Punkt: 4.1 Samverkansavtal med Amnestyfonden Underlag till styrelsemöte 20 september 2020

Datum: 2020-09-04

Punkt: 4.1 Samverkansavtal med Amnestyfonden

RAPPORT

Bakgrund

Till styrelsens junimöte lade sekretariatet fram ett förslag till kompletterande samarbetsavtal mellan svenska sektionen och Amnestyfonden. Syftet med det kompletterande samarbetsavtalet är att säkerställa en korrekt skattemässig hantering av samarbetsavtal och skattskyldighet ur inkomstskatte- och momsperspektiv. Det kompletterande samarbetsavtalet är framtaget i nära samarbete med rådgivnings- och revisionsbyrån BDO och deras experter inom området.

På styrelsens junimöte beslutade styrelsen

att inte godkänna föreslaget kompletterande samarbetsavtal mellan Svenska sektionen av Amnesty International och Stiftelsen Svenska Amnestyfonden, och istället uppdra sekretariatet att återkomma med mer information om hur 2.3 “Vinstdelning” är förenlig med huvudavtalet, samt om det är förenligt att ha ett enkelt bolag utan kostnader.

Sekretariatets svar på styrelsens frågor

Det kompletterande samarbetsavtalet bygger på Huvudavtalet. För att upprätta ett enkelt bolag finns krav på att det ska anges hur vinst och förlust fördelas mellan parterna. Vinstdelning är förenlig med huvudavtalet på det sätt att det inte ska uppstå några vinster eller förluster i det enkla bolaget.

Det enkla bolaget är mer en praktikalitet för att tydligt  kunna visa vad som hör till den gemensamma insamlingen. Intäkterna och kostnaderna som ska ingå är specificerade i det kompletterande samarbetsavtalet. Frågan om det är förenligt att inte ha några kostnader i det enkla bolaget blir inte relvevant då det i det enkla bolaget bokförs de gemensamma insamlingsintäkterna och de i tillläggsavtalet nämnda “fundraising support costs”. Alla intäkter och kostnader fördelas i enlighet med det som anges i huvudavtalet, dvs netto 7% till fonden och 93% till sektionen. I Hur redovisningen i praktiken ska ske kommer att tas fram tillsammans med revisorerna från BDO.

Sekretariatet ser inga hinder att styrelsen antar det kompletterande samarbetsavtalet mellan Svenska sektionen av Amnesty International och Stiftelsen Svenska Amnestyfonden.