Punkt: 10. Tidsplan strategisk plan Underlag till styrelsemöte 20 september 2020

Datum: 2020-09-04

Punkt: 10. Tidsplan strategisk plan

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

Nuvarande strategiska period pågår 2016-2021. Under 2019 inledde AIS en global konsultation för att ta fram nya strategiska mål för perioden 2021-2028. Hösten 2019 beslutade sektionsstyrelsen att start för ny strategisk period för svenska sektionen skulle vara 2022, samt att ta fram en separat verksamhetsplan för 2021. Detta innebar att svenska sektionens strategiska period skulle inledas ett år efter den globala rörelsen strategiska period. De huvudsakliga argumenten för detta var att bättre kunna följa globala prioriteringar, invänta tekniska lösningar på AIS samt lämna utrymme för pågående större processer på svenska sektionen. Pga Covid-19 beslutade AIS under våren 2020 att flytta fram start för ny strategisk period till 2022, och att denna skulle beslutas om på Global Assembly (GA) sommaren 2021. Tidsplanen blir då som följer:

Början av 2021

AIS delar ett utkast med rörelsen för konsultation (januari/februari)

Våren 2021

Konsultation inom globala rörelsen

Juni 2021

AIS delar slutgiltigt förslag på strategi inför rörelsen inför GA

Juli 2021

GA fastställer nya strategiska mål för perioden 2022-2029

Januari 2022

Ny strategisk period inleds

Konsekvensbeskrivning

Svenska sektionens årsmöte är 8-9 maj 2021 och handlingarna går ut 9 april. Om svenska sektionens strategiska period ska starta 2022 (samma som AIS) så innebär det att årsmötet 2021 skulle anta ett strategiskt ramverk som utgår från det utkast på strategi som delas med den globala rörelsen i början av 2021, dvs inte det slutgiltiga förslaget till globala strategiska mål. Det betyder också att medlemsdialog med svenska rörelsen, samt slutgiltig formulering av svenska strategiska mål ska ske före 9 april 2021. Detta innebär i praktiken att medlemsdialog och formulering av årsmötesunderlag ska ske under två månader. Den korta tidsperioden, samt avstampet i ett utkast, skapar hinder för reellt medlemsinflytande över prioriteringarna för de kommande åtta åren, i enlighet med antagen Strategi för aktivism samt Riktlinjer för medlemmars inflytande över Amnesty Sveriges verksamhetsplanering.

Förslag till beslut

Trots att det blir en utdragen process om vi skulle flytta fram start för ny strategisk period till 2023, så är det sekretariatets förslag till beslut. Det skapar tillräckligt utrymme för en god och relevant medlemsdialog tillsammans med bättre förutsättningar att följa globala prioriteringar, i enlighet med långsiktig riktning. Samtidigt som en tvåårig övergångsplan möjliggör för oss att förbereda och röra oss i den riktningen som den globala riktningen pekar.

Med förslaget om framflyttad start för strategisk period kommer därför även förslaget att den ettåriga verksamhetsplan som nu är under utveckling, görs om till en tvåårig verksamhetsplan för perioden 2021-2022. Vi har alltid en möjlighet till revidering av målen inför verksamhetsåret 2022 utifrån de globala strategiska mål som antas på GA 2021. Att verksamhetsplanen för 2021 skulle tas fram med ambitionen att ha en tydlig koppling till ny global strategisk plan, var en viktig del av styrelsens förra beslut att flytta fram start för ny strategisk period.

Alternativa lösningar

De lösningar som undersökts är följande:

• Att svensk strategisk period inleds samtidigt som den globala rörelsens plan och att årsmötet 2021 antar övergripande ramar utifrån vad vi kan utläsa av det utkast som delas i januari/februari. Anledningen till att sekretariatet inte föreslår denna lösning är att det då blir svårt att följa Strategi för Aktivism och Riktlinjer för medlemmars inflytande över Amnesty Sveriges verksamhetsplanering. Därtill finns risken att den svenska strategin inte kan bearbetas tillräckligt, vilket skulle kunna skapa en bristande verksamhetsstrategi för de kommande åtta åren.

• Att planera ett extrainsatt årsmöte under hösten 2021, för att invänta Global Assemblys fastställande av global strategi. Den svenska sektionens verksamhetsstrategi skulle då kunna börja gälla i januari 2022, samma som den globala strategin, men det skulle lämna en kortare tid för konsultation och bearbetning samt kräva att vi arrangerar tre årsmöten på ett år. Detta alternativ skulle också ge en kortare tid att utveckla den globala strategin till svenska förhållanden och prioriteringar.

• Att finna en mellanväg där vi första halvåret 2022 arbetar efter en separat verksamhetsplan för att årsmötet 2022 ska anta en verksamhetsstrategi som utgår ifrån antagen global verksamhetsstrategi. 2022 skulle då bli uppdelat i två delar, där den ena regleras av en separat verksamhetsplan och att ny verksamhetsstrategi börjar gälla från halvårsskiftet 2022. Detta skulle dock kräva mycket resurser för planering, uppföljning och rapportering samt skapa svårigheter utifrån ett styrnings- och uppföljningsperspektiv, vilket är anledningen till att inte det är sekretariatets förslag.

Bilaga

Förslag på reviderad tidsplan för framtagande av ny verksamhetsstrategi för svenska sektionen

Styrelsen föreslås besluta

att ny strategisk period för svenska sektionen startar 2023;

att verksamhetsplanen som utvecklas för 2021, även ska omfatta verksamhetsåret 2022 med utrymme för revidering av mål under hösten 2021.