar.

Det följdes av ett större projekt som inleddes 2008 som bland annat utmynnade i en strategi och handlingsplan: Mångfald i amnesty 2009 – 2016: en strategi, fyra mål och 35 åtgärder. Arbetet har bara delvis genomförts och det har under flera år funnits en vilja att återuppta detta arbete på flera olika håll i organisationen. År 2016 togs frågan återigen upp i rörelsen då årsmötet beslutade om en långsiktig riktning (till 2027). Ett av fokusområdena i denna är mångfald:

• Amnesty i Sverige genomsyras av att vara en tillgänglig och inkluderande organisation. Vi arbetar aktivt för att möjliggöra att alla som vill arbeta för mänskliga rättigheter ska vilja och kunna göra det i vår sektion.

Därmed inledde styrelsen en förnyad satsning på mångfaldsarbetet under 2017 som intensifierades under 2018. Styrelsen har mer och mer börjat prata om ett jämlikhetsarbete istället för mångfaldsarbete för att tydliggöra vad vi som människorättsorganisation faktiskt menar med mångfald och för att tydliggöra kopplingen till vår värdegrund, det vill säga de mänskliga rättigheterna. Mångfald i sig har inte med rättigheter att göra men en jämlik organisation skapar förutsättningar för mångfald

Som en del av arbetet vill styrelsen revidera den mångfaldspolicy som antogs 2005 och ta fram en ny policy som byter namn och heter Jämlikhetspolicy. Styrelsen tänker att delar av den gamla policyn finns kvar men vill gå lite längre än den gamla policyn genom att tydligt markera vikten av ett intersektionellt perspektiv, dvs medvetenheten om hur relationer av överordning och underordning skapas och upprätthålls i relation till diskrimineringsgrunderna samt hur de samverkar, samt ett normkritiskt förhållningssätt, dvs, att synliggöra, kritisera och förändra strukturer och normer som begränsar livet för människor som inte faller inom ramen för dessa normer. .

Styrelsen vill att årsmötet ger styrelsen i uppdrag att ta fram en ny policy samt att fatta beslut om en sådan utifrån ett ramverk som årsmötet beslutar om. Styrelsen bifogar ett utkast på ny jämlikhetspolicy som årsmötet ger synpunkter på men som sedan styrelsen fattar beslut om. Därmed skulle den svenska sektionen följa samma princip för policybeslut som i den internationella rörelsen, där det internationella årsmötet (Global Assembly) ger den internationella styrelsen - utifrån tydliga principer som beslutas av Global Assembly - i uppdrag att ta fram policyer. Det underlättar hanteringen av text på årsmötet så att inte hela årsmötet beslutar om varje ordalydelse i en policy. Det möjliggör också för styrelsen att göra mindre justeringar vid behov mellan årsmöten.

Bilaga 1 - UTKAST Jämlikhetspolicy

Årsmötet föreslås besluta:

att uppdra åt styrelsen att ta fram en jämlikhetspolicy utifrån alla människors lika värde icke-diskriminering, intersektionalitet och maktanalys, tillgänglighet och inkludering utifrån ett normkritiskt förhållningssätt.

att jämlikhetspolicyn ersätter den nuvarande mångfaldspolicyn.

Styrelsen föreslås besluta

att lägga fram förslaget om ramverk för jämlikhetspolicy till årsmötet 2019.

Bilaga 1

UTKAST Jämlikhetspolicy

Inledning och omfattning

“Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter." Detta är ett kraftfullt budskap men långt ifrån uppfyllt i praktiken runt om i världen i stort, i Sverige och även i civilsamhället. Amnesty International, som världens ledande människorättsorganisation, har arbetat mot diskriminering och exkludering i många år och vi vill vara förändringen vi vill se i världen. Dessutom hänger vår trovärdighet på att vi också arbetar mot diskriminering och exkludering i den egna organisationen. För Amnesty International  i Sverige, liksom i den globala organisationen, är jämlikhet en grundläggande fråga. Årsmötet 2016 fattade beslut om en långsiktig riktning för Amnesty Sverige där följande konstateras:

Amnesty Sverige genomsyras av att vara en tillgänglig och inkluderande organisation. Vi arbetar aktivt för att möjliggöra att alla som vill arbeta för mänskliga rättigheter ska vilja och kunna göra det i vår sektion.”

För att tydliggöra vad vi menar med citatet ovan har vi denna policy. Det är ett internt dokument som ska ligga till grund för allt vårt arbete, allt från relationer inom organisationen till hur vi prioriterar vårt externa människorättsarbete.Policyn omfattar Amnesty Sveriges samtliga förtroendevalda, anställda, frivilliga, praktikanter, delegater och andra uppdragstagare inom organisationen. Nedan benämns samtliga som "vi".

Centrala principer

Följande är alltså avgörande grundpelare i vårt jämlikhetsarbete:

1. Alla människor är lika värda. Ingen i Amnesty ska diskrimineras eller exkluderas och alla ska ha samma förutsättningar att delta i och ha inflytande inom organisationen.

2. Vi ska ha ett intersektionellt perspektiv och utgå ifrån maktanalys.I våra analyser och i vårt arbete ska vi förhålla oss till hur samhällets strukturer och normer påverkar oss som organisation och olika gruppers maktförhållanden. Vi ska utgå ifrån diskrimineringsgrunderna samt social bakgrund och ha ett intersektionellt perspektiv så att vi är medvetna om hur diskrimineringsgrunderna samverkar. En individ är inte enbart sitt kön, sin etnicitet, sin sexuella läggning, sin sociala bakgrund etc.

1. Vi ska präglas av tillgänglighet, inkludering och respekt. Vi ska undanröja hinder för människor att engagera sig i organisationen och vi ska aktivt arbeta mot all form av diskriminering samt ifrågasätta och förändra föreställningar och normer som leder till diskriminering och exkludering.

1. Vi har alla ett ansvar. Varje individ har ett ansvar att respektera och lyssna på andra, våga rannsaka sina egna privilegier i relation till andra. Varje individ har ett ansvar att följa styrdokument som tagits fram samt att agera när någon annan bryter mot dem. I organisationen ska det finnas en tydlighet vad gäller ansvar och ansvarsutkrävande.

1. Vi ska bedriva ett målmedvetet arbete. Vi ska jobba medvetet och effektivt genom att göra analyser, mäta, sätta in åtgärder samt följa upp arbetet. Genom ett målmedvetet arbete grundat i maktanalyser ska vi åtgärda skillnader som leder till ojämlikhet. Arbetet med jämlikhet ska vara synligt och lättillgängligt för alla inom Amnesty.