Punkt: 14. Förslag till jämlikhetsstrategi Underlag till styrelsemöte 22-23 mars 2019

Datum: 2019-03-08

Punkt: 14. Förslag till jämlikhetsstrategi

BESLUTSUNDERLAG

Inledning

En viktig del av jämlikhetsarbetet är att ta fram en strategi så att styrelsen ger sekretariatet en riktning för arbetet. Mångfaldsstrategin har varit inaktuell länge och det är dags för en ny. Här presenterar sekretariatet ett första utkast som sedan kommer att revideras och presenteras för styrelsen för beslut i juni/september 2019. Strategin ska leda oss i följande riktning:

• “Amnesty i Sverige genomsyras av att vara en tillgänglig och inkluderande organisation. Vi arbetar aktivt för att möjliggöra att alla som vill arbeta för mänskliga rättigheter ska vilja och kunna göra det i vår sektion.” (Långsiktiga riktningen)

• “Amnesty i Sverige är en jämlik, inkluderande och tillgänglig organisation. “ (Verksamhetsplan 2017-2020)

Det styrelsen ser i utkastet nu är de målområden sekretariatet ser behövs för att uppnå målen. De står beskrivna med några av de övergripande åtgärder vi behöver sätta in. Vi har inte lagt ner tid på att fundera på hur målen bör skrivas, hur de förhåller sig till verksamhetsplanen och hur vi följer upp och mäter jämlikheten. Detta tittar vi på till den färdiga strategin.

Målområdena är nu skrivna utifrån att styrelsen ger sekretariatet i uppdrag att driva jämlikhetsarbetet i rörelsen. I den färdiga strategin kommer vi att tydliggöra hur strategin också berör resten av rörelsen och hur den kan använda sig av strategin samt hur länge den ska gälla. Vi kommer också att komma med förslag på vilken tidsperiod strategin ska täcka.

Den färdiga strategin kommer också att innehålla en nulägesanalys (dvs en sammanfattning av kartläggningen), hur vi resurssätter arbetet, hur ansvarsfördelningen ser ut samt vad vi prioriterar.

Styrelsen föreslås besluta

att ge sekretariatet i uppdrag att utarbeta en strategi utifrån målområdena A: Ett jämlikt sekretariat (anställda), B: En jämlik rörelse (medlemmar) och C: En tillgänglig verksamhet präglad av intersektionalitet

Utkast Strategi för jämlikhet

Målområde A: Ett jämlikt sekretariat (anställda)

Under detta målområde ska huvudfokus ligga på sekretariatets interna arbete. Allt ska ske med utgångspunkt utifrån ett intersektionellt perspektiv och maktanalys som primära verktyg.

Vi uppnår detta genom att:

1. Styrning

• Policys, handlingsplaner och riktlinjer uppdateras med utgångspunkt utifrån jämlikhet och aktuell lagstiftning

• Riktlinjer införs för hur nya policyn, riktlinjer osv skapas, ändras eller tas bort.

• En översyn görs där alla dokument gällande arbetsgivarens och anställdas rättigheter och skyldigheter finns tillgängliga på ett överskådligt sätt

1. Kvalitetssäkring

• Skapar metoder för arbetsgivaren (alla nivåer) kring hur kvalitetssäkringar ska genomföras

• Tydliggör för arbetsgivaren vilka krav som som ställs gällande kvalitetssäkring

• Medvetengör för medarbetare kring vilka krav som ställs på alla kring de nya riktlinjerna

1. Kompetenshöjande insatser

• Utbildar anställda i frågor som rör jämlikhet kopplat till sin yrkesutövning

• Utbildar anställda i frågor som rör strukturer och normer och hur enskilda handlingar ska ses i ett större perspektiv

• Ge anställda verktyg i hur anställda på alla nivåer kan bidra till en mer jämlik organisation (formellt som informellt)

• Utbildning i intersektoriellt perspektiv och maktanalys som verktyg

Målområde B: En jämlik organisation (medlemmar)

Huvudfokus för detta målområde gäller sekretariatets arbete med medlemmar och organisationen i stort.

1. Styrning

• Mandat och arbetsfördelning tydliggörs kring vem som ansvarar för incidenter som rör medlemmar och människor som inte är medlemmar samt det fortsatta arbetet för att öka jämlikheten i rörelsen

• Skapar strukturer i rörelsen kring rapportering av incidenter och problematik som rör jämlikhet såsom exkludering

• Inkorporerar ett jämlikhetsperspektiv i demokratiprojektet

1. Kompetenshöjande insatser

• Informera förtroendevalda kring de nya riktlinjerna och vad som förväntas av dem kring rapportering och ansvar.

• Utbildning i frågor som rör jämlikhet/diskriminering

• Utbildning i vilka förväntningar medlemmar kan ställa på förtroendevalda och sekretariatet

1. Kvalitetssäkring

• Dokumenterar och vidarerapporterar incidenter som rör medlemmar till ansvarig på sekretariatet

• Genomföra högre grad av avstämningar med medlemmar och förtroendevalda när det funnits tidigare problematik av efterlevnad av riktlinjer

Målområde C: En tillgänglig verksamhet präglad av intersektionalitet

Huvudfokus för detta målområde gäller sekretariatets externa arbete. Det berör alltifrån arbetsmetodik och prioriteringar i vårt MR-arbete till en mer tillgänglig organisation för fler grupper med olika sociala identiteter. Detta mål ska arbetas mot på strukturell nivå. Detta genom att:

1. Omvärldsanalys

• En omvärldsanalys görs över vilka frågor som kommer att vara utmaningar i Sverige och internationellt

• En analys görs över vilka framtida utmaningar vårt människorättsarbete och organisation står inför vad gäller ojämlikheten vi ser i Sverige och internationellt samt vilka metoder vi bör använda. Detta ligger som grund för prioriteringar inför nästa strategiska period.

1. Implementering

• Skapa strategier och implementera dessa så att vi kan möta de utmaningarna omvärldsanalysen visar på strukturell nivå

• Arbeta målmedvetet för att göra organisationen mer tillgänglig för alla människor oavsett social identitet

• Säkerställa att rätt kompetens finns för att fylla de kunskapsluckor som kommer att behövas inför framtiden