Punkt: 6.4 Representation och jämlikhet Underlag till styrelsemöte 20 september 2020

Datum: 2020-09-10

Punkt: 6.4 Representation och jämlikhet

DISKUSSIONSUNDERLAG

Amnesty Sveriges hållning kring representation

Bakgrund

Visionen med Amnesty Sveriges jämlikhetsarbete är: “Vi är den förändring vi vill se i samhället. Vi arbetar för förändringar i människors liv och börjar med oss själva. Alla ska ha samma rättigheter, möjligheter och förutsättningar att delta i och ha inflytande över organisationen och känna samma trygghet och få samma respekt och tillit.“

Våren och sommarens två världsomskakande händelser; Corona-pandemin som slår hårdare mot redan utsatta och marginaliserade grupper, samt Black Lives Matter-rörelsens krav på slut på rasistisk politik och våld, visade, med all önskvärd tydlighet, att jämlikhet spelar avgörande roll i våra liv. Som svenska sektionen i världens största organisation för mänskliga rättigheter ställdes vi samtidigt inför en kris som bland annat handlar om ojämlikhet och bristande representation på vår arbetsplats.

Underrepresentation innebär att de rådande strukturerna fortsätter exkludera vissa grupper av människor från att uppnå sin fulla potential. Representation är därför en viktig komponent för att alla ska få sina mänskliga rättigheter tillgodosedda och garanterade. När vi 2018 inledde arbetet med jämlikhet gjorde vi ett medvetet val att fokusera på att rusta organisationen för att kunna vara redo för en jämlik representation. Vi har jobbat med att höja vår kunskap och på så sätt skapa medvetenhet kring våra utmaningar och problem som organisation och behovet av förändring. Vi har fortfarande stora utmaningar men vi ser att vi är bättre förberedda nu än när vi började. Vi är i ett läge där vi kan sätta in fler insatser för att mer systematiskt förbättra representationen.

Under 2020 genomförs två externa översyner som tydligt hänger ihop med representation. Den ena handlar om översynen av ledningsgruppen utifrån kompetens och ett representativt perspektiv och den andra handlar om översynen av vårt rekryteringsarbete.

Amnesty Sverige vill förbättra sin representation, särskilt avseende styrelse, ledande befattningar och nyckelpositioner. Den ojämlika representationen i organisationen idag går stick i stäv med var vi vill vara i enlighet med vår organisations fundament och med vår vision, dvs att vara förändringen vi vill se i samhället. Medarbetare och aktivister har också framfört tydliga krav på förbättrad representation, både på sekretariatet och bland förtroendevalda, samt bland ideella ledare inom rörelsen. Även internationellt är “diversity” något som finns med i olika styrdokument; från olika beslut på internationella rådsmöten till den plan som styr hela rörelsens arbete kring jämlikhet “Road Map for Diversity and Gender Action Plan, från 2011.”

Varken Road Map eller Amnestys Sverige strategi för jämlikhet definierar begreppet representation och talar inte heller om för oss vad som avses med “bred representation”. Det finns inte heller beskrivet i de internationella styrdokumenten.

Därför kommer detta underlag till styrelsen. För att kunna jobba systematiskt för en jämlik representation - dvs inom ramen för ordinarie planeringssystem sätta mål, ta fram arbetssätt och följa upp målen - behöver sekretariatet en övergripande riktning kring representation.

Sekretariatet har tolkat policyn och strategin för jämlikhet och utifrån dessa dokument kommit fram till att vi bör titta på representation på det sätt som beskrivs nedan. Styrelsen får även diskutera om ett beslutsunderlag ska presenteras till styrelsens oktobermöte.

Varför representation

Amnesty Sverige vill vara den förändring vi vill se i samhället. Detta är en viktig del av visionen i strategin för jämlikhet. Detta är även utgångspunkten när vi pratar om representation. Jämlik representation är avgörande för vår legitimitet och trovärdighet som organisation. Representation skapar också bättre förutsättningar internt för en god arbetsmiljö och för aktivister eftersom sårbarheten som kan komma med att tillhöra en diskriminerad/marginaliserad grupp minskar. En mångfald av perspektiv skapar bättre förutsättningar för att bli en framgångsrik organisation. Men för oss är representationen i sig viktig. Ska vi vara förändringen vi vill se i samhället måste vi vara en god förebild, dvs en inkluderande organisation med strukturer som inte hindrar människor från att nå vissa positioner beroende på deras sociala identitet. Utan bred representation kommer Amnesty Sverige inte att uppnå sin vision om att vara en jämlik organisation och rörelse.

Vad menar vi med representation

Amnesty Sverige utgår ifrån diskrimineringsgrunderna samt social bakgrund. Som människorättsorganisation utgår vi också ifrån internationella konventioner och de definitioner som ryms i dessa ramverk. Detta innebär att vi utgår från kön, könsöverskridande identitet/uttryck, etnisk tillhörighet (en individs nationella och etniska ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande), religion/trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder och social bakgrund i vårt arbete för att främja representation. Amnesty Sverige utgår från en persons självdefinierade sociala identitet avseende samtliga diskrimineringsgrunder.

Med representation menar vi fler perspektiv, kompetenser och kunskap i organisationen. En avsiktsförklaring i Amnesty Sveriges strategi för jämlikhet är att alla i organisationen ska ha ett engagemang för jämlikhet. Vi säger också att nyckelpersoner ska ha hög kompetens och kunna använda sig av metoder för jämlikhet. Vi gör alltså skillnad på en supporter och nyckelpersoner såsom anställda och förtroendevalda. Anställda och förtroendevalda ska ha både engagemang samt kompetens i jämlikhet. Med kompetens menar vi både kunskap i sakfrågan, men också den kunskap som kan komma ur personliga erfarenheter, ex av att rasifieras som icke-vit eller att ha en normbrytande funktionsvariation eller könsidentitet. Detta är viktigt för att representationen ska vara reell men också en hjälp på vägen när vi strävar mot jämlik representation.

Vägen till representation

Amnesty Sveriges policy för jämlikhet definierar att vi ska bedriva ett målmedvetet arbete. Visionen ska vara att vi har en jämlik representation utifrån alla diskrimineringsgrunder inklusive social bakgrund liksom en spegling av hela samhället. För att nå dit måste vi jobba systematiskt och målmedvetet. Vi ska därför sätta mål för representationen i organisationen för att arbeta mot och för att på ett adekvat sätt kunna mäta och följa upp. Det vi behöver mäta är hur organisationen tar ansvar för den jämlika representationen, hur representationen tar sig uttryck i verksamheten och vilken effekt den har på organisationen som helhet. För att nå en jämlik representation måste vi utmana rådande strukturer. Amnesty Sverige ser vikten av att vi som människorättsorganisation förhåller oss till diskriminerande strukturer, att vi ser att/hur dessa påverkar oss och att vi gör medvetna maktanalyser. Som organisation vill vi även utmana dessa strukturer, i vår löpande verksamhet, men också som organisation. Därmed behöver vi sätta in främjande åtgärder för att kompensera för de diskriminerande strukturer vi lever och verkar inom. Det kräver kreativitet och mod. På vägen bör Amnesty Sverige även fokusera på vissa diskrimineringsgrunder vid olika tider och avseende olika delar av organisationen (exempelvis förtroendevalda, medarbetare, ledande befattningar, ideella ledare) beroende på vilka grupper som är underrepresenterade och vilka kompetenser vi behöver få in i organisationen vid ett givet tillfälle.

Diskussionsfrågor

• Ser styrelsen andra viktiga aspekter som vi ska ta med i arbetet med att förbättra representationen?

• Vill styrelsen ge medskick till sekretariatets arbete med att ta fram mål för ökad representation, samt vad som bör mätas?